Dagbok som grund för ökad självreflektion, tankar?

Hej,

Som medelålders med tre barn går livet i ett rasande tempo. Tiden för självreflektion är begränsad till rödljus, toalettbesök och någon enstaka resa i kollektivtrafiken.

Jag har därför tänkt att jag ska börja skriva dagbok. I datorn för där sitter jag oftast och det går fortast.

Nu min fråga; hur gör ni dagboksskrivare här inne? Jag skulle helst ha en app som man kan lägga in en bild eller film i också kanske när man har gjort något roligt. Tillgänligheten är givetvis väldigt viktigt. Sitter i MacOS om det har någon betydelse.

3 gillningar

Förstår att du vill sitta och skriva i datorn, men om du har en nyare iPhone och kan tänka dig att använda den istället, så kommer snart Journal som ingår i iOS 17. Den lär kunna göra det du tänker o lite till. Går ju att koppla ett tangentbord till iPhonen också.

Om du absolut vill skriva på datorn, så har jag inget tips till dig, tyvärr.

Skrev ”projektdagbok” på jobbet ett par år sen och då tyckte jag att det enklaste sättet var att använda kalendern på iCloud.

Man kan skriva och tillägga bilder eller andra filer som bifoga. Och den funkar på alla plattformar utan särskilda appar: mobil, dator, via molnet…

Tack! Jag får utvärdera era förslag.

Annars kanske ett nytt worddokument varje dag.

Varje dag hade inte passat mig.
Jag skriver inte dagbok men har i många år (om än inte längre, fast jag faktiskt skrivit varje dag sedan förra måndagen) skrivit/bloggat dagligen och då har jag samlar mina texter i ett dokument för året. Lägger dagens datum överst och skriver det som jag ser skapar blogginlägg av.

Funkar för mig.

När året är slut skapar jag ett nytt (eller. Jag har faktiskt sparat om dokumentet så jag haft alla gamla år med i det jag jobbar med… åtminstone ett par 2-3-4 år, sen blev det lite för tungrott.) .

Du skulle oxå kunna kolla upp 750words dot com (tror jag!!) som kanske fortfarande finns…

Själv har jag använt OneNote till dagbok under längre perioder då appen kan användas smidigt både via Microsoft och MacOS samt både via dator och telefon. Själv körde jag framförallt via iPhone, men använde alla tekniska lösningar ovan.

Fördelen med OneNote är att det blir väldigt användarvänligt och smidigt med snabb tillgång till hela dagboken. Beror dock givetvis på hur man väljer att strukturera upp den.

Strukturen för OneNote:

1. Anteckningsbok
    1.1 Avsnitt
    1.1.1 Sida

Själv strukturerade jag min dagbok veckovis på ”Sido”-nivå då jag bara skrev några enstaka reflektioner per dag och tyckte det blev för mycket admin att ha tex en ny sida per dag. Men jag satte även en template från början :slight_smile:

1 gillning

Jag har Mac och har skrivit lite dagbok i flera års tid, men det handlar uteslutande om text och jag skriver det i en editor med svart text och typiska skrivmaskinstypsnitt så jag förflyttar mig till Hemingway eller liknande epoker.

Något du bör tänka på är backup, min fina Mac Air startar inte längre och min dagbok är nu fast där, kopian som jag hade på min NAS innehåller bara en sida av någon anledning. Ska bryta mig in och sno hårddisken en dag :slight_smile:

1 gillning

Använd anteckningar som ingår på macOS och iPhone.
Går utmärkt att lägga till video eller bilder, backup sköts med icloud som för allt annat.

Skapa en ny mapp ”dagbok”, börja varje anteckning med dagens datum. Done :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Förstår att smidighet och fart är vad som efterfrågas.

Vill ändå slänga med ett litet inspel om att skriva för hand är att föredra just för reflektion och för att sakta ner en stund. Vi skriver långsammare för hand och tvingas därför sakta ner även i huvudet litegrann och processa information på ett annorlunda sätt.

Men jag förstår att det känns mindre tillgängligt utifrån dina förutsättningar. Att skriva några rader i sängen vid läggdags eller precis vid uppvaknandet tar ett par minuter och brukar funka bra för de flesta.

5 gillningar

Håller med ska man skriva dagbok så är det mer tillfredsställande att göra detta för hand, för man tänker till på ett helt annat sätt. Samtidigt så blir det som en ritual, dator och tekniska prylar använder man så mycket till annat. Men dagboken blir det bara skrivande.

Jag har själv skrivit dagbok nästan varje dag i snart 8 år. Gör det mesta digitalt, men just dagbok vill jag skriva för hand. Köpt ett par 5-årsdagböcker där jag skriver några rader på morgonen om hur jag mår. Därefter skriver jag resterande dagen efter om hur resten av dagen har varit. Försöker kvantifiera varje dag mitt mående från 1-100.

I och med upplägget på dessa dagböcker så ser man vad man gjort samma dag föregående år. Ser jag återkommande tendenser till irritation/dåligt mående är det dags att göra något åt saken.

2 gillningar

Några av fördelarna med att ha de digitalt kan vara att du kan lösenordsskydda vissa inlägg eller för att kunna lägga till video som nämndes.

Du kan också summera många inlägg snabbt med samma AI som ChatGPT för att göra reflektioner och se mönster som du kanske inte tänkt på.
Om man nu gillar sånt :slightly_smiling_face: