Importera varor och starta webshop

Det beror på hur varan kommer till Sverige fartyg,flyg,vi säger Göteborgs hamn,sedan lastbil hem till dig så väljer du speditör somt typ Schenker
Mina varor kom till Arlanda sedan var det asg som det hette då ,dom första åren åkte jag till Arlanda och tullade själv, flygfrakt kan bli dyrt båt billigt men långsamt
Du måste ha ett registrerat företag för att dra av momsen tar du in det som privatperson går det inte att dra av momsen.
Ring och prata med Tullverket så du får korrekt tullsats.det kan variera från 2-20%

Du "måste " också försäkra sändningen

Jag skulle råda dig att använda en speditör med fullservice. Någon som hanterar frakt från leverantör till angiven plats, hanterar tulldeklarationer och hjälper dig genom hela vägen.

Några förslag på speditörer med fullservice som ni har erfarenhet av?

[quote=“Ivan_S, post:24, topic:56089”] förslag på speditörer med fullservice som ni har erfarenhet av?
[/quote]

Bara genom yrket och i helt annan skala än vad du ska göra.
De stora namnen, typ DHL, DB Schenker mfl kan alla göra det du behöver, det är bara en fråga om pris.
Jag tycker nog ändå att du börjar i fel ände med dina frågor om tullklarering och instagram.
Har du gjort en ordentlig marknadsundersökning? Provat sälja några ex? Hur stor är marknaden? Hur lång leveranstid accepterar kunden? Måste du hålla lager på tusentals prylar hemma? Etc etc.

1 gillning

@Anonym Du har rätt. Det är bäst för mig att jag börjar i liten skala, kanske importerar in några varor och försöker sälja och lär mig på vägen. Det jag tycker är svårast är att ha koll på alla kostnader för mig. Jag vill inte ta ut ett pris mot kund och sen upptäcka att jag räknat fel på mina kostnader för att sedan behöva öka slutpriset mot kund, alltså att varan kostar t.ex 25 % mer än första gången de handlade varan…

1 gillning

Jag förstår inte hur du kommer mäkta med det.
Anta att det går bra och du behöver packa tusentals paket och skicka ut. Har du ens räknat på hur mycket tid du behöver lägga på det?

Och om du anställer folk för att få hjälp så behöver du marginaler för att klara av lönekostnaderna.

1 gillning

@AimHigher. Man får börja med den tid man har och klarar av. Sen om det går bra så får man ju ägna mer tid åt sitt egna företag. Eller förstår inte din fråga. Ska jag starta ett företag och hoppas att jag bara får ett fåtal beställningar så att jag tidsmässigt kan klara av det?

Menar att jag har sett andra bolag kollapsa då den produkt de säljer har för små marginaler och genererar för få kronor per försäljning att den arbetsmängd man lägger ner inte betalar sig.

Vad kommer det ta i tid för dig att hantera logistiken för att få hem varorna, packa upp dem, kontrollera kvalitet, hantera ordern, packa om och lämna paket hos posten eller motsvarande?
Vad får du för timpenning och hur många timmar per dygn kommer du få lägga på detta?

Du räknar med att sälja tio enheter i snitt á 1,75kr i inköpspris + övriga kostnader. Du behöver enorm marginal för att få ut en rimlig timpenning.

@AimHigher. Jag tar åt mig feedbacken och räknar ytterligare på detta med tid, kostnader osv. Men någonstans tänker jag ändå att: någonstans måste jag börja, jag måste ta första steget. Självklart måste man räkna på allt och ta fram en plan men någonstans måste jag ändå ta det där första steget. Hur nu det där första steget kommer se ut återstår att se…

1 gillning

Om du har enskild firma och det blir vinst efter utgifterna så blir det lön först får du betala arbetsgivaravg sedan betalar du vanlig löne skatt så på 100:- går 35 % bort i arbetsgivarsvg återstår 65:- dom läggs ovanpå din inkomst och du skattar löne skatt.när du räknar ut vad varje enhet skall kosta måste du tänka även på det.
Du måste också betala in moms skillnaden mellan momsen du betalar och vad du får in från kunden
Det är mycket om och men.
Däremot om du har ett AB så är det juridiskt självständig och du kan bestämma hur mycket lön du skall ta ut och AB betalar arbetsgivaravg och du skattar som anställd.momsdeklarera måste du göra oavsett.
Däremot har du större krav bokföringsmässigt.
Men enligt min erfarenhet alltid bättre men börja med enskild firma och gå över till AB i ett senare skede.

Nej, varför det?
Särskilt inte för TS som tänkt köpa in stort lager och handla med fysiska produkter.
En separation av bolagets affärer är guld värd.

Försöker inte skrämma dig på något sätt, men du måste förstå vad du kommer dra in och vad det kommer kosta dig i tid och pengar.
Därefter får du bedöma hur pass lönsamt det är eller kan bli om du skalar upp det.

Lycka till!

Som jag skrivit tidigare så har för ett antal år dessa produkter sålts i butik och kunder har köpt dem. Jag har på blogginlägg och facebookkommentarer sett hur kunder har berömt denna produkt. Men av att döma på bilder osv så tror jag att priset för en sån här produkt låg på 20-40 kr i butik. Att jag skulle sälja den här produkten online för 20-40 kr och gå med vinst finns inte på kartan. Jag behöver knappt räkna på det, jag förstår direkt att 20-40 kr är ett lågt pris för att gå med vinst. Frågan är bara vad kunden skulle vara villig att betala för den, kanske just endast 20-40 kr?

