Jag blev inspirerad av avsnitten om att samla positiva livsupplevelser, och känner att jag vill ta tag i att göra fotoalbum. Körde då omgående fast i två frågor som ni kanske kan ge någon klok kommentar/tips till:
Jag tänkte få in vanan att sätta ihop och framkalla ett fotoalbum i slutet av varje år med de bästa bilderna från året. Vi har dock tre barn och tanken är att de ska få fotoalbum från sin barndom när de bli äldre. Hade ni gjort varsitt album till barnen? Blir då väldigt många fotoalbum som ska produceras över åren… Eller bara göra och framkalla ett fotoalbum per år och tänka att de får dela upp dem som de vill när de är vuxna?
Tips på lättanvänd fototjänst för att göra album? Vill såklart ha bra kvalitet på bilderna och att de håller kvaliteten över tid och inte bleknar.
Crimson.se brukar jag skriva ut mina foton och affischer hos, väldigt nöjd. De har fotoböcker också men det har jag aldrig provat, enbart skrivit ut småformat och satt in i album
Tidigare har jag gjort fotoböcker efter större resor, men sen vi fick barn har vi börjat med årsböcker.
Jag brukar beställa mina fotoböcker från www.fotoklok.se . Har alltid varit nöjd. En gång var det feltryck på en sida och de skickade omedelbart ett nytt exemplar utan att knorra.
Det är ju en fin tanke att beställa ett ex till varje barn, men det blir ju en del pengar och förvaring om man har många barn.
Frågan tangerar vad jag själv håller på med just nu. Har barn i 30-åldern. Det finns mängder av närmare 20 år gamla digitala bilder fördelat på olika moln och olika hårddiskar.
Jag har påbörjat ett Herkelusarbete där där jag lägger bilderna för varje år i var sin digitala mapp. Finns det många bilder lägger jag en undermapp, typ Pelles födelsedag. Samtidigt rensar jag ut suddiga bilder samt bilder tagna flera gånger på samma objekt. Jag kör dessutom bilderna i ett fotoprogram för att få upp kvaliteten.
Har kommit några år på väg och visat en del på vår tv ibland när barnen varit hemma. Mycket uppskattat.
Våra barn lever i en digital värd. Vet därför inte hur mycket de uppskattar fotoböcker. När jag är klar kommer jag därför bara att ge dem var sin sticka så de själva kan köra dem i sina datorer.
I grunden gillar jag annars fotoböcker. Jag har gjort ett antal sådana efter våra semesterresor. Ett år när hela klanen åkte med fick barnen var sin fotbok.
Blurb är smidigt. Du kan välja själv hur enkelt eller komplicerat du vill göra produktionen. Du kan även välja arkivbeständigt papper. Crimson håller alltid hög nivå. Jag har själv inte testat just fotoböcker därifrån, men kan inte tänka mig att de skulle vara sämre där.
Jo, det klart att barnen säkert kommer att vara än mer digitala än vad vi är. Upplever dock att det är fotoböckerna som står i bokhyllan som vi ibland tar fram och bläddrar i tillsammans, nästan aldrig att vi tittar på bilder som finns på datorn.
Det jag helst skulle vilja göra, om jag hade obegränsat med tid, vore att tillverka mer riktade album till varje barn med utvalda bilder från kanske 3-5 år per album. Men inser att det inte kommer att ske, att få in vanan att sätta ihop ett familjealbum per år känns mer rimligt. Sedan kan ju barnen få de digitala bilder som valts ut för varje år om de är intresserade senare i livet, och min man och jag kan fortsätta att bläddra i fotoalbumen.
Detta gäller mig också: Tittar i princip aldrig på kort i datorn. Däremot är det riktigt mysigt när familjen sitter i soffan och tittar via tv.
Fotoböckerna tittar vi i då och då. Det blir på något sätt som att man upplever semestern en gång till. Själv använder jag CEWE och är nöjd, men det finns säkert mängder av bra alternativ.
Att göra en fotobok tar, åtminstone för mig, extremt mycket tid, så det gäller att inte spänna bågen för högt. Än en gång: Lycka till!
Jag beställer flera exemplar av varje fotobok, så vi föräldrar behåller det exemplaret vi har använt under åren och sedan får varje barn med sig ett eget ex av varje bok när de flyttar hemifrån.
Varje barn har en bok över sitt första år men annars är det böcker över 1-2 år och större resor.
Jag använder https://www.ifolor.se. Tar 1-2 kvällar att sortera ut bilder sedan senaste boken, 1 kväll för att placera dem rätt på sidorna i boken och 1 kväll för att skriva bildtext. Så inte jättelång tid för varje bok.
Ifolor brukar ha erbjudanden på 25-30% på fotoböckerna så det är bra att fånga ett sånt tillfälle, t ex black friday eller julrea.
Våra böcker har använts jättemycket, barnen tar gärna fram dem och sitter och bläddrar i dem själva.
Hej, kul idé. Fotoböcker har blivit min hobby också, men jag har bara gjort album efter våra resor. Det tar tid att göra ett bra album, men jag ser det som en hobby och lite terapi. Jag har använt Shutterfly, osäker om de finns i Sverige. De har ofta rabatter så jag brukar vänta in en rabatt innan jag beställer.
