Hej!
Jag trillade över Rikatillsammans-bloggen första gången cirka 2009–2010 när jag var 12 år gammal (!), då jag alltid varit fascinerad av ekonomi och förmögenheter (tänk Joakim Von Anka, Kamprad, Gates m.fl.). De fundamentala principerna som Jan och andra inom denna sfär tagit upp tilltalade mig starkt redan som pojkspoling och har satt avtryck, så tack för det!
Åren har gått och jag har följt podden av och till under uppväxten (samt läst tusentals diskussioner här på forumet), men jag har inte alltid följt principerna konsekvent, vilket grämer mig lite. Jag skyller på att man var ung och dum! Exempelvis har jag periodvis levt slösaktigt, investerat inkonsekvent och satsat stora summor i memestocks när det var populärt, vilket gav vissa fina vinster som försvann lika snabbt ![]()
Idag är jag 28 år gammal och min nuvarande ekonomiska situation ser sammantaget ut så här:
Familjesituation:
-
Förlovad och sambo, båda 28 år
-
Gemensam ekonomi
-
Inga barn men lär hända inom snar framtid

Boende:
-
Bostadsrätt värd 3,5 MSEK
-
Lån: 2,4 MSEK
Investeringar & sparande:
-
ISK: 500 000 SEK
-
Pension 750 000 SEK (allmän + AP7 Aktiefond + TJP som investeras i Länsförsäkringar global indexfond)
Inkomst & sparande:
-
Nettoinkomst: 56 000 SEK/månad
-
Sparkvot: 50 %
-
24 000 SEK/mån i globala indexfonder
-
4 000 SEK/mån i tvångsamortering (2 %)
-
-
Sparandet är automatiserat via bankgiro till Avanza, som varje månad automatiskt köper DNB Global Indeks S vid löning.
-
Mycket förmånligt friskvårdsbidrag via arbetet som har topputrustat gym samt 5000kr att nyttja per år samt friskvårdstid.
Networth:
- Cirka 2.3 miljoner vilket placerar oss på Rikedomstrappans tredje steg.
Långsiktigt mål:
- Nå rikedomstrappan nivå 4+ och ha total frihet över vår egen tid och endast arbeta med sådant vi tycker är roligt. En önskedröm vore att nå Nivå 5 bara för sakens skull.
- Maximera humankapital, hälsa/fitness och skills då strävan efter självförbättring är något som alltid gett mig/oss mening.
Så min avslutande fundering är; Finns det något jag inte har tänkt på, borde göra istället eller lägga till? Jag uppskattar utmanande frågor och/eller feedback av all sort.
Mvh
Stenen