Tjäna pengar på naturfoto/fotografering

Hej, är det någon där ute på forumet som tjänar pengar på naturfoto eller känner någon som gör det? Jag har en del fotografier jag inte tar betalt för. Vill få tips på hur jag kan sälja och hur jag på andra sätt kan tjäna pengar som naturfotograf.

3 gillningar

Hej!
Funderar på samma fråga, delar med mig av mina tankar.

Breaka på instagram! Men, det är ganska tuff konkurrens.

Ladda upp tonvis med bilder till Getty images eller Shutterstock. (Men är ju kanske inte naturfoto som efterfrågas mest)

Lite beroende på hur bra (och artsy) man känner sig, så kan man sätta ihop en portfolio och vända sig till de lokala konstgallerierna. Ofta ganska lång framförhållning där.

Haka på befintliga print on demand-tjänster eller konstnärs-kollektiv.

Jag ska vara med på en konstrunda i slutet på sommaren. Det kommer inte vara det mest effektiva sättet att tjäna pengar på, men väldigt kul! :smiley:

4 gillningar

Helt utan att veta om och vad som har störst effekt kan jag slänga ur mig ett par idéer här:

• Hör av dig till vårdcentraler etc som har väntrum och fråga om de vill ha tavlor.
  • Sätt upp en Print on Demand-shop
  • Hör av dig till lokala högskolor/universitet och kolla om de behöver prints
  • Hör av dig till lokala föreningar som kan ha lokaler och kolla om de behöver prints
  • Se om du kan ta med dig någon annan ut i skogen och fotografera porträtt av dem nästa gång! (apropå att tjäna pengar på att vara i naturen!)
3 gillningar

Utmaningen är att naturfoto är extremt mättat. Det finns alldeles för många som sysslar med det. Du bör ha en twist på dina bilder för att slå igenom bruset. Nåt som köparen inte kan fota/skapa själv. Men det är du säkert redan medveten om.

Snacka med nån verksamhet i din närhet om du kan få hänga upp dina tavlor gratis hos dom. Tex. din hårfrisör. Märk tavlorna med pris och kontaktuppgifter. Det är som sagt stor konkurrens, men lycka till!

Jag fotade en del när jag var yngre. La upp det på Flickr med vettiga taggar. Inte så mycket för att tjäna pengar, utan mer för att dela med mig av fotona till vänner. Förra året hörde en författare av sig och ville använda ett av mina alster på sitt bokomslag. Han hade hittat det på Flickr. Det var inget naturfoto, men ett välkänt motiv som jag lagt ner många timmar på att efterbehandla så att det fick en twist. Blev erbjuden nån hundralapp i ersättning men valde att få några exemplar av boken istället. Inget jag blev rik på… :joy:

6 gillningar

Jag tänker lite som de andra, men även lite att förflytta det i sidled beroende på vad du tycker är kul. Man kan ju t.ex.

• Utbilda och hjälpa andra med i naturfotografi
  • Arrangera resor eller ta med folk där man kan fotografera

Sedan tänker jag även på frågan jag tog upp i ett avsnitt: “Vems kunder hade haft glädje av min tjänst / produkt?”. Jag hade t.ex. pratat med inredningsdesigners eller liknande och frågat vilken typ av bild eller motsvarande som hade krävts för att hamna i något trendigt hem / trendiga bilder eller motsvarande. Sedan hade jag t.ex. tänkt hur skulle man kunna hamna på Designtorget, Ikea eller liknande. Ja, lite midnattsfunderingar. :slightly_smiling_face:

@carolinebolmeson - vad heter den konstnären som du är i kontakt med kring naturfoto?

