Tjaba, är lite nyfiken på andras träningsprogram och vad ni gör för att hålla er i form. Tänkt att vi kan dela våra träningsprogram och berätta varför man valt just det upplägget Jag kan börja:
Ser att du kör via Styrkelabbet och använder själv samma app. Kör just nu bodybuilding balett 5 dagars som jag tycker gett mig bra resultat. Har kört detta program i ca 3 år skulle jag tro. Gillar att veta vad jag ska köra när jag kommer till gymmet.
Kör typiskt styrkelyftarprogram med reps i 1-5 intervallet.
Vidare vill jag tillägga att s.k. funktionella övningar med bosu bollar, obalanserade övningar och maskinträning generellt är i många fall överflödigt och ffa till för de med begränsad rörlighet och skador.
Jag kör, lyckats hålla igång det någorlunda i några veckor, varannan dag kondition och styrka. Jag kör mestadels compound-övningar och har ett högt reps-värde (20-ish) för att undvika skador, igen. Låter min kropp anpassa sig och undviker att mitt ego styr…
Lägger upp det med tre olika pass som jag snurrar på 3-4 gånger i veckan. Första setet i varje övning kör jag på lite lägre vikt och försöker få in rätt känsla. Försöker ta resterande seten nära “failure” men inte slarva med formen.
PUSH
4x8-10 Lutande Hantelpress alt bröstpress i maskin/smith
4x8-10 Axelpress med hantlar alt Bröstpress i maskin
4x8-12 Hantelflyes alt Pec deck
4x8-12 Sidolyft med hantlar alt med kablar
4x15 Dips (assisterad maskin) alt Pushdown med stång
PULL
4x8 Latsdrag alt assisterande Pullups
4x8 Hantelrodd alt Kabelrodd med smalt grepp
4x8 Facepull alt reversed Pec deck
4x10-12 Bakåtlutad sittande Hantelcurl
4x10-12 Stående Skivstångcurl
Ben
4x8 Knäböj (alltid med safety squat skivstång, träffar mycket bättre)
4x10-12 Benspark
3x10-12 Sittande lårcurl
4x12-15 Stående alt sittande vadpress
3x8 Stiff-legged deadlift med hantlar FAVORIT!
Byter ibland ut något mot Bulgarian split squat om jag verkligen hatar mig själv
Mage kör jag hemma någon gång i veckan och var 3-4 vecka slänger jag in ett rent armpass. Detta upplägg har gett mig bra utveckling sista åren.
All form av normal vardagsmotion: gång, cykling etc. Jag har aldrig ägt ett gymkort.
Utöver detta gör jag yoga med ambitionen att göra mitt 25-minuterspass en gång om dagen.
Styrketräning, helkroppspass på gym samt auxiliary hemmapass. Har bara kört det här upplägget i några månader. Dock framgångsrikt i kombination med kaloriunderskott (ca -400/dag) och ca 10000+ steg/dag. Målet är att nå kroppsvikt på 80 kg till årsskiftet vilket skulle innebär en fettminskning om 10 kg fettmassa sedan starten. Därefter inkorporera mer kondition.
Efter att ha kört Westside-inspirerat det senaste året blir det i höst återgång till forna tiders tyngdlyftningsfokus. Det är jäkligt kul men får ta det väldigt varligt.
M.a.o. blir det en del ryck & stöt-varianter. Några böj. Komplementeras med lite allmän plyo som exempelvis olika former av upphopp.
Målet är att hålla styrka och explosivitet uppe undertiden som löpningssäsongen är som mest intensiv. Schemat är efter eget huvud. Har tränat i tillräckligt många år och provat så många olika färdiga program att jag med gott samvete kan plocka russinen ur kakan.
3 split på gymmet, 5 dagar de flesta veckorna.
1 rygg, biceps
2 ben
3 bröst, axlar,triceps.
Blir 15-20 arbetsett set oftast på de större musklegrupperna, något färre på de mindre.
Arbetsetten går till failure där ca 20 procent av setten är lågrepp, 60 procent av setten körs till 10-12 rep och 20 procent runt 15
3-4 dagar BJJ i veckan.
Ca 30 minuter per dag stretch och rörlighetsträning
Samt 1-2 timmar promenad med vovve varje dag.
Får in allt önskvärt: styrka, hypertrofi även om det med åldern och så många års tränande säkert mest handlar om att behålla nuvarande massa, explosivitet, kondition, koordination och rörlighet.
Prioriteringen med träningen idag är nog framtida hälsa, funktion och prestation, se bra ut.