En vecka med mindre än 100km löpning är en förlorad vecka som leder till kroppsligt förfall.
Lösgodis kompenserar kaloriunderskott från löpning högst förträffligt.
Lösgodis innehåller lite B-vitamin varför folköl bör användas i förebyggande syfte.
Om du inte får tillräckligt med sömn, sikta på 140km löpning i veckan, du kommer sova väl.
Om du vill bli rejält smal, segstark och snabb på maraton, kör strategin som alla magiskt snabba kenyaner kör, HCLF-diet och 200km+ i veckan.
Eller ät balanserat, allt, och hitta något som gör att du rör på dig lite så du inte får liggsår. Begränsa begränsningar och icken, utvidga och hitta mer alternativ istället. Det som funkar för mig funkar inte för dig, och det som funkar för dig funkar inte nödvändigtvis för mig. (Folköl och lösgodis är dock vetenskapligt belagt att det funkar för en överväldigande majoritet)
Löpning, meditera och mer åt det vegetariska hållet. Ätit växtbaserat i snart 5 år och den energin man får när man går över till växtbaserat är häftig. Skippa massa oljor och undvik processat så mycket det går.
Undviker den sidan så mycket jag kan. De största studierna som gjort inom kost är alla inne på samma spår. Undvik animaliskt och mer växtbaserat. Dessutom är det betydligt bättre för planeten. Om du på riktigt tror att växtbaserat är sämre för planeten rekommenderar jag dig starkt att läsa forskning.
I doktorns forum skulle du uppfattas ungefär som en som kommer hit och på allvar menar 100% doge är vetenskapligt bevisat den bästa investeringen. Poängen är att båda forumen är i väldigt lika bubblor. Sen så står jag fast vid mitt påstående om veganism. Och visst tror jag att både lchf och indexfonder är bra, även om jag inte själv går den vägen.
Wow vilken härlig fråga. För mig personligen är det nog dessa punkter som skapar både fysisk och psykisk hälsa. Kan nog hända att jag missar något som är alldeles för självklart för mig själv.
Löpning (gärna minst fyra gånger i veckan). Både intervaller, tröskelpass och härliga långturer i skogen.
Sova ordentligt, detta görs bäst genom att jag går och lägger mig samma tid varje dag. Gärna runt 21 (är enligt min sambo astråkig på helgerna). Skippar skärm precis innan sänggång. Har även ett par blueblox glasögon som jag använder ibland.
Meditation/andningsövningar kan antingen vara guidade meditationer, ett kvällsretreat med frigörande andning, tapping eller vad som känns rätt för stunden.
Kallbad, skulle egentligen vilja placera denna under meditation, men den får en egen punkt då jag gillar vad det gör för mig extremt mycket.
Kost, att försöka äta bra mat lagad från grunden. Mår också bra av att skippa ölen, men det har jag svårt för ibland då det kan vara så otroligt gott. (Springer bättre och har en lägre vilopuls de perioder som jag inte dricker någon öl alls, räcker med 2 IPA en kväll och jag påverkas flera dagar, starksprit gör inte samma skillnad).
Läsa varje dag. Både fack och skönlitteratur.
Att lägga tid på det jag tycker om (laga mat, umgås med familj/vänner spela sällskapsspel m.m.), detta är jag i perioder extremt dålig på, i dessa perioder fastnar jag lätt framför mobilspel, tv-serier etc och upplever att jag inte orkar så mycket, börjar då också att prokrastinera mera.
Det är många hurtiga personer här inne som framhåller sin goda sömn och x timmar på träning och meditation. Härligt att höra!
Det påminner mig om den planet jag bodde på innan småbarnskaoset sköt iväg mig i en raket långt, långt bort till nån helt annan värld där invånarna tittar helt oförstående på mig när jag säger frasen “sova ordentligt”. Det finns liksom inte i vokabuläret här.
Bara jag som tycker det är svårt att följa några hälsoråd öht när man har unga barn? Hinner knappt gå på toa och så står det att man ska röra på sig regelbundet. Nåja, får nöja mig med att jag cyklar till jobbet när jag inte är pappaledig.