Jo jag har funderat på vårdcentraler/sjukhus, fast tror inte dom betalar för det. Däremot hade jag idé att erbjuda hänga upp just för att göra sig ett namn.
Ska kolla vad en print on demand-shop är.
Du tror alltså på att kontakta/sälja in sina posters till olika lokala föreningar/lokaler. Känner att jag verkligen måste ha en större nisch för att dom ska välja just att använda mina posters av alla miljoner motiv :smiley:
Jo jag har faktiskt inte kört så mycket fotografering på människor och den kombinationen i natur skulle kunna bli min nisch. Fast då måste jag köpa in bättre utrustning för att leverera kvalité och vara lite på, fast jag gillar idén litegrann.
Har även funderat på att fota t.ex. saker i naturfotot. T.ex. min syssling Mats Jonasson är internationellt känd konstnär inom glas i Målerås Glasbruk. Att t.ex. fota hans grejer i naturen osv. mats jonasson - Google Suche

1 gillning

Utbilda och arrangera skulle kunna kombineras om jag ägde en stuga. Via airbnb att göra en upplevelse, med både grill i natur, fotomöjlighet och dela med sig av sina trix/kunskap om naturfoto. Många vill ju faktiskt kunna ta feta bilder till sina privata instagrams osv.

Det är ett bra tips Jan, att fråga någon som kan det där med inredning/trender inom det just nu och på så vis fota mer åt hållet vad som är trendigt och på så vis kanske hitta en nisch inom trenden.

Många säger att jag har en talang för foto och det är en hobby för mig jag skulle kunna göra något av. Frågan är om det är värt att investera 30 - 50 000 i utrustningen :slight_smile:

Jag tror ju mycket på “Sälj skinnet innan björnen är skjuten.” Det är ju inget som hindrar från att ta bilderna med en “sämre” utrustning idag och skulle någon vilja köpa, hyra eller köpa utrustning och ta om fotot.

Sedan är jag inte alls lika duktig som du men jag har ändå fotograferat min beskärda del bilder. Jag skulle ju vilja utmana dig i att det inte handlar om utrustningen till den graden man ofta vill tro. Finns ju många jämförelser på Youtube där man låter en amatör få proffsutrustning och ett proffs få amatörutrustning och proffsets bilder “vinner” i alla fall.

En annat tips när man är i början är ju att hänga på någon som är duktig och göra skitgöra. När jag skulle lära mig fotografera så jobbade jag gratis som assistent åt en professionell fotograf. Man lär ju sig sjukt mycket av att bara hänga med duktiga människor. En bieffekt är ju att man får låna deras grejer om de gillar en. :joy:

(eller hur @Caspian som har en hel del av mina teknikprylar :joy:)

3 gillningar

Jo jag tror faktiskt inte heller på utrustningen. Jag körde systemkamera ett tag och tyckte det blev jobbigt att ta av linser och sådant hela tiden. Mobilen fungerar utmärkt och är enklare att ta upp för att fånga stunden (oftast en fin solnedgång).

Haha ska kolla upp jämförelserna, verkar kul och har aldrig sett det, lär vara inspirerande.

Bra tips, jag ska fundera på att typ fixa en praktikplats, det behöver ju inte vara foto. Men att bara få vara med någon duktig inom det som intresserar en lär vara lärorikt.

Ett annat tips som andra här på forumet borde få reda på är NBV. Dom har hjälpt till sjukt mycket. Att skapa studiecirklar. Har både haft cirklar inom musik och naturfoto. Det behövs 3 personer som varje vecka som skapar något som musik, tavlor och foton. Det kan också vara att gruppen bara ska lära sig något såsom aktier, matlagning och virka. Varje enskild studiecirkel/grupp får 9000 kronor om året om man studerar rätt antal timmar. Var med i en musikcirkel i 10 år. Vissa år lät vi varandra ta hela summan. Så jag har både studiohögtalare och bärbara datorer osv som jag använder i vardagen. Likaså kunde jag plocka ut systemkamera, stativ och objektiv och allt detta helt gratis. Jag slutade dock med naturofotocirkeln då jag inte behövde utrustningen osv.

En studiecirkel om aktier skulle kunna ge 9000 om året till att köpa böcker och gå på sådana föreläsningar t.ex.