Jag vet inte hur övriga tjänster är men Shutterfly har kvar dina böcker, ifall du vill beställa fler, så du kanske kan beställa ett exemplar och beställa fler när det är tid att ge bort dem.
Jag tror som tidigare nämnts att man oftare tar fram en bok och kikar i, i jämförelse hur ofta vi tittar på de digitala kopiorna.
Lycka till!
Det låter som att du hittat en bra rutin för att göra fotoböcker om det går så pass snabbt! Jag antar att Ifolor är lättanvänt? Såg att Crimson har ett fotoboksprogram som går att ladda ner och använda offline, funderar på om det är en fördel om man ska hantera många bilder.
Jag räknade efter nu och jag har gjort 8 st böcker så jag har väl fått upp rutinen, t ex jag använder alltid svart bakgrund på både omslag och alla sidor, vit text som standard och ändrar till en roligare färg ibland där det passar. Jag gör en standardlayout för alla sidor först och sedan anpassar jag layouten när jag är på en sida om jag vill, t ex använda 2 bilder istället för 4 där.
Ang. bildsortering så går jag igenom alla bilder och lägger över de jag vill ha med i boken i en egen mapp. När alla bilder är klara så sorterar jag dem i datumordning och laddar in dem i programmet/tjänsten. Sedan börjar jag placera ut dem på sidorna. Men man kan också välja automatisk utplacering och då har man sparat en hel kväll.
Jag har för mig att ifolor har ett program man laddar ner och jobbar med boken, sedan när man ska beställa laddar man upp hela boken. Men jag tror det är två år sedan senaste boken så nu kanske allt ligger i molnet hela tiden… dvs det är dags för vår nästa bok snart också.
Oj, missade din fråga. Ja, det är väldigt lättanvänt och har alla funktioner jag behöver. Jag har testat ett annat företag en gång men deras funktioner var inte lika intuitiva för mig, så jag gick tillbaks till ifolor.
Och enligt den här tråden verkar det ju finnas ganska många olika företag att välja bland och jag har bara testat två.
Jag roade mig med att titta på min första fotobok. Ingen höjdare. Två lika stora bilder, sida upp och sida ner.
Men övning ger färdighet. Nu har jag lärt mig en del. Olika antal bilder per sida och lite olika placeringar av bilderna ger ett helt annat liv åt en fotobok.
Råd till en nybörjare. Om möjligt, tag gärna råd och hjälp av de som gjort fotoböcker tidigare. Korrekturläs oerhört noga. Väldigt irriterande om man har gjort ett stavfel som kommer att hänga med i all framtid.
Jag har gjort ett par album förut, från vårt bröllop och en resa för flera år sedan. Men nu är det mer storskalig produktion som ska till, så alla tips på hur det blir bra är uppskattat! Tack!
När det gäller fotoböcker gäller det verkligen att “kill your darlings”. När bildantalet närmar sig 150 känns det som lite väl mycket korvstoppning. Precis allt behöver inte dokumenteras!
Detta är en personlig åsikt. Du är givetvs i din fulla rätt att tycka annorlunda.
Jag har gjort ett antal fotoböcker genom åren, inte år för år som så utan mer riktade för specifika semestrar vi gjort. Att det är en semester jag dokumenterar gör det lite enklare att göra en story av det hela. Här från en Irlandsresa för 11 år sen:
Har använt ett antal olika tjänster, gillar Blurb bäst egentligen, men har gått på Önskefoto ganska ofta också då de har bra rabatter allt som oftast. Olika tjänsters setup funkar för olika människor - jag vill INTE ‘skicka upp 150 foton som sen automatiskt blir inlagda i en föreslagen layout’ tex. Jag vill göra det jobbet själv.
Som grundprincip jobbar jag så här:
Tar minst 1000 foton från en semester, då vet jag att det finns tillräckligt att gallra från och använda. (För NEJ, självklart använder jag inte 1000 bilder!)
Jag varierar layout etc, skriver också ofta ganska mycket text, använder nätet och klipper in fakta från t ex ställen vi besökt (restos, museer, nationalparker eller vad det än må vara) så det blir lite sånt också liksom.
Och Ja, korrläs! Eller be ngn annan göra det.
I snitt tar det mig minst 40 timmar att göra en fotobok som JAG är nöjd med. Min pappa har inspirerats av mig men han lägger nog inte mycket mer än en timme eller två. Det blir HAN nöjd med. Så hitta din egen ribba. Nackdelen med min ribba är så klart att det är mycket mer av ett projekt än det är för min far.
Sen har jag alltid beställt minst tre ex, har gett två till olika släktingar av äldre version, med tanken att de böckerna sen ‘kommer i retur’ lagom till att kidsen vuxit upp och då får ärva dem liksom. En tanke som funkat, då både min farmor och svärfar dött, och deras fotoböcker då kommit i retur, lagom till att kidsen blir vuxna, eller för den delen, lagom tills min o exets skilsmässa så han kunde få en uppsättning.