Edit: bra att veta innan du läser min artikel nedan!
Sorry för ev. högpresterande bullshit, menar ej promota s.k. “hustle-culture” eller få någon att känna sig mindre värd eller som en usel människa för att man inte vill leva i “the grind” 24/7. Dvs. jobba hela dagarna och kvällarna mm. Man är okej som man är och lever som man själv vill.
Viktigt att börja med detta tycker jag.
Jag kommer från en rätt sorglig och miserabel bakgrund men bestämde mig för att fixa mitt liv för ett bra tag sedan. Jag är en ex-addict/gamer/loser dude som bestämde mig för att införa disciplin i tillvaron helt enkelt. Du kan läsa mer om min bakgrund nedan (via länk) om du är nyfiken på min story.*
Delar helt enkelt det som varit bäst under resan. Det jag lärt mig. Bare with me… Fokus (ett lugnt-avslappnat flow-state under dagarna) har nämligen varit sjukt bra och det har hjälpt mig massor. Tänker det kanske kan stötta för fler där ute. Tycker det är fett kul att hjälpa andra helt enkelt… om jag kan : ) Lööv //M
Hello friends!
Tänkte dela en sista värdefull life-lesson här på RT, 1 ) dels efter att ha gjort min egen personliga resa till mer disciplin/försök till bättre liv och 2 ) dels efter att ha studerat framgångsrika personer som t.ex. Warren Buffett. Samt intervjuer med anhöriga, familj, m.m.
I försök att lära mig av dem!
(Lite inspiration från en av världens rikaste människor och en legend i branschen:
Warren Buffett HBO Documentary @YouTube, ca 1h, 24 min.)
Detta att äga sin tid! A.k.a. Time mastery.
A.k.a. bli en ninja på tidshantering och att bli mer produktiv varje dag. → till den nivå att du är hyperproduktiv → vilket i sin tur gör dig betydligt mer framgångsrik i livet. Vi har ju alla bara 24h per dag att leva och de flesta av oss har dessutom ett 8h arbete/dag inkl. viss restid. Samt familj, vänner, hund, etc.
Hur gör man detta?
Det bästa jag har lärt mig sedan egna personliga misslyckanden… ![]()
Två steg! ![]()
Steg 1: Fundera på tidsmördare/time killers varje dag, sånt som förstör ditt liv.
Exempel:
-
Interwebs. Jag upptäckte nyligen att jag satt t.ex. 1,5h på div. forum varje dag och skrev meningslösa/chattliknande poster med folk. T.ex. någon kallar en för “f----- retard prick” för att man ej delar åsikter om sparande/börsen → och jag lägger 35 min på att svara → blir åter kallad för “f-----retard prick” vilket i sin tur är helt bortkastad tid. Varför läser jag inte en grymt bra och värdefull bok istället? T.ex. Eller fokuserar på dagens sysslor. Eller gör situps + pushups eller nåt. Tar min proteinshake med jordgubbssmak… Mums!
-
Swedish fika. Jag kokar+dricker kaffe (fikar) varje dag ca 1,5h istället för att t.ex. bara ta en snabb morgonkaffe + lunchkaffe och sedan bli mer produktiv/fokusera istället. Fikatid = huge time waste. Varför inte bara ta med en kopp kaffe till datorn när man jobbar. Sluta småprata med folk, kollegor hela tiden, etc. Jobba istället. Verkligen lära sig saker och arbeta hårt. Få saker gjorda.
-
Shopping manually. Istället för att handla mat på nätet numera, vilket är både klimatsmart och relativt billigt, brukade jag gå till affären på söndagar och handla. Att istället handla på nätet har sparat mig alltså, ca 3h per vecka. Det kostar lite i frakt - men på ett år sparar jag 3h x 52v = 156 h per år. Slå ut detta på 10 år

-
Städa hela tiden. Istället för att dammsuga manuellt x2 gånger i veckan och skura golv+damma, ska jag nu investera i en självkörande dammsugare
För att det helt enkelt tar mig 2h att städa /vecka. Slå ut detta på ett år… Eller 10 år! -
Sociala medier. Istället för att sitta på Facebook/Instagram och titta på meningslösa YouTube-klipp (som jag brukade lägga hundratals timmar per år - på) → gå offline och fokusera på att bli produktiv istället.
