Har ett möjligt affärsupplägg som jag klurar på där mitt svenska bolag kan få rättigheterna att distribuera och sälja ett amerikanskt bolags produkter på den europeiska marknaden. De har redan en viss egen försäljning i Europa eftersom privatkunder importerar direkt från deras hemsida i USA. Genom ett förbättrat logistiskt flöde och samordnade logistikkostnader är min tanke att kunna få ner prisbilden till konsument och därmed ytterligare göra produkten mer attraktiv (billigare) och tillgänglig för EU-marknaden. I inledande diskussioner är jänkarna fullt införstådda med att alla förfrågningar från denna sidan Atlanten kommer att hänvisas till den europeiska försäljningen/hemsidan. Leverantören har fullt fokus på sin hemmamarknad (de startade verksamheten för 2-3 år sedan så expansionsfas nu). Därför vill de att jag löser och stå för alla kostnader från upphämtning i deras lager (östkusten) till att få ut det till europeiska slutkonsumenter (givetvis förhandlingsdiskussion). Här finns endel relaterade kostnader som ni förstår…
Helst ser jag en partner (3PL, fullfillment center) i typ Nederländerna, Tyskland, Tjeckien etc centralt i EU som kan sköta all logistik, tull, plock/pack/distribution. Oklart här hur det fungerar med moms när man säljer till slutkunder i många länder om jag har ett svenskt AB och varorna inte skickas härifrån. Är detta ett rimligt upplägg öht? Eller måste jag sätta upp bolag i det landet där lagret finns? Att skeppa en container från USA och importera varorna först till Sverige är ett alternativ men blir då +5-6% på priset med tanke på vår svenska momssats jämfört med ex Tyskland 19% moms (produkterna blir dyrare till köparen). Känns som att de svenska fraktbolagen dessutom inte är så konkurrensmässiga i sitt priserbjudande om det ska skickas paket från SE ut i Europa. Känns inte lockande. För att konkurrera med andra liknande produkter måste jag få till en mkt attraktiv prisbild, så det är därför som jag har extremt stort kostnadsfokus i denna affärsidé. Tanken var att sälja i EUR, men här finns också mkt valutarisker som ni förstår när det rör sig om tre olika valutor involverat.
På den svenska marknaden bedömer jag att det går att sälja ca 150-200 produkter per år (några tusenlappar i kundpris per produkt). Omsättning i EU svårt att säga men runt 200 per land/år är min nuvarande analys. Det är alltså inte tal om extrema volymer, men med tanke på att köpare redan importerar så vet jag att det finns en fin marknad om man kan erbjuda den för fler kunder som tycker det är jobbigt med import, tull, längre leveranstider etc.
Mitt bolag kan ju inte vara det första som har ett sådant potentiellt upplägg, så många praktiska funderingar på detta. Jag har drivit mindre verksamheter i Sverige tidigare, men inte EU och inte e-handel. Hoppas att någon kan och vill bistå med erfarenheter/tips, länkar (e-handel främst) och kloka reflektioner
Jag tycker att du adderar väldigt mycket komplexitet genom att vilja ha lagret i ett land i Europa där du inte har koll på alla lagar och regler.
Jag hade definitivt valt att etablera ett svenskt bolag och anlita ett fulfilmentcenter här (eller möjligen svensk aktör som Boomerang som har lager i Baltikum). Då tar du bort en nivå risk. Angående frakt vet jag inte hur långt du kommit i diskussionen, men transportörerna jobbar med väldigt höga rabatter mot sina listpriser, även där bör fulfilmentbolaget du väljer kunna hjälpa dig.
Tänk även på produktansvar, reklamationer o.s.v. när du bygger ditt case!
Bra input! Helt rätt reflektion, ska inte krångla till det. Får se om Boomerang är intresserade av en såpass “liten verksamhet” som detta är. Finns det fler tips på fullfilmentcenter och hur man bör tänka i sitt val är jag tacksam. Känns som en djungel
Kul med ny företagsidé!
Moms och fulfillment kommer du att lösa.
Den stora frågan är hur du ska driva trafik och marknadsföra din produkt. Baserar du din analys på specifika sökvolymer på google och beräknad klick-kostnad och konverteringsgrad?
Om du ger lite mer info om hur din analys ser ut (utan att avslöja för mycket såklart) så kan jag komma med mina tankar. Tror nämligen det är marknadsföring och sälj som kommer vara det tuffaste.
Erik,
Det kan vara eftermarknadsprodukter till elektriska fordon Varumärket har redan nått ut till sociala grupper som genererat intresse, köp och import. Genom volymfördelar och smart logistik (till en låg kostnad förhoppningsvis) vill jag kunna erbjuda produkterna till ett transparent och lägre slutpris från ett EU-lager. Förutom lägre pris blir fördel att slutkunden inte behöver oroa sig om exakt vilka ev kostnader som tillkommer (hantering, tull, moms etc) när paketet dyker upp, tydligare levtider, eftermarknadshantering etc. Samtidigt finns det konkurrerande, snarlika artiklar från Asien till låga priser, mkt tveksam kvalité och ingen eftermarknadsservice.
Försäljningsanalysen är i sin linda (börjar med supply och cost), men jag baserar inledande caset på att det borde vara rimligt att sälja till ca 1-2% av bilägarna i resp land. Det kan säkert skilja upp/ned beroende på olika hemmamarknader. Har som sagt inte jobbat med e-handel tidigare och hittills ingen pejl på klick-kostnader, google-analyser, sökvolymer etc Är väl gammalmodig och tänker organisk tillväxt… men vill tänka innovativt framåt och hur man når ut. Därför uppskattar jag all input här i forumet! Har ingen stor säck pengar till att köpa konsulttid.
För mer specifika frågor/tankar kanske vi kan ta det via PM senare