Starta eget bolag

Grabben tänkte starta eget bolag och sälja bla kläder. Han har lagt ner mycket tid på att undersöka vad som skulle kunna gå och vad som inte gör det så bara där är jag lite imponerad. Jag gissar att det kommer vara i ganska liten skala men han vill gärna försöka och jag tycker det är en kul idé.

Jag hade själv en litet enskilt bolag för många herrans år sen men det finns inte kvar längre och jag har dålig koll på vad som gäller nuförtiden.

Ursäkta att frågan är väldigt bred men vilken bolagsform ska han välja och varför? Redovisningskrav? Ställ gärna frågor så ska jag svara så gott jag kan.

Tänker han sälja kläder på traditionellt sätt (fysiskt lager), kommer han att vara en dropshipper eller kommer han använda sig av en printing tjänst (han ger designen till en printing service och de framställer och skickar kläderna direkt till kund)?

Det sistnämda har blivit väldigt populärt på senaste år och konkurrensen är numera stor även där. Finansiella risken är liten där, då man inte behöver binda upp något kapital, men chansen att lyckas bli stor är därmed också mycket liten (motsatt till vad influenserna som säljer kurser brukar förmedla). Kan dock vara roligt och nyttigt för han att prova!

Många väljer att skippa att skapa bolag när de gör detta på liten skala, men om han tänker köpa designs från till exempel fiverr eller upwork så vore det bra att ha ett extra lager av skydd i form av ett AB, då de kan återanvända/kopiera designs och då kan man åka på copyright stämning.

1 gillning

Dropshipping provade han för ett tag sen men insåg att det inte var så lönande.

Det är fysiskt lager som gäller. Kläder är på väg. I princip bara från Europa. De var inne på att hitta någon billig leverantör i Asien men det är inte speciellt billigt längre.

Okej!

Skall detta vara i liten skala medan han pluggar eller ett sidoprojekt medans han jobbar med annat, eller ska han köra på det 100%?

Vet att många diskuterat i forumet när det är värt att skapa bolag istället för att köra utan (hobbyverksamhet), och jag tror det är runt 200K i omsättning per år. Info om hobbyverksamhet finns att läsa om på skatteverket.

AB rekommenderas istället för enskild firma, i 99 fall av 100 och skulle säga att det gäller även här.

Ifall det lutar mot att starta företag, rekommenderar jag honom att titta på två avsitt här på rikatillsammans om företagande (avsnitt 266 och 267). Enormt mycket bra info och guldkorn.

2 gillningar

Hej Kristian!

Har din son fyllt 18?

Minderåriga (16 - 18 år) behöver nämligen tillstånd från överförmyndaren i kommunen för att få starta eget.

1 gillning

Jag drev ett klädbolag medans jag pluggade via Print On Demand. Körde ett handelsbolag ihop med en vän. Roligt att driva bolaget och utveckla webbshopen. Bokföringen var det jobbiga för oss.

1 gillning

Han är över 18.

Ja, det är lite så men med eget lager. Jag gissade på handelsbolag men vet inte riktigt varför man ska ha det istället för enskilt eller AB.

Det låter lite som samma idé här

Handelsbolag kräver minst 2 personer.
https://bolagsverket.se/foretag/handelsbolag.857.html

Man blir också personligt ansvarig för skulder och avtal.

1 gillning

Ab är bökigare att lägga ner (kostar pengar). Enskild firma är det lättaste. Är det två personer rekommenderar jag ändå AB. Handelsbolag och kommanditbolag är inget jag rekommenderar idag när aktiekapitalet är så lågt (25000).

Redovisning och bokföring är en bit man antingen måste lära sig eller så anlitar man någon till det. Jag har alltid gjort det själv även på bolag med vinster i 10-20 miljoners klassen.

Idag med Ai och en tjänst typ Bokio eller liknande är det ganska enkelt men man får räkna med att lägga ett par veckor på att lära sig. Och Skatteverket svarar ofta på frågor bara man ringer dom brukar vara till bra hjälp.

Sen beror det på hur de gör med betalningarna. Och vilken lösning då det blir dyrt och jobbigt att bokföra mindre summor. Varje bokförd post kan kosta ganska många kronor och äta upp marginalerna i kombination med reklam och kort avgifter.

Man behöver alltid tänka på att tid är pengar och pengar är pengar. Hålla utgifterna låga ger större inkomster. Många små besparingar kan tillsammans öka marginalerna på produkterna flera procent vilket skapar bra vinster när det blir snurr på verksamheten.

Man behöver inte ha revisor förren senare när man har väldigt stor omsättning flera anställda osv. Så skippa det helt onödigt i början.

Redovisning bör ske med kontantmetoden i början lättare och man tjänar pengar på det via de senare moms betalningarna.

I korthet kontantmetoden och enskild firma är bäst i början. Om man inte är flera så rekommenderar jag AB.

Jag valde faktura metoden och moms var 3:e månad. Du kan dock köra momsen på 12 månaders period, vilket jag kanske skulle gjort i efterhand för att kunna lägga pengarna på räntebärande konto och på så vis tjäna några kronor istället. Får se om jag ändrar. ännu har jag inga moms händelser i bolaget.

Som info. Har man valt/bytt till fakturametoden är det inte säkert man kan byta till kontantmetoden även om man formellt uppfyller kraven.

Då vårt AB gick in i en “mindre fas/omsättning” efter ett antal år och vi vill byta tillbaka till kontantmetoden fick vi blankt nej av Skatteverket.

Även om vi kunde påvisa stora faktiska skillnader då butiken sålts och slut på anställd personal så gick Skatteverket ändå inte med på byta tillbaka till kontantmetoden (Trots mer normal omsättning på ca 1 miljon, inget krav på revisor längre, inga värdefulla inventarier/tillgångar osv.)

Åt andra hållet kan man däremot alltid byta, dvs välja/byta till fakturametoden om man så önskar.

1 gillning

Skulle nog kolla på någon tjänst som producerar ett sammandrag per dag så att man kan bokföra endast en klumptransaktion för försäljningen (som zettle gör för korttransaktioner). Point of sale (POS) system integration det vill säga.