"Time mastery", a.k.a. bli produktiv och mkt mer framgångsrik! (Mina bästa insikter...)

Jag läser, men jag tycker det är svårt att hänga med i dina resonemang. Men det kan ju vara jag som är lite mindre begåvad… Jag tycker nämligen att du börjar dina trådar med ett tydligt budskap, för att sedan nästan helt tvärvända. Så ja, lite svårt att förstå tycker jag det är…

T.ex här skriver du först om att vara hyperaktiv, sova 5-6h och schemalägga varenda minut. Men sen helt plötsligt så räcker det visst att bara ha lite fokus då och då och sova så länge som behövs.

I andra trådar skriver du först om att våga vara en Crazy One, satsa på bli rik snabbt, tänka utanför boxen, S&P-7 osv… Men sedan, redan i nästa tråd ska vi plötsligt bli helt defensiva eftersom världen har cancer och vi ska ge oss på marknadstajming.

Du vänder ju 180° i dina trådar och argument och resonemang flera gånger om.

Så ja, jag tycker det är väldigt svårt att hänga med vad du faktiskt menar, trots att jag läser innan jag kommenterar.

11 gillningar

Forskningen och rekommendationen är ju 7-8h per natt. Du kan mycket väl vara ett undantag.

Tyvärr har de äldre personer jag känt som sovit 4-5h timmar per natt, alla gått bort i 60-65 års åldern. Det är bara 5-6 dataounkter jag har så inte så tillförlitligt.

Jag körde på som dig med ett sådant schema. Efter kanske 3-4 år av liknande schema, så märkte jag att jag blev sakta men säkert kognitivt skadad. Jag klarade inte av att tänka längre. Det tog väl iaf ett halvår/ ett år att repa mig, men jag upptäckte det i tid iaf. Men jag slapp iaf långvariga problem.

Om du känner att detta funkar bra för dig, så kör på det. Om du alltid haft sömnproblem så kanske 5-6 timmar är oceaner av tid med sömn för dig. Om du kan gå ner i djupsömn riktigt fort och förbli där 6h så räcker det säkert. Men jag tror de flesta inte går ner så fort i djupsömn och behöver längre tid.

Fokus håller jag med om. Det behöver man öva på. Man brhöver då och då fundera på vad som bara tar energi från dig och ta bort det. Att lägga bort mobilen är bra! Jag brukar försöka lägga bort mobilen men ha min smarta klocka på mig utifall det ringer.

Kvällsstudier orkar jag inte riktigt längre. Jag har i perioder kört 120% jobb och 50 % studier, men då får familjen lida. Då tar jag tid från andra.

Det är svårt att tolka dina påståenden och råd, troligen mest pga av hur du formulerar dig.

Följ gärna upp in ett år eller två i tråden här med om du lyckades hålla dina scheman, principer osv, eller om du behövde anpassa. Jag tror det är många som provar de du gjort men att det är svårt att få det att hålla i längden.

2 gillningar

Nej, hyperfokuserad skrev jag.
Hyperaktiv låter ju som motsatsen, adhd.
Tvärt om.

Flow state.
:heart:

Det blir lätt Off topic i trådarna men kort kan jag säga exakt hur jag tänkt faktiskt och ber om ursäkt om jag trampat på tår, på riktigt och nej jag tror ej du är mindre begåvad, sorry.

1 ) jag tror på långsiktiga placeringar som RT rekommenderar
2 ) men är rädd för klimatet som framtida hot av magnitud, läs detaljer i den tråden
Dvs förlora 92% av sitt totala innehav år 2045 pga extrema förändringar, väldigt trist efter 30 års sparande
Min tanke var att lyfta frågan för att se vad ni andra tycker och tänker!

3 ) samtidigt vara positiv för framtiden och satsa, dvs resten av det du kommenterar på
Men för mig är det separata placeringar
Ej punkt 1 - det långsiktiga sparandet
Denna är konstant för mig
Punkt 3 ) här är att söka nya vägar utanför boxen
Do it fast! Does it work?
Creative thinking.

Det är således två olika spår.

Hoppas det reder.ut saker.
Maximilian

Dude, I feel u.
Jag brukade somna sittandes efter 8h jobb när jag försökte plugga kvällstid förut.

What to do… Well!

Här är ngt sjukt intressant som kan hjälpa dig:
Få upp dina energinivåer.

Det är ngt jag haft problem med hela unga vuxna livet. Skrev en kommentar om det ovan. Det har hjälpt mig massor m trötthet.

