Träningsprogram

Är det någon här inne som följer/följt träningsprogram och vill dela med sig av det som funkat? Jag söker program som kombinerar styrka, kondition och rörlighet, gärna 6 tillfällen per vecka utan att skada sig…

Börja träna på ett gym med inriktning på funktionell träning eller crossfit så får du det du letar efter :slightly_smiling_face:
Annars är det nog svårt att hitta bra träningsprogram som kombinerar allt, om du inte vill pyssla ihop ett själv.

Verkar som att du söker lite av en enhörning.

Enklare att hitta en program för styrka, ett för någon form av kondition och ett för rörlighet.

1 gillning

Crossfit månad onsdag fredag. Lugn jogg/promenad dom andra dagarna.

1 gillning

Hitta gör två separata program. Ett för gymmet 3 pass per vecka och ett för cardio 3 gånger i veckan.
Sen tar du ett rörlighetsprogram som du kör efter varje pass eller när du känner för det under dagen.
Vill du utamana dig själv lite så kör gym och valfri kampsport. Få saker som är så bra för den personliga utvecklingen och sin generella fysiska status.

1 gillning

Kolla in relentless Trainer. En ai app där du ställer in vilken typ av program du vill ha, vilken utrustning du har på ditt gym, hur långa pass du vill ha osv. Sen får du pass i appen och den lär sig hur tungt du klarar osv. Är en pass för crossfit i grunden men vill man inte ha så mycket tekniska övningar kan man välja program utan dessa.

1 gillning

Jag är ett stort fan av strengthlog.

Där inne finns det träningsprogram för gym gratis, du kan även bygga egna program.

Premium funktionerna är absolut prisvärda.

Tycker väl lite allmänt att det är svårt att få ihop allt om man ska bygga muskler, bli rörlig och uthållig.
Tränar du inför något speciellt?

Är du van med att träna?

Annars skulle jag minska träningsfrekvensen en aning.
Kanske köra

Dag 1. Kondition
Dag 2 Styrka
Dag 3 Vila

3 gillningar

Strengthlog är bra. Har provat den för styrketräning. Tränar gärna nästan varje dag för att skapa starka vanor. Gärna olika delar av kroppen eller lättare träning. Har i många år kört 3ggr per vecka men det är lätt att tappa rutinen när det är dagar mellan passen. Tränar i syfte att ha en kropp o knopp som utvecklas. Inga prestationsmål. Har också testat detta och vill prova fler sådana varianter. FMTK | Försvarsmaktens träningsklubb

Jag kan varmt rekommendera dadhours kostar typ 130 kr/månad men då får du en medföljande app där du kan logga dina resultat samt jämföra med resten av medlemmarna.

Det som gör det prisvärt är att du i princip får 7 olika program för priset av ett. Finns klassisk crossfit varje dag sedan har du en styrkedel/konditionsdel/tyngdlyftningsdel och en som bakar ihop alla på under en timme. Du kan kan själv välja fritt vilket pass du vill följa den dagen.

Finns även pass för de som har begränsat med utrustning. Typ bara en hantel eller kettlebell. Alla passen har en uppvärmningsdel/stretchingdel också för ökad rörlighet.

1 gillning

Be chatgpt ta fram ett program utifrån dina behov, den tid du har, samt din träningsbakgrund.

3 gillningar

Varför 6 gånger? Viktigare med kost och vila än träningen i sig

1 gillning

Spana in Freeletics, jag tror att det är något sådant du letar efter. Jag har använt appen/tjänsten i 10 år och den har utvecklats mycket under denna tid. Värd varenda krona.

1 gillning

Kost och vila är viktigt, men meningslöst om man inte tränar rätt.
Jag tränar 7 dagar i veckan. Den största anledningen är att jag inte vill ha vilodagar, de får mig ur rutinen. En annan anledning är att det går lättare att få till återhämtningen om man kan köra en lämplig split på sju dagar, jämfört med 3-4 t ex.

Jag tränar ungefär som följer nedan. Mitt program bygger på ett kort morgonpass och ofta ett längre kvällspass samt att jag har hemmagym med både roddmaskin och stakmaskin samt en uppsättning kettlebells och ett powerrack med stång. Att träna på det här viset på ett gym hade jag aldrig pallat, jag hade fått bryt på alla tiktokande gymbesökare som sitter med telefonen fastlimmad i handflatan.

Dag 1: 20-30 min styrka pressövningar (bröst + axlar). 45 min löpning ca 10 k
Dag 2: 20 min styrka ben. 45 min lätt roddmaskin, ca 12000 m. (Concept2)
Dag 3: 30 min styrka rygg/dragövningar, 1h+ promenad
Dag 4: 60 min stakmaskin, hårda intervaller + nedvarvning
Dag 5: 20-30 min styrka pressövningar (bröst + axlar) + lätt kardio/löpning
Dag 6: 30 min styrka rygg/dragövningar, 1h+ promenad
Dag 7: 45 min roddmaskin, distans

Jag har kört ett liknande koncept i ungefär 20 år nu. Dessförrinnan var jag elitsatsande i en obskyr konditionsidrott och innehar ett par junior-SM-guld. Så jag vet vad min kropp fixar och inte fixar. De främsta justeringarna med åldern är att jag är mer försiktig i styrkeövningar (maxar inte marklyft tex) och jag dricker väldigt lite alkohol. Just nu har jag inte druckit en droppe sen i februari.

