Då är du klen! Slarvat med styrketräningen?
Kan vi inte bara tagga ner och leva livet. Känns onaturligt och stressande att vara hypereffektiv genom att styra upp allt i detalj.
I grottan för 4000 år sen chilla man nog mer. Vi har samma gener idag…
En vanlig kommentar på texten är: det känns stressigt.
Jag är ledsen att det blev så, får fila på denna ![]()
Fokus för mig är mer, glid genom dagen mjukt och fint som en ninja och fokusera på det som skall göras. När du är på jobbet, sätt dig isolerat med headphones + skön jobbmusik och fokusera på det som skall göras. När du har en stund över, passa på att lära dig något kul, typ ett nytt verktyg eller en ny app som hjälper dig i ditt “game”. Läs en bok 20 min. Lär dig mer saker. Det är fett kul att utvecklas och bättre på det du gör. Typ en bra programmerare → fokuserar på att skriva bra kod. Vara grym i sitt game. Etc.
Fokus är fett kul egentligen. Avslappnat skönt flow.
Jag ska fundera på varför texten uppfattas som stressig. Folk verkar känna typ press av det jag skrev.
Poängen var att lyfta hur gött det är att leva så här.
Enkelt, skönt fokus! Flow state.
Get stuff done. All the time.
Närmare din dröm.
Hoppas det kan hjälpa dig.
Love M
Jag är 40+. Du får gärna stretcha. Jag tycker rörlighetsträning är viktigt, särskilt med stigande ålder.
Så in i.
Förr i tiden kunde jag spela en fotbollsmatch ouppvärmd och sen gå direkt till krogen och festa, sova tre timmar och gå upp dagen efter och springa milen innan frukost.
Numera stretchar jag höftböjarmuskeln innan jag utsövd slår mig ner i min ergonomiska kontorsstol.
En liten video jag gjort för att hjälpa er dödliga till riktig framgång: https://www.youtube.com/watch?v=iAm6l6KfgOQ
Jag känner tvärtom att ”polletten har trillat ner” många gånger när jag satt mig ner i 30 minuter och försökt svara på en forumpost. Mycket lärorikt att tvingas formulera sin nuvarande kunskap i text.
Jag kan rekommendera boken “Deep work” som handlar om fokus. Uppföljare för att ta bort distraktioner, “digital minimalism” är också bra.
Och för att bli lite bättre var dag så rekommenderar jag “atomic habits”.
Dock det här med att fortsätta plugga 2030, det är svårt. Då är jag så fruktansvärt trött och om jag sitter med något 1.5 h så får jag lida av en del trötthet i huvudet dagen efter.
Detta är ju en viktig bit. Har för mig att det konceptet togs upp i boken Essentialism: The Disciplined Pursuit of Less. Jag tror det var den jag läste.
Ett problem jag har är: Vad är bortkastat, meningslöst, improduktivt o.s.v.
Det blir ju lite av en subjektiv/ filosofisk fråga, men du kanske har en ingångsvinkel där. Hur ska man tänka?
Jag hade en grej ett tag där jag istället för att känna efter själv (känslor är flyktiga) jämförde med vad människor brukar uppskatta över tid och vilka biologiska behov varelser som jag brukar må bra av att tillgodose. På det viset hade jag axiom och ett logiskt system att utgå ifrån. Dock fungerar det inte om man har personliga egenheter.
Hur gör du skillnad på meningsfulla och meningslösa aktiviteter?
Try this:
Få lite solljus varje dag. Jag brukar försöka titta lite upp mot solen också.
D-vitamin bildas via solen i huden + ögonen om jag inte minns fel.
Har man mkt problem med trötthet brukar jag tipsa om detta samt ev. D-vitamintillskott.
Jag har absolut ingen koll på din hälsostatus mm, of course, men det som annars hjälpt mig med kronisk trötthet är: sov fasta tider, undvik snabba kolhydrater (vitt bröd mm), testa en hälsosam diet med lite mer nyttigt fett och mindre kolhydrater/carbs (gjorde mig alltid trött), minska lite på koffein om du är kaffeknarkare för detta gör en fett-jäkla-trött i långa loppet…
En powernap på em hjälper också mkt.
