Tips om Apples nya app "Dagbok" eller "Journal"

Här kommer ett tips för dig med iPhone. En av teserna jag har kring rikedom i livet bortom pengar är att:

Tänk om livet går ut på att samla livsupplevelser. Att det handlar om att skapa minnen tillsammans med människor som man tycker om, som man dessutom kan bli nostalgisk över som gammal?

Jag har i alla år hört att man ska föra en dagbok (eng. journal) eftersom det gör livet rikare och dessutom har bevisats i olika studier. Jag gjorde det här för länge sedan på Facebook, men sedan blev FB det som det blev och jag och många slutade. Sedan har det funnits massor av appar, men ingen har någonsin fastnat… förrän nu.

Förra veckan, i samband med lanseringen av iOS 17.2, har Apple i smyg släppt en egen dagboks-app inom ramen för sin satsning på hälsa och välmående. Jag har testat den och älskar den!

Sin vana trogen gör Apple ingenting på flera år, låter andra utforska ett område och sedan går de in och gör det bättre genom att satsa på användarvänlighet. Även denna gång. I och med att den är på telefonen så har den koll på var vi har varit, vem vi har pratat med, vilka bilder vi har tagit och så kommer den med förslag. Det är bara trycka på “+” och i 9 av 10 går jag på Apples förslag.

Dessutom skjuter den in reflektionsfrågor som är riktigt bra. T.ex. vad gjorde du senast du var lycklig?Beskriv en händelse som gjorde dig glad? När var senaste gången du brast ut i skratt?

Du kan läsa mer om appen i Apples pressrelease:

Jag vet att det kan finnas åsikter som integriteten men eftersom det är krypterat på min enhet och jag upplever att värdet med att ha mina minnen samlade på ett ställe är större än de eventuella riskerna, så har jag valt att köra på. Framförallt med vardagsminnen - som t.ex. när vår yngsta listade ut i veckan hur man ringer till farmor - som jag annars hade glömt bort redan idag.

Journal is built with privacy at its core. When iPhone is locked with a passcode, entries in the Journal app are encrypted. Additionally, users can choose to enable secondary authentication, and lock the Journal app with their device passcode, Face ID, or Touch ID. All Journal entries are end-to-end encrypted when stored in iCloud, so that no one but the user can access them. Journaling suggestions are created on device, and users can choose which suggested moments are shared with the Journal app and added to their Journal entries.

Du kan prova appen här:

Korslänkning om du ändå ska ladda ner en app:

PS. Nej, jag har inte fått något betalt för det här, jag är bara entusiastisk. :joy:

11 gillningar

Efter att ha lyssnat på sista podavsnittet insåg jag att jag är väldigt dålig på att skapa minne med min familj i den utsträckningen jag borde. Jag kan säkert använda 1000kr från min investeringspott varje månad och göra något roligt med familjen istället.

Allt detta kan ju dokumenteras i appen och det kan bli en kul grej att titta tillbaka efter år vad man hittat på, både stora och små händelser.

Detta får bli min förbättringspunkt för detta året.

3 gillningar

Smidigt med förslag på aktiviteter att skriva om.
Men synd att de inte finns samma textformatering som i anteckningar och att de inte finns någon app för Mac. Inte heller något stöd för siri shortcuts a.k.a. genvägar

1 gillning

Tack för tips. Har funderat på detta länge och sett på alternativ som Mindjournal. Men nu finns det ingen anledning att inte börja!

1 gillning

Tack för tipset! :pray:

1 gillning

Jag såg den igår och tänkte ”ointressant” nu har jag tittat ett varv till, och du har ju rätt! :slight_smile:

1 gillning

Tror det kommer, appen är ju helt ny.

Woho! Vad glad jag blir att läsa det. Jag tror att det är typiskt sådana här saker som man inte kommer att ångra utan faktiskt uppskatta att man gjort. :slight_smile:

Vad kul! Hur har det gått?

Jag kör dagboken nu, men tycker den är lite dålig på att plocka saker från idag, får nästan bara saker från igår (& minnen från förr).
Har inte fyllt i så mycket reflektion än heller.
Men det är onekligen rel lätt.

Lättare än den (väldigt bra) Vertellis-bok som jag startade för två år sedan där jag nu avslutat första kapitlet. Men den är något bättre som journal iaf så jag behåller nog bägge. Apple för bilder och snabba noteringar & vertellis för lite mer styrd reflektion.

1 gillning

Vårt första problem blev direkt att bestämma vad vi ska göra :joy: För att komma igång enkelt så lutar det nog åt att köpa en bit Wagyu, vilket vi kanske inte äter varje helg. Så får vi levla upp därifrån :slight_smile:

1 gillning

Haha… exakt… gäller att börja lagom… Jag och dottern var på en fin restuarang i Polen där vi fick A5… Så nu har hon ätit det som 12-åring medan det tog mig 42 år… Så om du kommer på hur man levlar därifrån så är jag idel öra… :grin::see_no_evil:

Haha! Som 12-åring var en hamburgartallrik från fyrkanten motsvarigheten till detta :rofl:

1 gillning

Har länge använt DayOne som finns till iOS och Android samt webb.

Det är en lite mer avancerad dagboksapp än Apples egna. Rekommenderar den varmt, även om premium kostar 300kr per år.

1 gillning

Intressant att reflektera över i och med tråden.

(därför jag över övrigt tror på dagsboksappen där man gör det för sin egen skull).

1 gillning

Lite kul att den även tar med musik man lyssnat på vid en händelse (promenad, träning, etc) om man har Apple Music.

1 gillning