28 åring - long time lurker, first time poster. Önskar input på hushållets ekonomi

Hej!

Jag trillade över Rikatillsammans-bloggen första gången cirka 2009–2010 när jag var 12 år gammal (!), då jag alltid varit fascinerad av ekonomi och förmögenheter (tänk Joakim Von Anka, Kamprad, Gates m.fl.). De fundamentala principerna som Jan och andra inom denna sfär tagit upp tilltalade mig starkt redan som pojkspoling och har satt avtryck, så tack för det!

Åren har gått och jag har följt podden av och till under uppväxten (samt läst tusentals diskussioner här på forumet), men jag har inte alltid följt principerna konsekvent, vilket grämer mig lite. Jag skyller på att man var ung och dum! Exempelvis har jag periodvis levt slösaktigt, investerat inkonsekvent och satsat stora summor i memestocks när det var populärt, vilket gav vissa fina vinster som försvann lika snabbt :roller_coaster:

Idag är jag 28 år gammal och min nuvarande ekonomiska situation ser sammantaget ut så här:

Familjesituation:

• Förlovad och sambo, båda 28 år

• Gemensam ekonomi

• Inga barn men lär hända inom snar framtid :slight_smile:

Boende:

• Bostadsrätt värd 3,5 MSEK

• Lån: 2,4 MSEK

Investeringar & sparande:

• ISK: 500 000 SEK

• Pension 750 000 SEK (allmän + AP7 Aktiefond + TJP som investeras i Länsförsäkringar global indexfond)

Inkomst & sparande:

• Nettoinkomst: 56 000 SEK/månad

• Sparkvot: 50 %

• 24 000 SEK/mån i globala indexfonder

• 4 000 SEK/mån i tvångsamortering (2 %)

• Sparandet är automatiserat via bankgiro till Avanza, som varje månad automatiskt köper DNB Global Indeks S vid löning.

• Mycket förmånligt friskvårdsbidrag via arbetet som har topputrustat gym samt 5000kr att nyttja per år samt friskvårdstid.

Networth:

• Cirka 2.3 miljoner vilket placerar oss på Rikedomstrappans tredje steg.

Långsiktigt mål:

• Nå rikedomstrappan nivå 4+ och ha total frihet över vår egen tid och endast arbeta med sådant vi tycker är roligt. En önskedröm vore att nå Nivå 5 bara för sakens skull.
  • Maximera humankapital, hälsa/fitness och skills då strävan efter självförbättring är något som alltid gett mig/oss mening.

Så min avslutande fundering är; Finns det något jag inte har tänkt på, borde göra istället eller lägga till? Jag uppskattar utmanande frågor och/eller feedback av all sort.

Mvh

Stenen

4 gillningar

Definiera tidigt vad det är, eftersom pengar är oändliga men livet är högst ändligt blir det tillslut den mer relevanta begränsningen.

Annars är det lätt att fastna i just detta:

Visst, inget fel i hälsa, humankapital och självförbättring. Kul att det ger mening. Men det är ju precis som pengar; medel, inte mål. Medlen kanske kan vara självändamål iofs, men jag tror snarare det är en kompromiss många intalar sig. Det är väl vanligare att man börjar i ett behov av trygghet, respekt, kärlek eller gemenskap och tror att man kommer få det om man blir fit och rik.

När man väl nått dit finns det inte så många bra sätt att köpa de där sakerna och man borde istället satsat på bättre vägar än pengar för att nå dit.

Så jag skulle kollat mer på slutmålet och kanske lagt en del tid på andra sätt att nå dit. Också. Inte allt eller inget, men en liten skärva engagemang i att utforska andra vägar. Tycker själv det är svårt att definiera och vet inte helt hur jag ska börja, så jag kanske skriver detta mer till mig själv än till dig.

3 gillningar

Du har väl en bra launch pad byggt

Jag tycker det verkar vara en sund och bra inställning till både ekonomi och livet.

