Vi sparar och investerar för framtiden, men för att kunna nyttja dessa på ett bra sätt måste vi må bra.
Vad är era bästa tips på bättre fysisk och psykisk hälsa?
Vi sparar och investerar för framtiden, men för att kunna nyttja dessa på ett bra sätt måste vi må bra.
Vad är era bästa tips på bättre fysisk och psykisk hälsa?
Jag tycker denna tråd är väldigt bra ![]()
Motionera regelbundet, sov minst 7-9h per natt, ät vanlig mat, inga dieter som ändå aldrig håller i längden.
Jag har själv enormt positiv erfarenhet av:
LCHF, sedermera liberal carnivore (70-80% av kalorierna från animalier), och en del paleo,
Tung kroppsviktsträning hemma, ca 15 min 3 ggr i veckan,
Sömnhygien,
Hobbys som innebär naturupplevelser, frisk luft och dagsljus, tillsammans med familjen,
Bo på en plats som är så trevlig att det känns lite både som permanentboende och fritidshus.
Vilken bra fråga!
Ser fram emot många tips. Här är några saker som jag skrev ned för en tid sedan för att påminna mig själv om hur jag mår bra… 
När vi män är unga äter vi mycket för att kroppen och musklerna växer. Efter tonåren kommer en knäck när kroppen behöver lite mindre energi för att bibehålla sin styrka. Sedan (vad jag förstått, detta är inte uppbackat av att jag läst en massa vetenskapliga avhandlingar) kommer en till knäck någonstans vid de 45.
Som tonåring kunde jag på 60 kilo äta en kebabpizza och fortfarande vara hungrig/sugen på mer. Jag idrottade dagligen både hemmavid och organiserat. Som tjugoåring bytte jag ut idrottandet mot krogbesök medan mina portioner var lika stora. Magsäcken var van vid en viss mängd föda för att känna sig mätt. När jag närmade mig 30 hade min 179cm långa kroppshydda svält till strax över 80 kilo. Jag är nu över fyrtio och ligger strax under 80 kilo (75-78). Jag äter och dricker det jag vill, arbetar fysiskt, så träning genom tex joggning sker sporadiskt, MEN jag har anpassat mina portioner till sk. tjejportioner. När jag lagar mat ger jag mig själv exakt lika mycket mat som jag slevar upp till min fru.
Det som är mycket glädjande är att det går rätt fort att vänja om magsäcken. att minska portionerna med 25% tar enligt min erfarenhet ca 7-10 dagar, sen känner jag mig lika mätt som innan.
Så var inte rädd att testa minskade portioner, det är ett relativt kort obehag för långsiktig vinning!
Utsätt inte dig själv för onödig psykisk stress för att du “måste träna” eller liknande. Det finns massor av hälsofördelar med att äta lagom och röra sig men du måste inte träna femton dagar i rad i januari samtidigt som du svälter dig för att “det ska man göra”.
Det är alldeles för lätt att man går in för hårt och tröttnar direkt. Man måste inte vara så trött så man inte orkar röra sig efter varje träningspass.
Med all respekt för att man kan tro och tycka olika - att pressa sig själv till mindre portioner tror jag mycket få personer verkligen klarar över tid. Jag tror det leder till nedsatt förbränning och välmående, och cravings - alltså ingen vinst. Se t ex biggest looser där folk får långvarig och även permanent nedsättning av ämnesomsättningen.
Däremot tror jag på att välja mat som automatiskt gör att man över tid inte överäter eller bygger ohälsa. För mig själv innebär det att jag äter mig mätt på riktig mat med komplett och högt biotillgänglig näring. I praktiken, för mig, innebär det t ex ägg, makrill, entrecôte, ankbröst, smör, surkål. Sådan mat är inte alls bara för unga machokillar, den är utmärkt för barn, tjejer, kvinnor, äldre, alla. Sådan mat kan man skaffa lokalt från bra källor, och då gör man även planeten och det lokala en tjänst.
Anser jag 
Fasta 72h+
finns bra appar för fasta, tex fastebevakning.
Alla får tycka och tro olika och jag baserar som sagt inte mina funderingar på vetenskap. Men som fyrtioåring behöver jag inte trycka i mig en hel pizza, rent kalorimässigt, bara för att magsäcken gillar det. Om jag vore två meter lång och vältränad vore det en annan sak. Nu är jag en smått blekfet man som passerat mina bästa år och då kan jag, istället för att hänge mig till dieter, likt dina förslag, äta den mat jag verkligen tycker om, fast begränsa mig. Jag måste inte ta superstora eller flera portioner när jag lagar mat hemma. Min åsikt, ingen självklar sanning.