Jag tänker så här:

Det har funnits stora bolag med välsmorda logistikkedjor, befintliga butiker med exponering och personal som hanterar det med andra befintliga varor osv. De sålde de för 20-40kr men har numera slutat med det av någon anledning. Hade de varit lönsamma problemfria storsäljare hade de garanterat fortsatt! Lägger jag ihop det med din kommentar om “sälja online för 20-40 kr och gå med vinst finns inte på världskartan” ringer en stor varningsklocka hos mig att det kan vara svårt att få till det.

Det kan ju t ex bero på att efterfrågan inte fanns på den prisnivån för den kanalen till de kunderna. Det kan bero på att hanteringen tog för mycket tid, reklamationerna var för många, dåliga/osäkra leveranser, taskig timing eller flugan dog ut, eller allt mellan himmel och jord.

Här behöver du fundera utifrån det på vad du istället då kan göra annorlunda för att dessutom kunna sälja de till högre pris.

Att packa och skicka enstaka grejor tar mycket tid. En annan sak om man redan har ett välsmort logistikflöde och bara adderar ytterligare en artikel till de befintliga.

Beställ hem en provladdning på 500-1000st och börja sälj de. Mindre risk och du får erfarenhet hur mycket tid olika moment tar, hur mycket fysiskt utrymme du behöver, hur mycket kunderna beställer och kan finslipa alla delarna. Du kanske då också kan få ett hum om efterfrågan utifrån de kanaler du funderar på använda.

Vi drev butik under 10+ år, provade vara grossist för ett par varor som vi importerade själva, hade webshop osv. Generellt är det alltid mer strul, tar mer tid och är dyrare än man först tror/bedömer.

4 gillningar

En tidigare kollega till mig sysslar med liknande saker. Han hade köpt en begagnad bil där sätena var en aning ofräscha. Att köpa nya överdrag från den svenska generalagenten skulle kosta typ 10.000 kr. Han gjorde lite research och konstaterade att det gick att köpa motsvarande vara från någon ”alternativ tillverkare” i Kina för typ 800 kr.

Efter att ha tittat på hur många bilar av aktuell sort som sålts i Sverige räknade han ut att typ 200 ex skulle vara en rimlig mängd att kunna sälja. Inköpspriset inklusive frakt och moms blev kanske 1250 kr. Utpriset på Blocket satte han sedan till 4000 kr plus frakt, alltså ett förmånligt pris jämfört med generalagentens.

Som jag förstod det sålde han detta som privatperson och inte självklart med avsikt att ta upp det på deklarationen heller. Det här är inget jag vet men det var så jag tolkade beskrivningen. Motsvarande kan förstås göras i bolagsform också.

Jag tyckte att själva modellen att identifiera en ”behovsvara”, i det här fallet ett tillbehör, och att importera ”rätt mängd” som man sedan säljer via Blocket och har lagret i garaget hemma kändes ganska smart. Jag är övertygad om att det finns fler som har liknande upplägg.

1 gillning

Just hemsidor och webbshop är det jag sysslar med på fritiden i min verksamhet. Min erfarenhet jag erhållit genom kunder jag haft är att webbyråer är som luriga verkstäder för den okunnige, säljer grejer till kunder de inte behöver/ ens vet att de har. Eller ännu värre, debiterar helt falska siffror som domän till exempel trots att man har domänen via en annan part. När min kund berättade för mig vad han betalat för sin hemsida slog min haka ner i golvet, 23 000 för något jag hade gjort för en tredjedel. Man behöver inte en skräddarsydd hemsida för 30 lax när man precis börjar, jag brukar rekommendera en budget på 5-10 tusen Max. Om man gillar att fixa och trixa lite själv och inte är rädd för att lära sig lite på vägen så går det definitivt att fixa på egen hand, men det finns även bra frilansare (hade gärna placerat mig själv i den kategorin :crazy_face:) som hjälper dig för en bråkdel av vad de etablerade företagen tar betalt.

Vissa företag erbjuder att du abonnerar på hemsidan, dvs ingen startavgift utan enbart löpande avgift. Undvik det, är mitt tips. Du äger aldrig sidan och de kan fritt höja priset och så fort du slutar betala så är du helt utan hemsida, du kan alltså inte exportera ut den och lägga den någon annan stans.

Wix är användarvänligt och relativt enkelt trots att det är väldigt kraftfullt, men samma här, du äger aldrig sidan. Dessutom är det dyrt.

Jag rekommenderar Wordpress, den absolut största plattformen för hemsidor som driver ungefär hälften av alla sidor på nätet. Mycket svårare än Wix och andra lösningar, men med rätt verktyg kallade plugins så får du samma funktionalitet som i Wix fast med den klara fördelen att du äger sidan helt själv. Till detta behöver du då också domän och hosting.

För din budget:
Hemsida Max 10000
Domän 150kr /året
Hosting 100kr månad
Plugins (uppskattat): 1000kr årligen.

Totalt:
2350kr/år (195kr/mån)
Ca 5-10000 byggnation hemsida.

Hör av dig om du har frågor!

1 gillning

10’ är ju typ två möten och en dags jobb? Går det så fort?

Jobbar själv med utveckling, fullstack. Senaste mindre webbappen kosta nog 100’ i möten och lösningsförslag, sen skulle det kodas också.

Väldigt få nystartade behöver en helt skräddarsydd hemsida. Man kan med hjälp av moderna verktyg bygga sidor i paritet med stora sidor som zalando, zara eller i stort sätt lite vad som bara genom att använda rätt verktyg.

Men ja, det är väldigt få som vill pressa priserna på marknaden just nu så jag är helt överväldigad med efterfrågan på mina tjänster, och vet flera som håller nere priserna som känner samma sak.

2 gillningar