Sedan, andra sätt att få upp energin.
T.ex. lite mer testosteron kan hjälpa.
Ja alltså naturliga sätt.
Cold plunges aka kallduschar sägs göra detta.
Träna lite ökar testosteron. Ger energi.

Hitta sätt att bli piggare!
Bästa life hacket ever. Ever. Fatta värdet att ha energi och vara pigg.

Det hjälper alltså sjukt mkt. Kolla särskilt inlägget ovan! Hett tips. Från ex kroniskt trött dude.
Hade noll energi konstant. Alltid sömnig.
Svårt med fokus.

Sist av allt:
Gör din grej. Allt jag skrivit ovan är bara exempel.
Det är inte säkert kvällsstudier passar alla t.ex.
Do you.

Love
Maximilian

Just det. Ang. Konsekvens. Bra ämne o tack.

Jo jag har tänkt mkt på det sista här.

Att hålla det permanent. Tro mig.
Kommer det vara lätt om 10-20 år?
Kanske. Kanske inte.
Jag är inte David Goggins :slight_smile:
Har knappt kört ett år.

Så min strategi:

Enkel. Börja varje dag med något fysiskt som sätter ribban för dagen. Utan att tänka. Just up and do it.
Helst träning du gillar att göra o ser fram emot.

Jag brukar alltså träna varje morgon om du läser mitt andra inlägg om mitt ex fallerande liv
Upp tidigt och träna. Jogga eller lyfta vikter.

Thats it.

Använder detta som nyckel just nu.
För när jag fått undan träningen → sätter jag resten utan problem. Tricket för mig är att ha ett bra larm på morgonen som får upp mig ur sängen.

Kanske har du/andra en bättre idé!

Jag tror mkt på att sätta ribban direkt.Träna. Detta är mitt nya liv. Punkt. Vi ska ut!

Är jag sjuk ok… ut och promenera då.
Är jag magsjuk eller influensa, gör yoga i sovrummet.

Kallar det
Non-negotiables

= Nej vi ska inte förhandla om träningen Maximilian. Du sa du ville va lycklig o följa dina drömmar, ut nu och jogga. LET’S GO SOLDIER.

Typ som nu: stäng webbläsaren
Kill this day. Kill it. Kill it!!!

Hoppas det hjälper.

Love
Maximilian

Ska läsa hela tråden - inte hunnit med det än. Så ev att jag sparkar in redan öppna dörrar. Min spontana tanke är att effektivitet kan vara en ny kick för en beroendepersonlighet. Arbetar själv inom behandling och har egen erfarenhet av beroendeproblematik. De underliggande narcissistiska beteendemönstrena (me, myself and I-tänket) kan var obehandlad även om substansbruket har upphört. Nykterhet är jättepositivt såklart, och otroligt skönt för anhöriga, men att fortsätta göra sin egen grej till varje pris är egentligen lika skadligt för omgivningen. Jag menar att alla anhöriga omkring, de som måste sköta markservice för att den nynyktra personen ska kunna vara supereffektiv, är egentligen lika självuppofftande som livet med en person som brukar sin substans.

Min poäng är att alla vi som har beroende i vårt genetiska och sociala arv är extra sårbara för att falla in i sådana fällor. Den andliga hälsan är jätteviktigt för att inte riskera att utveckla nya beroendemönster. Tycker det pratas för lite om finans och beroendebeteende generellt. Det ser framgångsrikt ut från utsidan så vi glömmer därför hur fixering och tvångsbeteende - ex effektivitet och sparande - påverkar vår hälsa och våra anhöriga.

9 gillningar

Jag förknippar inte alls det du beskriver i ditt schema som något flow-state. Extremt fyrkantigt, pressat tidsmässigt och lämnar väldigt lite utrymme för att faktiskt “go with the flow”.

Jag förstår (tror jag) vad du är ute efter, att strömlinjeforma vardagen och att hela tiden vara i en “växa-zon”, eller vad man skulle kalla det. Samtidigt ska man ha stor respekt för att folk går in i väggen av att att inte få tillräcklig återhämtning. Som någon annan skrivit här i tråden, när du är utbränd gör du ingen nytta.

Våga vila också.

