Reflektion i vardagen

Hur får ni in reflektion i er vardag?
Avsätter ni tid för er reflektion varje vecka/månad? Och hur genomför ni er reflektion praktiskt? Är det själv och anteckningar eller i grupp?
Ge mig era life-hacks.

3 gillningar

Är en naturlig reflekterare så inget jag strukturerar upp. Annars tycker jag det underlättar om man avsätter tid för sig själv och typ går ut i skogen. Omöjligt att inte tänka och känna då.

9 gillningar

Reflekterar ständigt. Det kan ske under promenaden, vid kaffekoppen på morgonen eller varsomhelst. Men det är lättare när det inte är massa surr omkring utan när det är lugnt.

1 gillning

Är också ständigt reflekterande. När jag fixar mat, när jag pysslar, när jag åker brumbrum, när jag spelar wow och när jag vilar bland annat.

Ett tips är annars att inte ta med mobilen till badrummet, på promenaden, resan och till sovrummet, om man vill ha extra reflektionstid. :blush:

4 gillningar

Löpning utan musik ger mig antingen reflektion eller dagdrömmar

1 gillning

Håller med ovan. I tillägg skriver jag tacksamhetsdagbok varje dag. Det ligger naturligt för mig att alltid fokusera på framtiden och jag har en tendens att tänka på vad jag inte har, så det kändes som ett nödvändigt ont. Jag mår bättre efter att jag började göra det.

Jag tar även en promenad varje morgon, perfekt tid att reflektera över dagen/veckan.

3 gillningar

En tredjedel av ens tankar bör vara om döden som Vilhelm Ekelund säga ha sagt. Försöker man systematiskt tänka mer på döden minskar iallafall tankarna på ”vad jag eventuellt saknar” för mig.

Det ligger förmodligen inte naturligt för dig att inte leva i nuet då den större delen av ditt släktträd förmodligen inte ens haft tillgång till en klocka. Däremot är det ett inlärt beteende som går emot din natur.

Jag skriver dagbok varje dag, sedan 8 år tillbaka. Använder mig utav en 5 års-dagbok så krävs inte många minuter varje kväll.

Riktigt kul att läsa vad man gjorde för några år sen. Annars hade dem där - ”vad gjorde du den 10 februari 2018 egentligen” helt falla bort. Rekommenderar!

Jag försöker ha en stilla skärmfri stund, ofta med lätt stretching, inför att sova.

Annars bollar jag tankar med mig själv och sen med min fru för ett annat perspektiv.

Att umgås med hunden är också hjälpsamt då han ger bra synpunkter på både komfort och lycka.

1 gillning