@Filip.L inspel här? Är ju ändå er jag stulit idén från.
Ett annat tips som gjort vårt liv rikare är en google nest hub som visar bilder. I och med att jag kör Google Photo själv med autosynk från telefonen, så visas bilder på Nest:en med ett par dagars släp i köket. Riktigt roligt faktiskt. Elsa, 4 år, gillar kolla på bilderna också.
Oj, vilket jobb du lägger ner! Tillräckligt med tid för att vara så ambitiös har jag tyvärr inte. Men bildtexter är viktigt för mig med. Kanske inte så mycket fakta, men helst en bildtext till varje bild. Blir för mig mycket mer givande att titta på bilder som sätts i sitt sammanhang på så sätt (men också tidskrävande att göra såklart).
Bland de fototjänster som nämnts i den här tråden verkar de flesta (alla?) ha möjligheten att ladda ner en gratis programvara för att kunna redigera sin fotobok i större eller mindre omfattning. Det är nog en förutsättning om jag ska bli nöjd. En kvarstående fråga är hur bildkvalitén står sig över tid, men det är kanske inte ett problem.
Ja , “lagom” text på varje sida är ett måste för mig. Man glömmer mycket fortare än vad man tror. På vår senaste 12-dagarsresa tog vi nog 500 bilder, varav drygt 100 hamnade i fotoboken.
En automatisk föreslagen layout är inget för mig. Jag ligger nog därför betydligt närmare 40 timmar än 1-2 timmar i tidsåtgång. Men gör man något som skall vara livet ut, så får det ta tid.
Vi har också tre barn. Vi producerar 1 fotobok i 4 kopior per år. 1 behåller vi själva och 3 ger vi bort till släktingar. Lite krasst kan man säga att på lång sikt så kommer ju de där fotoböckerna tillbaka till oss och då kan vi ge dem till våra barn som då blivit äldre. En långsiktigt hållbar backup-strategi innefattar att man har backups spridda på olika geografiska platser, vilket vi då automatiskt får med den här gåvo-strategin till släktingar.
En tjänst som inte blivit nämnd är Solentro.se. Den tjänsten ägs och drivs av Tobias Schildfat, som också skrivit boken “Vägen till din första miljon” - vilken har blivit omnämnd flera gånger här i forumet och även av Jan och Caroline i podden.
Min mormor är väldigt, väldigt nöjd med sin digitala fotoskärm. Hela familjen kan skicka bilder till henne från sina telefoner, och de dyker upp på ett magiskt sätt. Hon behöver inte göra någonting.
Appen heter Frameo, och bilderna skickas direkt till ett SD-kort på enheten.
Jag tog mycket kort i tonåren, som yngre vuxen och som nybliven förälder. Allt rann mer eller mindre ut i sanden i samband med skilsmässa och tappad lust att fotografera, vilket dessutom närmast gick hand i hand med övergången till heldigitala tjänster.
Så, hos mig slutar albumen när barnen är ganska små och resten finns digitalt (med backup!) men jag har gett upp idén om fotoalbum. Jag ser hur mycket tid jag lagt och har beslutat mig för att satsa på minnen på den biologiska hårddisken bakom pannan istället.
Detta beslut har bara fått vatten på sin kvarn efter att jag ser mamma och pappa städa bland sina nu avlidna föräldrars alla album.
Med allt det sagt: Satsa på album om det funkar för dig. Men glöm inte vara närvarande i stunden då saker sker också. Ingen vill leva ett “kinesiskt liv” där semester och andra milstolpar levs genom sökaren…
Jag har två barn och numera gör jag en årsbok med 200-300 bilder i varje. Har använt lite olika leverantörer, men skulle nog säga att jag gillar Photobox bäst. Ser ingen större skillnad i kvalitet på dem, men Photobox tar nog hem förstaplatsen för att det går att få dem billigt (finns ofta rabatter på upp till 70 procent, om man köper en kredit och utnyttjar den innan tiden är ute). Har gjort en bok per år, och tanken är att de ska vara hemma hos oss. Barnen får komma hem till oss och kolla!
Den punkten förutsätter väl att man väljer ett fotoföretag och väntar in erbjudande hos just det företaget? För att göra ett album och sedan välja företag efter erbjudande går väl inte eftersom alla har sin egen programvara? Å andra sidan har har nog de flesta fotoföretag regelbundna erbjudanden, så det blir kanske inte så lång väntan.
Yup!
Trillar in stup i kvarten… Men ja, i princip blir du låst till ‘ett företag’, med mindre än att du kan skapa en pdf-bok av det som du sen kan låta trycka varhelst.