Detta kommer att bli ett långt inlägg, men jag skulle verkligen uppskatta er hjälp. Ni kan rädda mitt liv.
Jag är 30-års åldern, aldrig jobbat, ingen utbildning, inga kontakter. Har varit psykiskt sjuk många år och kraftigt överviktig de senaste 7 åren. Hur vänder jag detta? Har psykiska problem och får medicin (injektioner) mot det (har blivit inlagd på sjukhus några gånger på grund av psykoser även om det var flera år sedan nu). Är livrädd att dö redan vid 60 på grund av min kraftiga övervikt och mina psykiska problem (är också orolig att min medicin förkortar min livslängd, men det har jag ingen koll på). (Jag föddes även för liten två veckor för tidigt (2500 g, 45 cm) vilket ökar risken för diverse sjukdomar.)
Jag bor hemma hos min mamma och trivs väldigt bra med det (kan både spara pengar och få hjälp med saker jag i nuläget har svårt att klara av). Jag lever på sjukersättning, vilket endast är 11 000 kr/månad (oroar också mig för hur jag skall klara mig med så lite pengar om det händer något min älskade mor och att jag tvingas flytta och klara mig själv, men får försöka tänka positivt och släppa den oron då hon mår bra i nuläget).
Har aldrig haft en flickvän, inga barn, och har i nuläget inga planer att skaffa det heller. Blir det något av detta så får det vänta tills jag klarat utbildningen och har jobb samt förbättrat min hälsa avsevärt. Det mesta av mitt fokus ligger nu är att förbättra hälsan (träna 5 dagar i veckan och försöka äta bättre mat), lära sig mer om börsen, och att lägga tid på att läsa på om alla tänkbara möjligheter jag har om utbildningar, jobb osv, samt lägga ett antal timmar på självstudier. Det stora problemet är att jag inte vet vad jag vill göra med mitt liv, mer än att försöka tjäna så mycket pengar som möjligt för att bli ekonomiskt fri och kunna äga min tid.
Mår EXTREMT dåligt över min situation, kan knappt sova på nätterna och är hela tiden superstressad så jag behöver verkligen er hjälp med att lägga upp en plan för vad jag skall göra de kommande 3 åren för att kunna nå mina mål i livet. Har ett fullständigt misslyckat liv: sitter hemma i pojkrummet och klarar inte av att göra något när alla andra har högskoleutbildning, jobb och rika sociala liv. Har inga vänner heller.
För att gå helt själv varje dag med sin sjukdom och känna sig helt utanför samhället har åtminstone för mig varit helt fruktansvärt. Jag har gjort det i många år nu och det är oerhört svårt att inte bli deprimerad och isolerad.
Det här planerar jag att göra de kommande 3 åren:
-
Jag räknar med att jag behöver 3 år för för att vara så redo som möjligt inför “satsningen” när det gäller studier/jobb: få rutiner, gå ned i vikt, ta reda på vad jag vill etc, innan jag eventuellt kan “satsa” och är redo att ta sjukersättningen vilande i 2 år för att pröva på att studera/jobba. Dock måste jag ta reda på vad jag vill satsa på först och vara 100% säker på att det är det jag vill göra. Har ju bara en chans. Får inte misslyckas för då har jag ingen enkel väg tillbaka till sjukersättningen.
-
Studera inför högskoleprovet om jag klarar att skriva det om något år samt försöka läsa in gymnasiekurser i den mån jag klarar på egen hand och sedan försöka göra prövningar i gymnasieämnena jag har kvar för att bli behörig till högre studier (vågar dock inte göra prövningarna i de kvarstående ämnena medans jag har sjukersättningen för då riskerar jag nog att äventyra ersättningen då det kan anses som om jag har arbetsförmåga om nu skulle klara detta).
-
Läsa på om alla tänkbara jobb och utbildningar varje helg, vad som krävs, och vad som känns mest lockande att lägga 3-5 år på. Är dock lite rädd för att jag snöar in mig på ingenjörsutbildningarna och att de studierna blir för tuffa för mig och att jag kommer vara tvungen att ägna all min vakna tid åt att försöka klara utbildningen i sådant fall. Får läsa på noga vad det finns för möjligheter och känna på hur bra jag kan matematik samt utforska vad jag är intresserad av. Kommer lägga mycket tid på att försöka ta reda på vad jag vill och vad som känns realistiskt.
-
Börja träna regelbundet, 1 timme, 5 dagar i veckan.
-
Lära mig mer om börsen, som är ett av mina största intressen.
Mina frågor till er:
-
Vad hade ni gjort i min situation? Behöver verkligen hjälp. Mitt mål just är är att arbeta mot att få bättre hälsa och sedan satsa på att utbilda mig till något där jag har möjlighet att tjäna bra med pengar.