Pizza är just sådan mat som, åtminstone i min åsikt och erfarenhet, är svår att äta bara lite av och som bygger sämre hälsa på sikt. Men kul med olika tänk, gör världen mer spännande 
För mig har det varit ett löpband vi köpte för ett tag sedan. Gör motionen så sjukt mkt enklare. Man kan promenera ett tag eller springa, allt är bättre än inget. Funkar även med barn överallt som hos oss. Bra både fysiskt och psykiskt för mig. (och ja, jag vet att frisk luft är bra men att klä sig för att gå ut och springa i snö och is är inte min kopp te längre)
Se till att få tillräckligt med kvalitetssömn. Det blir mycket enklare att äta nyttigt och träna om man sovit ordentligt. Tränar man sover man i sin tur bättre och förhoppningsvis bildas en god spiral av det hela.
Tips,
Inte varit där på flera år men påmindes av att se @Xiro som jag känner igen därifrån ![]()
Håller även med om att bra sömn är en förutsättning för god hälsa, troligen det viktigaste av allt.
Finns faktiskt mycket likheter med kostdoktorn och rt.
Ungefär,
Tillägg, jag åt ingen frukost idag, dvs fasta för hälsan (doktorns tips) samt sparar pengar (Jans tips) 
Lär av dina misstag men älta inte, lev nu och blicka framåt istället för bakåt (blicka framåt, skjut inte upp att leva framåt)
Jobba med något du tycker är roligt och/eller meningsfullt eller i vart fall med människor som gör jobbet roligt
Avundas inte vad andra har eller får utan gläd dig å deras vägnar och fundera på hur du kan bättra dig själv och din situation istället för att önska andra mindre lycka.
Utgå från att människor vill dig väl, inte ont. Utan att vara naiv, förstås.
Gå och lägg dig i tid, varva inte ner med telefon, tv eller dator utan med en bok eller ljudbok. Sov minst 7h.
Håll vikten och kroppskonstitutionen under kontroll genom motion och någorlunda vettig kost. Att du har samma vikt vid 60 som när du var 20 betyder inte att du är i samma form, eller i form överhuvudtaget. Undvik trender i kost och träning, förutom som kul grej eller variation, och håll dig till sådant som du faktiskt kan följa långsiktigt. Hälsosam och långsiktigt hållbar viktnedgång (eller uppgång) tar tid och påbörjas inte 2 veckor innan bröllop.
Skaffa i alla fall någon hobby eller intresse som du kan utöva själv och hemifrån.
Låt dig roas av allt du kan. Om du både kan garva åt Stefan och Krister OCH njuta av en runda på Moderna museet, skäms inte för det utan omfamna din bredd. Ju fler saker man kan glädjas åt desto bättre. Fast kanske tala tyst om det där med Stefan och Krister ändå.
Vill slå ett slag för podcasten “Feel Better Live More” av Rangan Chatterjee, jag har ändrat och skapat många nya vanor efter att ha lyssnat på honom och hans kloka gäster som i huvudsak består av ledande experter inom sina forskningsområden.
Att tipsa om någon specifik kosthållning känns som ett minfält, forskningen är spretig och kan oftast tolkas olika beroende på val av perspektiv. Det enda de flesta brukar vara överens om är väl att skära ner på processad mat och äta så mycket som möjligt från grunden.
Några saker jag gör för min hälsa:
För att underlätta att skapa nya vanor är mitt bästa tips att ta små steg, och det enklaste sättet är att lägga ihop en ny vana med en redan existerande vana. Exempelvis om du kokar kaffe på morgonen, passa på att göra lite enkla styrketräningsmoment under tiden du väntar på att kaffet ska bli färdigt. En annan effektiv grej är att skapa en positiv association eller belöning i anslutning till en ny vana. Jag belönar mig exempelvis alltid med en kopp kaffe när jag kommer in från morgonpromenaden. Jag kan även se fram emot ljudboken eller podden jag ska lyssna på när jag tar min promenad osv.
My few cents from the top of my head.
Cykla till jobbet är mitt bästa tips.
Vänta nu. Lchf är knappast bäst enligt forskning. Vegetariskt/vegansk är helt klart det människan mår bäst av. Sen om man äter lite animaliskt spelar nog inte så stor roll. Skulle tyvärr klassa lchf som hälsofara på långsikt.
Nej veganism är det sämsta med avseende på hälsa, klimat och etik.
Du kan fråga om det på doktorns forum om du vill veta mer.