2 gillningar

Hello Nanook,

Jag håller absolut med. Schemat var ett exempel bara.
Klart det kan bli fyrkantigt i längden! :white_check_mark:

Jag brukar skriva till folk: gör din egen grej. Jag bara skriver det som hjälpt mig.
Kanske hjälper det en enda person där ute, i så fall är jag väldigt nöjd!
:slightly_smiling_face:

Här skrev jag angånde vila och specifikt utbrändhet/utmattning, längst ner i artikeln:

Appropå vila, återhämtning och chillaxtid: :sleeping: :sleeping_bed: :yawning_face: :waning_gibbous_moon: :night_with_stars: :bridge_at_night:

• JA! Planera in i kalendern regelbundet, ta en day off och ät pizza, se film, sov, vila.
  • Självfallet inte jobba ihjäl sig eller bli utmattad/utbränd.
  • Vila också!
  • Lyssna på kropp, hjärna och själ…
  • PS: På vilodagar brukar jag även passa på att ha lite kul, kolla+posta på sociala medier, kolla YouTube, spela lite Nintendo 8-bit, etc. Övrig tid fokuserar jag 100% på mitt “game”. Lite som ett NBA-proffs in the making. Jag vill bli bäst på mitt game och öva på min “basket magic” så att säga → så jag lämnar allt “kul” till vilodagar. En liten stund iaf. Generellt mår jag bäst utan mobilen mm.

Det jag försöker lyfta fram är alltså att leva i ett slags:

Flow state.

Fokus. Inte stress eller ansträngning. Lugnt avslappnat fokus. När du jobbar → fokusera på ditt jobb istället för att kolla mobilen 24/7. När du äter middag med familjen, försök vara närvarande med barnen. När du pluggar, försök läsa och lära dig nånting. När du spelar Call of Duty med polarna, försök delta i matchen istället för att tänka på din partner som är grinig på dig. När du är på dejt med din drömkärlek, prova att lyssna på henne/honom istället för att prata för mkt. Jesus vad folk gillar när man faktiskt lyssnar på dem.

Lite som närvaro. Mindfulness eller vad det kallas. Var “present” istället för att vänta på din tur att säga smarta saker… Som vi alla gör.

Jag kallar det fokus bara… Simpelt!

Det är för mig ett avslappnat lugn.
Det finns en bok om Flow som kanske kan hjälpa till :slight_smile:
https://www.amazon.com/Flow-Psychology-Experience-Perennial-Classics/dp/0061339202

Flow är typ den bästa känslan i världen. Rekommenderad läsning.

Låter spännande!

Jag har inte tänkt på saken utan bara kört på, bytte alkohol mm mot träning helt enkelt.

Personligen tror jag vi alla är addicts dock. Det är rätt mänskligt beteende :slight_smile:
Vem är inte knaffeknarkare på dagarna och/eller gillar att pussa på sin partner/flickvän/pojkvän/fru etc när tillfälle finns. Vem gillar inte att kolla Facebook på kvällstid eller äta pizza på lördagen.

Jag tänkte så här, verkligen jätteenkelt:
Bättre vara addict i träning o hälsa, vs. skräpmat och alkohol, mm.
Men jag är inte ex-heroinist heller. Vissa har ju ett svårare missbruk och behöver mer hjälp.
Jag kom precis hem från en skön lördagspromenad med lite musik i hörlurarna.
Har fin färg i ansiktet för första gången på 88,5 år ca. Mår bra och tänkte keep this up.

Flow state. Lugnt avslappnat fokus. Is the shit.

Lots of love,
Tack för din reflektion. Uppskattar massor era tankar och synpunkter.

Mvh Narcissten, a.k.a. Maximilian :smiley: :sunglasses:

1 gillning

Jo, Flow har jag läst ett par gånger. Känner dock inte igen det du beskriver från den boken. Det du kallar fokus skulle jag nog beskriva som sunt förnuft, att inte slösurfa på telefonen på jobbet och att lyssna på sin partner.

Det är ju i sak kloka saker du beskriver, men det är ju inget banbrytande eller nytänkande att fokusera på jobbet när du är på jobbet eller att fokusera på familjen när man umgås med dem.

Man fattar så fort man fattar. Grattis till dig om polletten äntligen trillat ned👍

Schema behöver inte vara ett problem. Att ha schema kan lossa mental energi att vara i nuet istället.

Om man driftar och är osäker på vad man vill göra just nu och tiden vara går så kan det vara mer stressande än att ha bokat in tid.

Tiden kan vara bokad som “gör ingenting”.

1 gillning

Nej precis, Nanook!
Du frågade och jag svarade :slight_smile:
Jag har inte sagt det är banbrytande.

Time mastery är dock fina grejer. Appropå det.
Sleep tight! Ta’ta…

Love
Maximilian

:+1::+1::+1::+1::metal:

Sist, det har varit en hel del synpunkter på stress och undvika att gå in i väggen, bli utbränd mm.

Rädsla. Dvs.
Att jobba för hårt.