Jag vet en annan studiecirkel som analyserade musik. Dom fick köpa festivalbiljetter för pengarna för att deras studier gick ut på att analysera musik osv :smiley:

Studiecirklar via Nbv startades för över 100 år sedan i Sverige med anledningen att man ville att även fattiga skulle ha råd att utföra en hobby. Tanken var att om människor folkbildades skulle det senare kunna generera skatt osv.

2 gillningar

Här kommer tre bilder tagna idag i Kortedaladjungeln. Är det nån som vill tjäna grymma pengar på bilderna så varsågod. Jag tror arten heter svensk jätteanaconda, den jättegiftiga sorten.
Jag uppskattar längden till ca 8 meter.

Lär dig photoshop som han där som höll på med lodjur. :slight_smile:

1 gillning

“Disca” kommer bli det nya terja . :smiley:

Han som fuskade i en naturfoto tävling?

Terje Hellesø var yrkesverksam medlem i Naturfotograferna och framhöll ständigt vikten av hög etik. Han prisbelönades av Naturvårdsverket.

Det är oerhört svårt att komma nära lodjur, men när Terje gick ut i skogen kom de på löpande band och satte sig vackert framför linsen och poserade. Han tog de mest fantastiska bilderna. De på Flashback som påpekade att det var inklippta spegelvända bilder från internet blev utmålade som troll och idioter.

Till slut sprack lögnen och trollen fick rätt.

2 gillningar

Jag är sugen på att ge det här ett försök. Inte naturfotograf, men “omgivningsfotograf”. Folk i området där jag bor är väldigt kära i det och verkar uppskatta alla bilder som kommer upp i lokala Facebookgruppen. Så jag tänkte prova att sälja posters till lokalbefolkningen :grinning_face_with_smiling_eyes:

Finns säkert mer lukrativa marknader och motiv men jag bryr mig inte om pengarna, innan någon påpekar det. Har någon tips/saker att tänka på så kör i vind :slight_smile:

1 gillning

Hittade precis till det här inlägget.
Kan nämna att jag har ett par av Mats glasverk hemma och uppskattar dem enormt.

Gillar ofärgade djurmotiven

2 gillningar

Jag har ärvt hans konstnärliga ådra, fast kör musik och kreativitet är framtidens mest eftertraktade egenskap.

1 gillning

Beror väldigt mycket på vad för typ av fotografier vi pratar om. Ger man ett proffs en leksakskamera så kan de naturligtvis skapa ett bra foto men det betyder inte att de kan skapa en specifik typ av foto med denna begränsade utrustning. Har själv fotat fåglar i runt 20 år; skulle jag få nån enkel gammal kompaktkamera så kan jag garanterat skaka fram några vettiga foton med fågelmotiv, men jag kommer aldrig att fånga t.ex. en fiskande örn “in action” med den. Precis som inget proffs kommer att kunna få fram en maffig, detaljerad landskapsbild i A2 format eller större med en 4MP plastkamera.

Så nej, du behöver ingen exotisk utrustning för att skapa “bra foton”. Men är du ute efter specifika kategorier så får du med största sannolikhet öppna plånboken. Fågelfotografer har ofta objektiv som kostar > 100k och det är inte för att de använder de som någon sorts krycka som ska kompensera för avsaknad av kunskap och erfarenhet.

Jag tror det vore mer intressant att försöka hitta nischer som inte är så överetablerade. Natur är tillgängligt för alla och därför svårt att riktigt sticka ut inom. Skulle det handla om väldigt specifika miljöer kanske men generellt är det sannolikt svårt.

På jobbet tog jag fram en e-learning där vi ville ha bilder på mångkulturella arbetsgrupper och liknande. Det skulle vara personer med olika bakgrund som “gjorde saker tillsammans”. Nästan alla bilder som fanns hade vita och svarta personer från USA och gav ett lite halvdant intryck, utifrån vad vi ville uppnå. Här finns så klart GDPR och annat som kan lägga hinder i vägen men det är ändå en nisch där det uppenbart finns ett underskott som rätt person skulle kunna göra något åt.

Jag tror att “det mångkulturella samhället” överlag är något där det skulle finnas utrymme att ta bilder och göra något av dem.