Era bästa hälsotips

Håller med :grinning: Det där är en riktig slamkrypare, rätt var det är sitter man på en vårdcentral med recept och en broschyr i handen om hur man ändrar sin livsstil. Då få man börja tänka om. Sömn och stress kan jag tipsa om att inte tumma på. Jag sett för många som gått in i väggen genom karriären, dock tycker jag både anställda och arbetsgivare verkar vara bättre på detta i Sverige än utomlands.

Men det är svårt att greppa innan det händer, man kör så hårt och så länge man kan.

Haha! Jag är helt enkelt inte trött mer än så, så kan ogärna ”tvinga” mig själv att sova. Jag är beredd att trotsa rekommendationerna. Jag kanske är undantaget som bekräftar regeln. Jag är själv fascinerad över hur stort sömnbehov andra verkar ha. :joy:

Nej, men absolut. Man kan inte få allt. Jag tycker också det är oerhört tråkigt att lägga sig tidigt. Men då får man ju helt enkelt kompromissa och göra en avvägning vad som är mest ”värt”. Det är väl det du har gjort då i detta fall. Letar vi inte alla efter den gyllene medelvägen. :sweat_smile:

Och apropå de andra råden. Det är ju generella råd för ”dummies” och sjävklart kan man göra vissa avsteg som säkert till och med kan höja livskvaliteten och därmed hälsan i förlängningen. Men bara exceptionella människor genomskådar detta. :see_no_evil::joy:

Vad gjorde att jag verkligen mådde bättre:

• att dricka vatten
  • att sluta använda väckarklockan
  • powerlifting (Stronger by Science är den bästa som finns utom RT)
  • skogspromenader med fokus på omgivningen inte tankar om jobbet osv
  • meditation som träning för att fokusera bättre
  • så kallade “deep work” (Cal Newport).

De sista tre kan väl sammanfattas som “vara i nuet” men jag hade inte fattat vad det betyder eller hur hittar man dit helt praktiskt.

3 gillningar

Mitt hälsotips tilltalar nog även den lataste. Sov!

Sen jag gick ner i tjänst och började jobba enbart kvällar sover jag varje morgon tills jag vaknar av mig själv. Det är en sådan gamechanger! :smiley:

Det finns säkert människor som klarar sig på 5-6 timmars sömn. Jag är inte en av dom.jag behöver minimum 8 timmar.

Då mår jag som bäst.

En av pusselbitarna till mitt rikare liv var att sova på morgonen. Slippa stå i -10 grader i vintermörkret och vänta på en buss som frusit sönder och var groteskt sen.

Vissa pusselbitar kan man ha tillgång till utan att vara ekonomiskt oberoende. ^^

Sen ett annat tips är att äta nyttigare. Willys salladsbar är bästa nyttigaste snabbmaten om man vill spara tid och äta nyttigt. :innocent:

1 gillning

Jag har lagt upp ett träningsschema för att kunna fullgöra en halv ironman (triathlon). Det som slår mig efter 3 veckor är följande: att skriva ner ett schema och checka av listan på kylskåpet varje dag är otroligt kraftfullt.

Det är inte ett alternativ just nu att skippa träningen, istället ser jag till att vardagen fungerar med den. Idag ska jag på husvisning och vaccination efter jobbet. Cykelturen blev således klockan halv 7. Jag är helt övertygad om att verkligheten kommer komma ifatt även mig. Det vill säga, det kommer dagar jag blir tvungen att hoppa över. Men jag kommer åtminstone se till att jag gav allt för att inte hoppa över träningen.

Så mitt tips blir således: kom fram till ditt mål med träningen. Hitta ditt varför och sedan ditt hur. Skriv sedan ut huret på ett schema. Sätt det på kylskåpet. Checka sedan av varje dag. Exempel nedan.

Måndag: Vila
Tisdag: Löpning
Onsdag: Vila
Torsdag: Långpromenad
Fredag: Vila
Lördag: Långpromenad
Söndag: Springa

1 gillning

Så är det absolut, man får kompromissa och göra en avvägning och det har jag gjort. Hade jag mått sämre av det hade jag fått fundera på om jag ändå skulle lägga mig tidigare men det är inte alls säkert att jag skulle somna då bara för att jag är trött.

Jag känner ändå att jag skulle må bättre om jag sov mera och det sämsta med att jobba är väckarklockan som måste ringa för tidigt!

1 gillning

Jag drar lite från höften, men ett tips som jag själv har svårt att följa är att sluta tänka så djävla mycket… tror att många skulle få ett bättre mående av det. Göra är bättre än att tänka, tänker jag :slight_smile:

2 gillningar