OT - Vad gör ni för eran mentala återhämtning?

Ju äldre jag blivit, desto tydligare tycker jag mig se mönster med att konstant vara mentalt slut… Och därmed har mental hälsa blivit en viktig del för att upprätthålla ett lugn i kropp och knopp.

Frågan är egentligen; vad gör ni för era hjärnor får återhämtning?

För mig är musik något som alltid sätter igång hjärnan lite extra, och beroende på vad jag måste bearbeta så är det olika genrer.

Skogen är också ett ställe jag verkligen trivs i! Någon speciell aktivitet behövs här inte, en kopp kaffe och bara varva ner.

6 gillningar

Går ut och rensar ogräs eller vattnar odlingen. Inga hörlurar eller nått. Bara slappnar av :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Ägna tid åt mina hobbys som är träning, framförallt cykla mtb i skogen och långa fina grusvägar i naturen. Eller ut och fiska gädda, gös eller abborre :slight_smile: då mår jag som allra bäst och hjärnan blir fullständigt avkopplad från allt annat brus i världen runt omkring mig.

2 gillningar

Kombination av träning (ger mig egentligen mest glädje och bäst återhämtning för hjärnan) och hushållssaker. Kan se vika tvätt (med en bra podd eller musik i öronen), laga mat, tvätta bilen eller andra praktiska saker som inte kräver speciellt mycket hjärnverksamhet som otroligt bra för återhämtning för hjärnan.

Annars promenader med lillen i vagnen är ett enkelt och bra sätt att nollställa hjärnan. :slight_smile: Fördelen med natur nära här är nog större än man kanske tror.

1 gillning

Tvätta bilen ordentligt är för mig rätt mentalt rogivande.

Även en stund i garaget själv med något projekt fungerar bra.

1 gillning

Islandshästridning, ljuvligt att bara vara närvarande och lyssna på naturen, hästarnas frustningar och klipp kloppet.

Sover, äter och tränar

3 gillningar

Skogen här i närheten är mitt andra hem, en löptur på stigarna är mums för själen :slight_smile:

Promenad i natursköna områden. Sätta sig vid en sjö någonstans, fiska, grilla korv i skogen. Det brukar ge mig ett annat perspektiv på saker&ting och lugna ner mig.

Säger som Ingmar Bergman lär ha sagt: Gå ut och gå, demonerna tål inte dagsljus. Annars fungerar musik bra för mig, men det måste vara bra ljud, annars blir jag stressad. Är väldigt petig med mina ljudprylar.

Jogg längs havet. Alltid lika skönt och lite olika varje gång beroende på vinden. På senare tid blir det mer och mer soft och chill musik i lurarna. Det brukade vara mer poddar och ljudböcker förr.

Jag levde väldigt många år utan att återhämta mig alls. Det funkar inte längre, behöver en hel del egentid och lite motion / downtime.

1 gillning

Jag har levt med sviterna efter en rejäl meltdown sedan 2007. Har fått prof hjälp men mycket ligger i eget förhållningssätt. För mig handlar det om att sätta gränser “på allt” och se till att göra sånt som jag mår bra av för att väga upp det som dränerar.

Lite förenklat kan man säja att det handlar om vanlig bokföring. Det måste komma in lika mycket " ork" i kassan som man tar ut, annars skiter det sig. Finns ingen marginal att ta av.

I min verktygslåda finns att vistas mycket ute i skog och natur, begränsa social samvaro och ljud och synintryck, men gissar att andra mår bäst av stadsmiljö och mycket social kontakt - vi är väldigt olika…

7 gillningar

Håller med!!! Rider inte längre men älskar fortf doften och ljudet av deras tuggande vid kvällsfodringen…

Precis - funkar här också. Går kroppen framåt gör hjärnan det också…

Tråkigt att höra om detta, det måste vara väldigt tufft att ta sig tillbaka. Det låter som du har kommit långt och gör ett bra jobb med det!

Tackar hunden för mycket då det var som tuffast. Han tvingade mig att ta mig upp ur sängen och ut och fanns alltid nära…jag hade världens största och goaste teddybjörn i sängen…jag hittade även ett bra joggingsele så han kunde hjälpa mig genom att “dra mig” under våra promenader i sengångartakt, för stundtals blev armar och ben som blytyngder och svåra att rå över…

3 gillningar

Hundar är helt fantastiska djur :slightly_smiling_face::+1::heart:

1 gillning

Tunga marklyft, knäböj och bänkpress. När det är tillräckligt tungt går hjärnan min in i något form av läge där det bara finns att få upp stången, inget annat.

Att pyssla om någon annan. Att massera sin partner, klia på ett husdjur eller liknande brukar agera lugnande, och skönt att kunna fokusera på något externt när interna tankar snurrar lite för fort.

Miljöombyte. Lite skog, strand, sol eller vatten får mig ofta att må bättre. Att känna sig mer nära naturen får mig att glömma de problem vi människor själv konstant skapar.

“Meditation”. Inte så att jag sitter med benen i kors etc, men hittat ett antal andningsövningar etc som verkar hjälpa. Kan vara placebo, men funkar det så funkar det.

Sen det ABSOLUT viktigaste för att slippa så mycket återhämtning. Lär dig att säga nej och vara ärlig. Brutalt ärlig. När du inte klarar av en uppgift på jobbet, säg till. När det är lördag och du är helt slut och din partner vill åka och shoppa, säg nej. Nej är det viktigaste ordet i svenska språket (förutom tack, förlåt, och “jag älskar dig”)

6 gillningar

Körsång! Det kan jag verkligen rekommendera! Kräver dock att man har tillräckligt med energi för att ta sig dit och prata med andra människor, om man är totalt utmattad är det nog ett för stort första steg att ta.

Annars att spela gitarr, bara plinka planlöst. Eller att gå en runda i skogen, måste dock erkänna att jag oftast lyssnar på en pod eller liknande om jag går själv även om jag gillar tanken på att bara lyssna på naturen. En springtur kan också funka om humöret är rätt.

Att spela TV-/datorspel upplever jag också som avslappnande medan jag gör det men ofta är jag fortfarande trött efteråt i större utsträckning jämfört med de andra alternativen.

Kul tråd förresten och verkligen något som är viktigt för ett rikare liv.

1 gillning

Jag vill gärna komplettera din lista med ordet förlåt.