Brukar blunda till bara, 5-10 min räcker. Så sjukt skönt.
Har lidid av kronisk trötthet från ca ålder 22 till 30. D-vitamin och solljuset ovan hjälpte så sjukt mkt.
Har inga problem idag och har fokus från morgon till kväll.
I övrigt brukar man väl rekommendera att kolla med en läkare. Kan säkert vara bra också, om du har stora problem. Personligen tror jag det mesta av mänskliga problem/ohälsa/lidande etc beror på fel kost och levnadssätt. Dvs. något i vår livsstil bör tweakas och förändras…
Sorry för predikan hehe, men har så sjukt mkt erfarenhet av trötthet så ville iaf dela mina 10 cent…
Love // Maximilian
Så här, du framstår som en högt intelligent dude/dudette och din fråga är väldigt bra/djup/filosofisk… Ska försöka svara kort utifrån min erfarenhet. Dock kan jag inte uttrycka mig lika smart som du då… Så!
Enkelt svar: jag var en 30+ årig loser/addict/gamer med fallerande liv och min tjej hotade med att dra. Resten av storyn står i länken ovan, men kort sagt, det gick inte så bra för mig. P.g.a. detta samt att jag passerat 30 så fick jag insikten att “Jag vill fixa min skit”. Get my act together så att säga. Vi blir ju inte yngre liksom.
Allt som pekar på min vision är meningsfullt för mig. Dvs. min dröm.
Resten är vilodagar, då spelar jag Nintendo 8-bit, 16-bit och lite annat, sover, dricker kaffe och beställer pizza på nätet… Ser nån film. Meningslösa aktiviteter. De hamnar på vilodagar.
Tror du får hitta din väg OBWN.
Det är i af så jag gör.
Men jag är ju 30+ och äldre nu… Därav fokuserar jag på min dröm mer. Det är det enda som känns meningsfullt för mig!
Love M
Fan va kul.
(sån där ironisk tumme som kidsen gör nuförtin)
Haha, jag förstår. Alla fotbollsspelare jag träffat i mitt liv har varit stela som kylskåp.
Jag har hållit på med olika kampsporter och rörligheten kommer naturligt i träningen istället.
Jag har egentligen aldrig lirat fotboll utan hållt på med konditionsidrotter som väl är något bättre men inte jämförbart med kampsport eller gymnastik såklart.
Så du klarar dig på lite mer än 6 timmar sömn enligt ditt schema?
Det var ett exempel bara…
IRL sover jag typ 5.5h per natt och mår bäst då.
Sov mer som yngre. Är 30+ nu.
Vissa behöver sina 8h → planera därefter.
Hett tips är att prova mindre dock!
Hitta en sweet spot runt 5-6h.
Vissa jag känner sover 4h per natt o mår kanon.
Sleep faster, som Arnold S säger. The terminator.
Jag skulle dock säga* sleep better. ![]()
Bra sovmiljö o ingen mobil innan läggdags mm.
Sover du bra 5-6h mår du sjukt bra sen…
Eller så följer man vad forskning säger på området och sover 7-8h, mer om du tränar hårt.
Du kan ju vara undantaget, men få är det.
Tycker det låter som en snabb väg till ett kortare liv… Hyperaktiv+för lite sömn = hög sannolikhet att totalkrascha och gå in i väggen efter ett tag. Man kanske orkar hålla igång nåt år eller decennium men sen då? En utbränd person är inte särskilt effektiv sedan.
Dear Mattias,
Please read before commenting.
It’s not about working until burnout. It’s about focus and good discipline. Taking good care of yourself. And your life. A well-rounded balanced life.
Feeling good. Focused. All the time.
On your dreams and goals.
Understand?
Sleep was an example. You can do whatever you want with this. Sleep 9.5h if you want. 11h.
Love
Maximilian
![]()