7 gillningar

Varför är kost och vila viktigare än träningen och viktigare för vad specifikt?
Tränar som Denkmal 7 dagar i veckan och de som genom har påpekat för mig att jag borde träna mindre är på alla sätt i betydligt sämre form. Ironiskt.
Jag vila och kosten är extremt viktigt definitivt om man vill se bra ut naken eller maximera sina träningsresultat men varför skulle människan inte klarat av någon timma fysisk aktivitet per dag?
Men visst 7 dagar tung styrketräning i veckan är lite overkill om man vill maximera hypertrofi. Men den stora majoriteten tränar betydligt mindre än de skulle kunna framförallt så är många väldigt dåliga på att ta i även om de tror att de gör det. Så att träna för lite och att inte ta i ordentligt är betydligt vanligare än att träna för mycket. Att inte träna ordentligt påverkar också slutresultatet betydligt mer än att råka träna lite för mycket.

@Flipp34

Vad är syftet och målet med din träning? Väldigt viktigt att ha klart för sig innan man sätter upp ett program.

Det beror väl sig helt på från vilken nivå vi utgår från. Tränar man superseriöst men är helt hopplös bör det kommer till att sköta mat och sömn är det ganska lätt att få bättre resultat om man förbättrar dessa och tvärtom.

Varför skulle det vara det. Det är väl snarare total volym, intensitet och vad varje tillfälle innehåller för moment? Samt hur ditt liv i övrigt tillåter vila och återhämtning, samt massa andra faktorer.

Ja, det kan man säga. Och ännu färre är det som förstår konceptet progressiv styrketräning. 99 procent av de som ”tränar” lullar mest omkring helt ostrukturerat och har noll koll på om de presterade bättre än förra gången.

Med tanke på hur förvånansvärt många som.verkar spendera tid på gym enbart verkar göra det för att de känner att de måste och inte för att de gillar det - så borde det ju ligga i deras intresse att få ut maximalt av den tiden de faktiskt spenderar där - men i verkligheten är det precis tvärtom.

Ju starkare man blir desto mer vila behöver man. Tex 12 reps runt 80-100 kilo plus 2-3 andra bröst övningar kräver 3-4 dagars vila. Beroende på person. Var dag per muskel är omöjligt utan steroider

Det stämmer inte med hur landslaget tränar. Många som står på pallen kör väldigt hög volym och naturligt även på höga vikter då dom är starka.

Bänkpress varannan dag, typ varannat pass sjuka saker så som 4x20 på 140kg, sen flera lättare set efter det.

Jag själv utvecklades riktigt bra av 5x10 på 100kg 3 dagar i veckan.

Vad grundar du det på? Förklara gärna.

En tolva bänk på 100 kg är inte särskilt tungt för den som tränar seriöst. Särskilt inte om väger 100 kg själv. Det är inte heller vilka övningar som avgör hur mycket vila som behövs. Utan volym och intensitet i förhållande till förutsättningar för återhämtning.

Om du använder sterioder finns det ingen anledning att träna samma muskel varje dag för maximal hypertrofi.

Och för övrigt, om du tränar samma muskel varje dag blir det ju ganska lite tid över för de andra muskelgrupperna, om du inte har obegränsat med tid - vilket över tid skulle skapa en ganska ojämn utveckling av din muskulatur som helhet. Varken funktionellt eller särskilt snyggt att ha stor rygg men vader som hälsenor på en bofink.

Självklart får någon som sköter träning till perfektion en utväxling om personen går från att äta och vila undermåligt till sköta även det exemplariskt. Det betyder väl inte att något av det är viktigare än än det andra? Motsatsen stämmer ju också, utväxlingen där blir sannolikt större.

Absolut volym och intensitet är viktigt där ny forskning visar på att man egentligen inte behöver gå särkilt tungt och med det menar jag lågreps set om man går till failure.
Att gå till failure och att ha full stretch i muskeln verkar vara det viktigaste där antal set som maximer hypertrofi förvisso kan vara för lågt men att inte verkar ha en negativ effekt även om vinsten planar ut för att helt utebli tillslut.

Men utöver att en muskel i sig behöver återhämtning så är det ett antal system i kroppen som arbetar vid träning och återhämtning, de systemen behöver också vila. I forskningen benämns det som Systematic fatigue reduction och Psychological fatigue reduction. Primärt nervsystem och stresshormoner som är relevanta här.

Forskning visar även att vilodagar är fördelaktigt men inte nödvändigtvis av fysiologiska orsaker utan tex högre skadedrekvens och mental utmattning om man inte har vilodagar. Vilket för individen nödvändigtvis inte behöver betyda så mycket.
Vilodagar är viktigt av fler anledningar än att den enskilda muskeln ska få vila helt enkelt.
Det finns även en del som verkar tyda på att ren psykologisk stress påverkar fysisk återhämtning negativt.

Vara på en muskelgrupp varje dag är inte än bra idé nej. I övrigt är du lite fel ute. Forskning visar on något på motsatsen att vältränade personer snarare behöver lite mindre återhämtning. Själva vikten i sig är skapligt irrelevant utan det är belastningen på kroppen som påverkar. Alla kroppar upplever ju inte exakt samma belastning på en vikt. Det är inte bara muskler som stärks av träning.

1 gillning