Check! :white_check_mark:

Jag tror det är viktigt också att våga pusha lite och arbeta fokuserat mot ett mål. Om man viker sig för att det gör ont så blir man en onödigt rädd person som dodgar allt som är smärtsamt.
Typ jobba lite mer än man är van vid.

Om skillnaden mellan att jobba hårt och jobba mindre/bevämt är = om några år är du där du vill vara i livet. Du är rikare, starkare, bättre och mer fokuserad. Du är i atletisk form…

Varför inte jobba lite hårdare då?
Varje dag?

Om du inkluderar vila och återhämtning samt inte tar i alldeles för hårt bör du endast TJÄNA på att arbeta hårdare. Du och din familj vinner på det. Produktivitet = ett mkt bättre liv på sikt. Mer cash, bättre hälsa, ordning i hemmet och på jobbet. Du lär dig saker och utvecklas mm.

Allt blir bättre med produktivitet. Right? Lagom… få något gjort bra varje dag. Som att gå till gymmet, få bort lite jobb, beta av todo-listan, städa hemmet, läsa böcker, bloggar, sätta upp ditt nya fina hemmakontor, etc.

= Hitta en sweet spot där du kan grinda hårt men inte för hårt. Där du mår bra och får saker gjorda.

Disciplin! Fokus!
Jämför t.ex. Mike Tyson nu vs 1987

:thinking: :sweat_smile:

När man blivit för bekväm…

Tror risken är tvärt om. De flesta av oss moderna människor är bara lata och bekväma. Vi är en mjuk/soft generation som gillar soffan och Netflix mkt… så var fallet för mig iaf. 1980-talister, 1990-talister… A soft generation.

No offence mot er andra i min generation. Men rätt sant. Eller hur? Alla jag känner ligger just nu och sover :slight_smile: jag var en av 4 pers på gymmet imorse… :thinking: mina ex-polare var ute på krogen igår… Alla bakis. Som vanligt.

Så innan vi oroar oss för utbrändhet och utmattning tror jag snarare vi bör oroa oss för lathet, övervikt, diabetes, högt blodtryck, bekvämlighet och ja… soffan.

Med det sagt:
Ta hand om dig själv i första hand, återhämtning och vila yes. Men var inte rädd för att jobba fokuserat mot ett mål. Annars lever man ju i rädsla… tänker jag.

The grind är inte farlig. Så länge du inte överarbetar en lång tid och mår dåligt. Jag tror tvärt om soffan är - livsfarlig. Våga pusha lite mot dina mål.

Lots of lööv :heart:
Maximilian

2 gillningar

Ibland tänker jag att om man går ifrån en ytterlighet som varit destruktiv, så som missbruk till exempel, så är det lätt att man vill springa in i en annan ytterlighet i motsatt riktning för att komma så långt bort som möjligt från att behöva hamna där man en gång var, så som renlevnad. Lägger ingen värdering i något av det och applåderar att du vill hålla dig ifrån det som tidigare varit jobbiga kapitel i ditt liv. Hoppas det är ok att jag ställer några lite provocerande frågor:

1. Vad tror du händer om du inte har dig själv på ett tight schema av fokus och prestation?
  2. Har du fått någon professionell hjälp med att hantera tidigare erfarenheter och fått assistans med verktyg så som konstruktiva metoder att hantera känslor på?

Ibland är vi onödigt hård mot oss själva och hittar hanteringsmekanismer som inte nödvändigtvis är dåliga, men som kanske inte addresserar grundproblemet.

8 gillningar

Fråga på :slight_smile:

1 - Jag bestämde mig för att bryta en negativ spiral och började träna, om du läser min story.
Inget allvarligt missbruk. Ej starkare saker.
Mest alkohol, mm.
Mådde inget bra psykiskt varför jag sökte mig till saker - flyktvägar då.
Så är det absolut att jag nu söker en annan väg och går all in.
Men det är också för att jag älskar detta nu och mår bra. Har även stöd av flickvän samt min familj, främst mamma. De håller koll på mig.

Jag kör vilodagar regelbundet där jag brukar vila, sova mkt. Kolla film o ha det gött. Då brukar vi beställa pizza mm och njuta av det fina livet. Ta en promenad etc.
Så jag är ej extrem. Dock gillar jag disciplinen för det funkar. Tänkte fortsätta m det.

