Sist, det har varit en hel del synpunkter på stress och undvika att gå in i väggen, bli utbränd mm.
Rädsla. Dvs.
Att jobba för hårt.
Check! 
Jag tror det är viktigt också att våga pusha lite och arbeta fokuserat mot ett mål. Om man viker sig för att det gör ont så blir man en onödigt rädd person som dodgar allt som är smärtsamt.
Typ jobba lite mer än man är van vid.
Om skillnaden mellan att jobba hårt och jobba mindre/bevämt är = om några år är du där du vill vara i livet. Du är rikare, starkare, bättre och mer fokuserad. Du är i atletisk form…
Varför inte jobba lite hårdare då?
Varje dag?
Om du inkluderar vila och återhämtning samt inte tar i alldeles för hårt bör du endast TJÄNA på att arbeta hårdare. Du och din familj vinner på det. Produktivitet = ett mkt bättre liv på sikt. Mer cash, bättre hälsa, ordning i hemmet och på jobbet. Du lär dig saker och utvecklas mm.
Allt blir bättre med produktivitet. Right? Lagom… få något gjort bra varje dag. Som att gå till gymmet, få bort lite jobb, beta av todo-listan, städa hemmet, läsa böcker, bloggar, sätta upp ditt nya fina hemmakontor, etc.
= Hitta en sweet spot där du kan grinda hårt men inte för hårt. Där du mår bra och får saker gjorda.
Disciplin! Fokus!
Jämför t.ex. Mike Tyson nu vs 1987

När man blivit för bekväm…
Tror risken är tvärt om. De flesta av oss moderna människor är bara lata och bekväma. Vi är en mjuk/soft generation som gillar soffan och Netflix mkt… så var fallet för mig iaf. 1980-talister, 1990-talister… A soft generation.
No offence mot er andra i min generation. Men rätt sant. Eller hur? Alla jag känner ligger just nu och sover
jag var en av 4 pers på gymmet imorse…
mina ex-polare var ute på krogen igår… Alla bakis. Som vanligt.
Så innan vi oroar oss för utbrändhet och utmattning tror jag snarare vi bör oroa oss för lathet, övervikt, diabetes, högt blodtryck, bekvämlighet och ja… soffan.
Med det sagt:
Ta hand om dig själv i första hand, återhämtning och vila yes. Men var inte rädd för att jobba fokuserat mot ett mål. Annars lever man ju i rädsla… tänker jag.
The grind är inte farlig. Så länge du inte överarbetar en lång tid och mår dåligt. Jag tror tvärt om soffan är - livsfarlig. Våga pusha lite mot dina mål.
Lots of lööv 
Maximilian