-
Ens iPhone. Lägga bort mobilen! Sluta svara på sms, mail, etc. Hela tiden. Sluta kolla dina flöden… Mobilen har kostat mig tusentals timmar på rent skräp, senaste åren. Den har eg. förstört hela mitt tidigare liv.
Vi slösar bort extremt mycket tid på totalt meningslösa saker.
Och: tid är det enda vi verkligen har. Vår viktigaste resurs.
Så mycket viktigare än pengar.
Använder du tiden bra → du kan uppnå dina drömmar i livet. Vad du vill egentligen? Vad är din dröm? Stort fint lyxhus i Sverige eller USA eller kanske Kanada? Fin takvåning i Stockholm eller Malmö eller kanske London/Paris/Barcelona? Eller simpel livsstil, enkelt boende. Lugnt liv på landet.
Jobba med det du älskar mest. How about that. Resten av livet.
Attrahera din drömpartner. Gissa vad! Han eller hon kommer finna dig mer attraktiv om du är en ninja-of-time. En fokuserad, disciplinerad person. med några enkla mål i livet. Du tränar/tar hand om dig själv och bygger på din dröm varje dag. Lever ett spännande och bra liv - in the making. Nu får du kanske en riktigt dejt med denna riktiga drömpartner p.g.a. vem du blivit. För du är mer attraktiv! Simple as that.
Master time = master life itself.
Använder du tiden dåligt → hamnar du efter och får problem i livet. Som i min berättelse ovan, mer disciplin/försök till bättre liv. Saker faller omkring dig ![]()
Framgångsrika personer har en sak gemensamt: FOKUS!
Det som slog mig i “studien” av mer framgångsrika personer som Warren Buffett är: denna mannen har inte hållit på och dammsugit sitt hem, lagat bilen, etc… Han har inte klippt gräset på söndagar m.m. Istället har han fokuserat merparten av sitt liv på en sak: FOKUS. I intervjun med anhöriga, barn etc. säger man uttryckligen: He wasn’t the kind of dad that did things around the house. He was working and focused on his job, all the time…
Bill Gates, pratar om exakt samma sak. Han startade Microsoft. Fokus var nr 1 viktigaste faktorn till framgång.
Elon Musk, work ethic. Se inspiration nedan ![]()
Mannen som tar oss till planeten Mars… Kolla antalet Tesla-bilar + elbilar i trafiken nu förövrigt. Go Elon!
Från de bästa i sitt “game” helt enkelt!
Focus is key!
Övriga fördelar:
- Bli befodrad på jobbet, för du är bra. T.ex. bli chef eller teamledare
- Få löneförhöjning, potentiellt MKT! Byter du arbetsuppgifter eller roll → mkt mer lön potentiellt sett.
- Nöjd chef
- Nöjda kollegor
- Nöjd fru/flickvän/pojkvän etc. För du gör allt bättre för dem.
- Kunna investera mer på börsen!
- Lära sig nya saker
- Kul!
- Etc.
Steg 2 ) Time mastery. Bli en JEDI MASTER på produktivitet helt enkelt! ![]()
2.1 ) Skriv journal en vecka! Kartlägg hur mycket meningslös tid du spenderar varje dag, t.ex. skriver meningslösa posts på webbforum, sociala medier, fika, etc. Skriv en journal en vecka och se själv! Du lägger förmodligen minst 10h per vecka på rent “skräp”. Där du kunde gjort något betydligt bättre!
2.2 ) Skapa ett effektivt dygnsschema och veckoschema där du har optimerat varje dygn:
För att bli framgångsrik helt enkelt! Inom det du vill.
Vill du t.ex. bli mer ekonomiskt oberoende → Varför inte fokusera mer tid på denna dröm?
Läs fler böcker, studera, gå en kurs, etc. Mingla med likasinnade. Skissa på din egen affärsidé kanske. Optimera din privatekonomi. Etc.