2 - Long story men nej. Min flickvän ville jag skulle gå till psykolog mm men vi har löst det inom familjen just nu.
De är mitt supportnätverk kan man säga.
Vi pratar om allt.
Så ingen proffshjälp ännu. Däremot är jag öppen för detta på riktigt. Särskilt long-term… räknar ej det blir lätt på 20 års sikt. Särskilt vid kriser eller nedgångar i livet du vet.
Bra med stöd. Supportnätverk har hjälpt mig mkt.

Hoppas det svarar på dina frågor!

Vill dock understryka en sak:
It works. Och jag älskar the grind. Disciplinen. Tror alla människor hittar sina egna vägar. Risken med att koppla av mer och ha det “gött” a.k.a. njuta av livet mer → exakt det jag skrev ovan.

Du blir soft och bekväm.
Sitter fast på samma ruta. Jag har en dröm så… tänkte fortsätta m den.

Tänkte dela denna också :heart: Steve O har hjälpt mig massor.

Tack för dina frågor!!
Love
Maximilian

1 gillning

Jag blir nyfiken på vad det är som ligger bortom målet att vara hyperproduktiv?

Vad ska det leda till och vilka effekter är det som ska uppnås genom att vara hyperproduktiv?

2 gillningar

@Bianch
Jag skrev följande ang. att ha fokus.

Längst ner i artikeln :slight_smile: se quote nedan.

Sist…
Ang. Hypereffektiv:
Fint stort ord.
Jag skulle säga det är en grym och kompetent person som baserat på erfarenhet lärt sig arbeta effektivt och smartare.

T.ex. använda självkörande prylar i hemmet
Vs. Att dammsuga själv 2h per session.
Nu kan du fokusera på viktigare saker.

Eller köpa saker m hemleverans för att slippa åka till butiken manuellt. De levereras nu utanför din dörr istället för att spendera 4h i trafiken.
Co2-smart också. Klimattransporter. Mkt bra.

Du får alltså en större mängd resultat på kortare tid.

Hyperproduktivitet är att kunna nå sina mål i livet betydligt fortare helt enkelt. Den personen gör rätt saker, prioriterar och fokuserar 100% så 1h arbete är mer värt vs. En vanlig person.

Lite som black belt i Karate.

Du blir skillad med åren… fattar du?
Kung fu master. Inget skämt. Så sjukt coolt detta.

I teorin skulle en sådan ‘master of the productivity’ a.k.a. black belt blir ekonomiskt oberoende på mkt kortare tid jämfört med en vanlig person som jag.

Detta är enligt mig värdet i denna ninja skill.

Time mastery. Så sjult coolt ämne.
Tycker jag då.

Lööv
Maximilian

1 gillning

Visar är det coolt! Och det är beteenden och strategier som kommer leda till något som vi egentligen strävar efter. Jag gissar att det inte är time mastery i sig som är viktigt, utan något bortom det?

Jag ser mycket tankar kring vad det är och hur man kan uppnå det. Jag är mer nyfiken på det som ligger bakom. Vad är det som gör att det är viktigt att nå resultat fortare?
Varför vill jag må resultaten fortare? Är det för att känna mig framgångsrik? Vara en bättre förälder? Känna mig fri? Vara en omtänksam person? Känns trygghet?

Min erfarenhet är att det finns värderingar bakom som driver ett beteende och det finns många sätt att dit och de olika vägarna människor väljer tycker jag är intressant. De olika vägarna har olika mycket positiva och negativa effekter men kan alla skapa samma effekt och värde.

Själv värderar jag att ha en vision om vart jag vill, men jag strävar hellre mot att vara närvarande i nuet och lyhörd mot mig själv och andra i stunden, snarare än att ha fokus på ett schema eller strikt rutin.

Inget rätt eller fel, bara lite tankar på vägen😊

1 gillning

Oj, jag har inget bra svar på det!

Långsamma vägen är ascool också
Och jag respekterar den.
Jag är helt inne på t.ex. indexfonder, tar många år
Månadssparande älskar jag massor
Samt bygga upp min fitness under +18 års tid.
Älskar saker som tar tid.

Stoltheten att bygga upp något etc.
Vill även bygga ett hus från grunden. Nån dag.
Göra det mesta själv.

Jag tror mest jag är mkt intresserad av filosofi.
Detta med time mastery.
Plus att saker funkar IRL och kan hjälpa folk.
Det där med effektivitet mm…

Det skadar inte att vara hyperproduktiv heller.
Slippa manuellt arbete t.ex. som att boka tvättstugan x2 per månad…zZz…

Typ så. Tror det kan hjälpa andra o jag gillar hjälpa folk. Om jag kan. Beroendepersonlighet.
:slight_smile: Eller pastor kanske. Heh.

Lööv
Maximilian

2 gillningar