-
Min dröm är att leva till 80, men det känns helt omöjligt med tanke på att jag har haft dödlig fetma (BMI ~40) i 7 år. Även om jag går ner till en normalvikt inom 1 år (vilket jag satsar på, äter just nu 1500 kcal om dagen med målet att gå ner 6 kg/månad). Finns det någon här som vet vad jag kan göra för att förbättra min förväntade livslängd? Hur länge kan jag förväntas leva? Bara till 60?
-
Har suttit framför datorn i stort sett hela mitt liv, önskade att jag hade gjort något vettigt med tiden, t.ex. lärt mig programmering eller något annat. Har läst att det är tufft att komma in i tech/IT världen som äldre, och speciellt för någon som inte tidigare arbetat. Har svårt för det sociala och därför kanske jag vill satsa på något som kan leda till jobb som kan skötas via datorn på distans. Någon här som har förslag på något jag skulle kunna lägga ett antal timmar i veckan redan nu som eventuellt skulle kunna leda till jobb/inkomst om några år?
-
Jag drömmer om ett meningsfullt liv med ett bra jobb med god framtid och hög lön efter man har utbildat sig och jobbat några år. Tänker att det är för sent att göra något åt min situation, men samtidigt vet jag att jag kommer att ångra mig om jag inte försökte göra något då tiden kommer gå ändå. Om jag blir tillräckligt frisk för att satsa vill verkligen inte fastna i något lågavlönat jobb som inte leder någonvart. Hur löser jag att få jobb medans jag har sjukersättningen vilande? Någon här som vet om man kan söka att få ersättningen vilande först när man fått jobbet eller hur går det till? Jag är nästan helt säker på att jag vill pröva satsa om jag är tillräckligt frisk om några år, men är livrädd att jag inte kommer att klara studierna/jobbet och då har jag ingen enkel väg tillbaka till sjukersättningen.
Hur bör jag tänka kring valet av utbildningen och jobb med tanke på min allvarliga situation? Vad kan jag göra åtminstone ett antal timmar varje vecka i den mån jag klarar för att lära mig något/bygga upp något redan nu som jag eventuellt kan börja tjäna pengar på om jag nu kanske bestämmer mig för att satsa och hänga upp sjukersättningen en gång i framtiden? Jag drömmer om att jobba online med något som jag kan lägga några timmar i veckan på som eventuellt hade kunnat utvecklas till ett heltidsarbete.
Ett av mina största mål i livet har alltid varit att bli ekonomiskt fri så snabbt (har börsen som ett intresse) som möjligt (helst vid 50), men om jag nu dör vid 60 så kanske det inte är ett bra mål. Jag lever extremt sparsamt, har svårt att köpa nödvändigheter som t.ex. köpa kläder och annat som behövs.
Är rädd att det är försent att börja studera 3-5 år vid säg 37 och bli klar vid 40-42, speciellt då jag har ett helt tomt CV och har stora sociala problem utöver mina psykiska problem - jag har också autism/aspergers.
Som tidigare nämnt har jag en del gymnasiekurser kvar att läsa in då jag inte är behörig till högre studier. Räknar med att ett år av de två som man kan få sjukersättningen vilande på kommer att gå till att läsa in de återstående gymnasieämnena, men om jag redan nu i den mån jag klarar av, börjar läsa in innehållet i kurserna och kan jag istället fokusera på jobb det året och pröva av åtminstone några kurser (om jag nu klarar det).
Det som jag är mest rädd för just nu är hoppet mellan slapparlivet och att utsätta mig för social kontakt vilket jag har enorma svårigheter med. Måste vara 100% säker vad jag skall göra om några år om jag vågar ta ersättningen vilande för att pröva att studera/jobba. Då vill jag vara så väl förberedd och i så god hälsa som möjligt. Därför prioriterar jag träningen. Jag måste hitta något som jag brinner för och som jag klarar, samt som kan inbringa god inkomst. Vet inte riktigt vad jag skall göra varje dag för att försöka förbättra mina chanser förutom att skapa rutiner och försöka förbättra hälsan.
Jag har stora sociala problem vilket har förvärrats då jag isolerat mig i många år, kan knappt föra mig muntligt som det är nu i dagsläget. Tror det beror på att jag är extremt stressad och deprimerad över min situation. Tänker hela tiden på att sitta vid datorn och försöka hitta lösningar på mina problem. Jag drömmer om att tjäna bra och att även eventuellt jobba internationellt i framtiden, men det är bara en väldigt avlägsen dröm som nog inte är möjlig… så får nog släppa det.
Hade mer än gärna velat lägga några timmar i veckan (har för mig att man får till och med jobba 5 timmar i veckan med bibehållen sjukersättning) på att jobba mot något som kan generera mig passiva inkomster och/eller ett heltidsjobb om några år om jag vågar satsa och ta ersättningen vilande, men har ingen aning om vad jag skall göra/lära mig som jag kan ha nytta av i framtiden och som en potentiell arbetsgivare ser som positivt.
Skulle verkligen uppskatta er hjälp. Tack på förhand.