Exempel:
04.00 Vakna
04.30 Jogga 5-8 km inkl. stretcha efteråt
06.00 Dusch, frukost, brukar käka gröt, grovt bröd, frukt och proteintillskott, t.ex. kvarg + äggvita
08.00 Jobbet, möten runt 09-12 vanligtvis
11.00 Lunchpaus, äta nyttig lunch m. mkt grönt och protein, nyttiga fetter + proteintillskott och frukt
12.30 Ta en paus, sträcka på sig, hälsa på kollegor, kolla mail + mobil, ev. sociala medier-paus
13.00-17.00 Fokus inkl. självstudier (plugga min craft, t.ex. programmering i mitt fall)
17.00 Bussen hem, brukar slumra till/powernap ca 10 min (skönt!!)
18.00 Middag med familjen, familjemys (vi brukar spela Mario Kart på Nintendo Switch)
20.30 Arbete med min dröm, ca 1.5h per kväll (tar en kaffe + Ramlösa för lite energiboost, eller te)
22.00 Good night
+ tar lite protein m. linfrön innan läggdags
2.3 ) Kill it! Bli hyperproduktiv! Äg varje ögonblick av ditt liv.
Applicera ovanstående schema IRL + optimera schemat löpande längs vägen ![]()
Bli en kung-fu ninjamästare på tid. Genom att äga dygnet framför allt så kommer du bli betydligt mer framgångsrik inom allt. Hälsa, sparande/ekonomi, relationer, arbete/karriär. Med mera.
= Allt, allt, allt blir bättre!
Happiness forever etc.
Appropå vila, återhämtning och chillaxtid:
![]()
- JA! Planera in i kalendern regelbundet, ta en day off och ät pizza, se film, sov, vila.
- Självfallet inte jobba ihjäl sig eller bli utmattad/utbränd.
- Vila också!
- Lyssna på kropp, hjärna och själ…
- PS: På vilodagar brukar jag även passa på att ha lite kul, kolla+posta på sociala medier, kolla YouTube, spela lite Nintendo 8-bit, etc. Övrig tid fokuserar jag 100% på mitt “game”. Lite som ett NBA-proffs in the making. Jag vill bli bäst på mitt game och öva på min “basket magic” så att säga → så jag lämnar allt “kul” till vilodagar. En liten stund iaf. Generellt mår jag bäst utan mobilen mm.
Sist, varför är fokus så viktigt? Lite motivation!
Vi är alla olika. Har olika ambitioner i livet.
Vissa vill ha mer, andra mindre.
Om du är nöjd med ditt nuvarande liv → kan tänka dig att bli gammal där.
Grattis! Jag önskar jag vore som du.
Om du (som jag) har en dröm och vill förbättra tillvaron för dig själv inkl. familjen → då tror jag fokus kan vara en fin idé som kan hjälpa dig också. Jag och min tjej har en enkel dröm att köpa ett fint hus i norra Sverige vid något sjödrag i framtiden, ha en fin bil (eller två) och skaffa familj. Här tänkte jag arbeta med en egen business, växa min portfölj och bli mer ek. oberoende. Därav har vi nu ställt om tillvaron för mer fokus så att vi kommer närmare detta mål. Vi är alltså inte nöjda där vi är idag utan vill ha mer. Lite mer. På sikt, kanske mycket mer! Kanske vill jag ha ett stort och framgångsrikt företag en vacker dag. Dedikera mitt liv åt något jag är sant passionerad kring. Mitt eget “Apple” eller “Microsoft”. Kanske lyckas jag, kanske inte. Det är min dröm i alla fall.
Fokus, kära vänner, är det som kommer göra tillvaron bättre och bättre på sikt! Du får mer gjort varje dag, blir betydligt mer framgångsrik inom jobb/karriär och har ordning till tillvaron som aldrig förr. Rent och ordnat hem → ordning på jobbet → ordning på livet. Ordning på allt!
Alla nöjda. Inkl. du själv så klart! Skönt att komma hem efter en produktiv fredag på jobbet med beröm från bossen + hint om promotion/befordran (typ junior developer → senior developer) och det är helg nu och ditt hem är skinande rent… Du har en fin portfölj som växer och växer, finanserna på nätbanken ser extremt bra ut för första gången i livet. Skulderna minskar och friheten ökar… På kvällen jobbar du på din dröm lite grann i lugn och ro… dricker en kaffe + ett par, tre Ramlösa
och njuter av skörden du harvat. Framtiden är din.
Vilket gött liv!
Fokus är det som gör tillvaron magisk!
Tror jag i alla fall <3
Love
Maximilian
Lite cool inspiration: ![]()