Våga släpp människor som är energitjuvar eller känslotjuvar, sätt dig själv i främsta rummet.
Våga tro på dig själv och din förmåga.
Gör dig inte till inför andra och spela någon du inte är för att passa in i olika sammanhang. När man accepterar sig själv och den man är, sitt förflutna, likväl som sina förutsättningar och ambitioner, så kan man nå nya höjder av tillfredsställelse. Man når en punkt där man lever för sig själv och inte för andra.
Specifikt råd till alla på detta forum. Lev livet här och nu. Ta och unna dig lite mer. Livet är för kort för att snåla och spara in absurdum. Spara, men inte allt. Alla lever inte till pensionen och den där guldkanten.
@Smuts Hahaha, ja men helt klart. Kan så relatera Överlever du dagen och lyckas ta något andetag mellan varven så får du godkänt. Själv brukar jag inte ens lyckas med det känns det som.
Pulshöjande aktivitet flera gånger i veckan, gärna varje dag.
Undvika långvarig stress. För mig hjälper meditation här enormt mycket, men även styrekträning.
När det gäller kost blir det mer komplext. Vi behöver fråga oss vad vi egentligen menar när vi säger hälsa? Att må maximalt bra här och nu? Att leva så länge som möjligt? Mig veterligen är långvarig kalorirestriktion superbra om man vill förlänga sin livslängd. Det är inte särskillt bra om man vill må superbra här och nu. Utöver det är det erkänt jättesvårt att forska på kost. Det går ju inte att låsa in en massa folk i tiotals år och tvångsmata dem den mat du vill testa. Istället får man lita på att deltagarna i studien följer direktiven, eller lita på att de uppskattar vad de äter korrekt (vilket få gör). Att säga att någon kosthållning alls är lika underbyggt som indexfondinvesterande blir därför fel enligt mig.
Jag själv äter vegansk kost sedan drygt 2 år tillbaka, dock av andra skäl än hälsofördelar. Min anekdot är att jag fick mycket mer energi efter att jag bytte, inte minst på gymmet där jag verkar återhämta mig betydligt snabbare än förut. Vad blir effekten långsiktigt? Inte en aning. Det finns studier som ser grymt bra ut på området men jag tar dem, liksom alla koststudier, med en nypa salt.
Tillräcklig med sömn är ju väldigt individuellt. Jag har snittat 5 timmar som bäst i mååånga år och lider inte av det alls. Vissa hade kanske gått in i väggen.
Men om du nu har ett stort sömnbehov, kan du inte bara lägga dig tidigare? Eller när menar du att du behöver lägga dig för att få tillräckligt med sömn till klockan 5?
Börjar också jobba tidigt ibland och får gå upp orimligt tidigt (03 typ). Då bör man lägga sig Bollibompa-tidigt vilket är svårt. Det känns som man inte har något liv.
Börjar dock oftast sent så jag kan sova tills jag vaknar utan klocka. Skönt. Fast då brukar det vara dags att åka till jobbet så det blir inget mer gjort hemma den dagen.
Annars normal mat men i rimlig mängd. Frukost, lunch och middag. Inga Pressbyrån-bullar och liknande emellan.
Springer ett par gånger i veckan, ofta med Friskis. Det är lättare att komma ut om man är några som springer tillsammans.
Jag vet inte hur länge jag skulle behöva sova för att känna att det räcker eftersom det är för tråkigt att lägga sig tidigt! Jag hoppas att jag får veta det när jag blir pensionär!
Att må bra handlar ju också om att ha roligt. Att lägga sig tidigt, om man måste gå upp tidigt, bara äta nyttig mat och inte dricka någon alkohol är bra hälsotips men om livet blir för tråkigt att det kanske inte värt det?
Det må vara individuellt, men att snitta fem timmar sömn per natt som du säger att du gör är inget jag skulle rekommendera om du vill leva länge. Livslängd och sömnvanor är tätt förknippade i forskningsresultat.