Ganska ny på RT forumet och har tidigare fått tips och råd gällande mina placeringar om sparande i bolaget samt privat fondsparande. Är igång där nu och det får bara ticka på med pensionssparandet, så stort tack för det!
Nu till nästa fundering och då vänder jag mig givetvis tillbaka till er då jag fick så bra feedback sist!
Det är såhär att jag går i småtankarna om att starta en egen webshop för lite små produkter jag gått och tänkt på i några år nu faktiskt, men som aldrig riktigt varit läge för. Nu är tiden och timingen en annan.
Jag äger idag ett bolag inom en annan bransch och tanken är att starta inom samma org nr och bolag som jag idag äger och livnär mig på, (som en sidoverksamhet för att slippa aktiekapitalet och testa “vingarna”) så ingen större risk tas utan ses mer som en kompletterande verksamhet.
Det är ingen revolutionerande produkt utan en förhållandevis vanlig men lite nischad vara som jag håller högt.
Mycket av detta är för att det vore intressant och lärorikt att göra resan just gällande webshop och se sig in i den mer digitala världen företagsmässigt.
Så min fråga är, finns här någon som gjort något liknande resa och som kan berätta om vilka saker man ska tänka på gällande start av webshop.
Värt att nämna:
Produkten finns, och inga dyra inköp på själva produkten
Kapitalet finns
Drivkraften, tiden och intresset finns
Kunderna finns på nätet och runt omkring mig dagligen
Marknadsföring Instagram, Facebook, hemsida
Vill kunna sälja/vara tillgänglig globalt gällande webshoppen
Dropshipping inget krav men en bonus, dvs att produkten skickas direkt från fabrik till slutkund
Vilken plattform för hemsida rekommenderas, Shopify/WIX mfl?
Övriga saker att tänka på gällande webshop?
Har säkert glömt endel saker som ni kommer påminna mig om men det är lugnt, kanske hjälper det också någon annan som går i samma tankar
Just hemsidor och webbshop är något jag sysslar med på fritiden, så på de fronterna har jag en del kött på benen som jag kanske kan vara till hjälp. Bland aktörerna av ”gör det själv” hemsidorna så är Wix, squarespace och Elementor i framkant. Några snabba fördelar och nackdelar med alla dessa:
Wix:
bra: Enkelt att ändra själv, trots att den är relativt kraftfull och man kan få till i stort sätt alla hemsidor i Wix med lite tålamod. Snygga rresponsiva hemsidor.
Dåligt: dyrt, du kan enbart prenumerera så det finns ingen chans att köpa en gång och äga för alltid. På samma sätt äger du aldrig sidan så dagen du slutar betala så ryker din hemsida likaså. Detta är anledningen jag avråder mina kunder från att använda Wix (och squarespace)
Squarespace:
Bra: snygga hemsidor, mycket fokus på estetik.
Dåligt: se wix. Samma nackdelar.
Elementor:
Bra: bygger på Wordpress, dvs du äger sidan helt själv även fast du slutar betala. Lika fina hemsidor som Wix och squarespace.
Dåligt:
Något krångligare än Wix och squarespace då de fortfarande är till viss del Wordpress.
Du betalar för ett år i taget för verktygen, men inte sidan. Dvs du äger sidan men måste betala för att få fortsätta använda elementära verktyg.
Som du ser så är jag generellt sett fokuserad på elementor, just för att du inte bygger in dig i ett hörn och är fast där ( utan att slänga ut massa tusen på en helt ny sida). Jag rekommenderar alla mina kunder att välja Elementor och i stort sätt alla har gjort det. Elementor bygger på Wordpress och således bygger du egentligen en Wordpress sida och köper enbart programvaran för att kunna redigera , vilket ger dig äganderätt på hemsidan och den är alltid din, vare sig du betalar eller ej.
Tack för responsen, det verkar inte vara helt lätt att få info om sånt här så stort tack! Själv är jag vilsen gällande hemsidor, något alldeles nytt för mig men tanken är att det ska bli något jag ska lära mig mer om när jag ska starta detta projekt.
Så jo, visst har jag endel frågor
Hur är Shopify, hört att det ska vara bland det bästa men dock väldigt dyrt? Och hur är det om man ska sälja till hela världen, vilka betalmetoder stödjer platformarma? Såg tex Shopify hade något aom heter ShopPay.
På endel webshops ser jag att man länkas automatiskt till det land man surfar ifrån, kommer tex upp en svensk flagga och frågar om man vill fortsätta på svenska? Är detta något alla har tex?
Hur är det med dropshipping, det fungerar väl inte med alla plattformar?
Men rent allmänt, om man ska bedriva en webshop, vad är det man generellt ska tänka på, lista 5-10 punkter …?