Min enda invändning är att du ska skita i det där Nivå 5 målet. Kommer det så kommer det men jag personligen hade inte velat offra tiden som man har för träning och familjen för att nå detta. Nivå 4 är härligt nog och bygger inte lika mycket på att du ska ha tur :slight_smile:

4 gillningar

Antar nettolönen är för er båda tillsammans? :slight_smile:

1 gillning

Det stämmer bra det :slightly_smiling_face:. I nuläget vidareutbildar vi oss kontinuerligt för att inom snar framtid (~3år) kunna höja nettoinkomsten till ~70k för hushållet. På längre sikt ska jag försöka komma till eller över gränsen för statlig inkomstskatt i enlighet med rekommendationer härifrån.

1 gillning

Har ni skrivit testamente? Om inte så gör det.

2 gillningar

Eller gift er :slight_smile:

1 gillning

Skriv testamente även om ni gifter er :slight_smile:

Då för att ge ev framtida barn eller andra arvingar arvet som enskild egendom och också avkastningen av denna som enskild egendom.

Jag tänker mest på att skydda barn/barnbarn från att förlora halva arvet vid en framtida skilsmässa.

5 gillningar

Det finns inget som heter tur.. utan man riggar sannolikheten till sin fördel och håller på tills de ger nåt, men ja du har rätt att de syns inte, och utåt kan det se ut som tur.

Det är positionering..

Tur existerar såklart men du kan absolut rigga ditt liv för att öka sannolikheten för tur. Jag menar att det behövs så väldigt mycket jobb för att rigga sig för nivå 5 att för mig är det inte värt det. Kanske är det värt det för någon annan att ha en helikopter, jag tar taxi :slight_smile:

3 gillningar

Givetvis finns tur, ganska konstigt att hävda att det inte gör det.

Det är förminskande att säga direkt någon lyckats med nåt så är det tur… oftast är det fan så mycket slit bakom också, kanske man hade tur 1 gång men otur 10.

Om vi föreställer oss att vi ska sälja en banan.. om man inte försöker sälja den kommer man aldrig ha den såkallade turen men om man försöker sälja den varenda eviga dag så kommer det komma en vacker dag då man hade tur.

MEN, är det då tur eller är det envishet och disciplin att misslyckas om och om igen tills man lyckas?

Det finska ordet för företagare är fan så mycket bättre och beskrivande än de svenska, yrittäjä.. det vill säga direkt översatt, försökare :grin:

5 gillningar

Låter som en riktigt bra början på era liv…
Dom siffror du anger gäller er båda gissar jag ?.
Lite tankar får jag som numera passerat pensionsåldern.

• När man får ett par barn ändras inte sällan ens prioriteringar i grunden. Nåt med hormoner och medfödda instinkter.
    I vårt fall drog vi som par ner på arbete från 100% +100% till 100% + 0% i 4 år OCH vi köpte ett hus på barnvänlig plats .
    Därefter arbetade frun ca 50% i många år. Under dessa år gick ekonomin nätt och jämnt runt om ens det. Magra år men prioriteringen kändes helt rätt !.
    Vill man få same same effekt mer rättvist uppdelat har man rätt att arbeta 80% som småbarnsförälder.
    Kanske är lättare att hålla 80% då och inte låta det bli 100++% som jag ofta gjorde.
    När barnen har flyttat har man oftast 20 år man kan arbeta på maximalt inför pension. Det gjorde vi båda.
2 gillningar

Alltså visst, det finns tur i den meningen att om man satsar 1000€ så kan man förlora 1000€ men uppsidan kan va 10x, 100x, 1000x.. så i den meningen kan man ha tur men för att överhuvudtaget få va delaktig i lotteriet så måst man exponera sig för turen också.

1 gillning

Jag tycker du har en imponerande förmögenhet med tanke på din låga ålder och rätt ordinära lön. Så bra jobbat där.

Jag tycker du bör fundera på om du kan få upp din lön ordentligt på sikt eller starta eget. För att vara ärlig så är det lättare att stoppa undan pengar om man har mycket pengar som kommer in så att säga.

Det ena utesluter ju inte det andra. Nej, man ska inte ropa “det var bara tur” men man ska inte heller sätta huvudet i sanden och låtsas som att tur inte finns.

3 gillningar

Jag förstår hur du tänker men ja.. alltså saker kan ju gå olika bra om vi säger som så men om tur existerar så existerar ju även otur :stuck_out_tongue: