Klart du kan cykla istället, perfekt! Börja lätt och öka volymen lite, t.ex. varje vecka. Men du kan testa gå ut en sväng, inte flera km, kanske en halv?
Du måste inte ha hantlar för att göra meningsfull styrketräning. Om du väger 140 kg kan att ställa sig upp från att sitta på en stol vara nog så tungt.
Ägg i alla former, keso, tonfisk i vatten på burk (jag har lärt mig att gilla tonfisk, gör en röra av tonfisk, keso, rivna morötter, dijonsenap.) Yoghurt naturell, lax, räkor, torsk …
Bönor, kikärtor och linser. De kan du köpa på tetra. Sköja av och äta dom som de är. Supernyttigt och toppen för tarmarna.
Färdigmat är inte bra.
Hur ser din mammas matvanor ut? Kan hon bli intreserad av hälsosam kost tillsammans med dig?
Jag skulle vara försiktig med att ta kost- och träningstips på ett anonymt forum. Har du pratat med din vårdcentral? Där finns både dietist, fysioterapeut och läkare. Vid 40 BMI finns det även behandlingar som kan vara aktuella, som gastric bypass eller läkemedelsbehandling (tyvärr utan högkostnadsskydd just nu). Kämpa!
Tack för att du delar! Det är modigt av dig, och stort att du vill göra den här resan.
Jag håller med Buspojken, det är viktigt att du är beredd på misstag. Du vill ju ändra på så mycket, så du kommer att bli några misstag på vägen, små och stora. Men det är ok! Du är på rätt väg!
Samuel Becket, en irländsk författare, skrev så här: “Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better"
Det citatet har hjälpt mig. Du måste kunna förlåta dig själv för misstag. Och börja om.
Du förresten? Tränar du med andra? Det kanske finns någon gruppträning för dem som vill komma i form? Jag förstod att du hade det lite kämpigt med sociala kontakter. Sport eller träning kan vara en nyckel. Man behöver ju inte prata så mycket när man tränar ihop.
En sak till. Gå till en läkare. Där kan du få hjälp med din oro om hälsan.
Det är också viktigt att du tränar lugnt i början. Om kroppen inte är van så kan du sträcka dig eller få en inflammation. Prata med läkaren om det också.
Kan nog t o m vara bättre att cykla (eller simma/vattenträning) till en början, i o m att du inte belastar otränade leder m m på samma sätt som om du plötsligt fick för dig att gå en mil.
En hel grillad kyckling, räcker till flera måltider. Komplettera med ris eller potatis. Kan även användas i pastasallad eller cesarsallad med mera.
Havregryn, antingen gröt eller med fil/yoghurt. Jag käkar 200g lättfil med 40g havregryn, 20g proteinpulver, 10g chiafrön, och 15g eldorado granolacrunchmusli. Det är ca 450 kcal, 35g protein och 15 spänn.
Knäckebröd med pålägg. Mager ost, tonfisk, leverpastej.
Vet inte, får försöka lära mig och läsa hur andra gör och äter. Ev. försöka få kosttips på vad jag kan äta som inte kräver tid och som är färdigt eller lättlagat (från Willys eller ICA - affärerna närmast mig).
Gå till gymmet, lyft lite vikter och sätt ner dom igen. Ta bussen hem.
Behöver inte vara rejält eller mycket. Allt är bättre än nuvarande situation. Efter vanan är där, kommer det att gå utför(uppför?) .
Helgrillad kyckling kan vara ett bra förslag, har ätit färdiglagad tärnad kyckling, men det var dyrt. Kan vara ett problem för mig att inte veta exakt hur många kalorier jag får i mig, dvs hur mycket av den färdiggrillade kycklingen jag bör äta per måltid.
Spendera 1 h utomhus dagligen, gärna mitt på dagen när/om solen skiner. Sätt inte för höga mål på kost och träning, som du beskriver det så låter det som att det kan räcka med 1 h utomhus på benen som träning till en början. Får känslan att om du klarar 1 h på benen utomhus varje dag så blir det starten på ett mycket mer välmående liv.
Att väga det man äter är nyckeln. Iaf till en början så man får koll på energiinnehåll och proteinmängd. Grillad kyckling innehåller ca 200 kcal och 26g protein per 100 g.
Övriga tips:
Linsgryta. Billigt, gott, bra makronutrienter.
Kikärtor. I grytor eller gör hummus. Superkäk. Köp torrvikt och koka själv och frys in för senare användning. Samma sak med bönor.
Du har redan fått många bra tips gällande träning, kost och att sätta upp små mål åt gången. Och jag tror verkligen på det, ta ett litet steg i taget och börja smått - då kommer du klara det om du vill det tillräckligt mycket.
Till det sociala, har du fått diagnos fastställd av sjukvården? Har du därefter fått något stöd i detta? Annars finns det flertalet bra böcker att lyssna på, där det finns bra tips och stöd gällande det sociala samspelet med andra. Har du läst någon sådan, kanske kan du lyssna på ljudbok? Annars finnas också bland annat många avsnitt kvar på Sveriges radio från ”Radiopsykologen”, kanske du kan inspireras av något tips därifrån också och du kan också lyssna på andra i likande situationer.
Kom ihåg att du är unik och värdefull för den som du är och du inte behöver känna dig ensam i att må dåligt eller ha svårt för relationer, kost och arbete.
Äg din situation, du har mått dåligt och då blir allt mycket svårare, men du har också möjligheter att hjälpa dig själv nu. Du är din bästa vän och du vill dig själv det bästa. Kom ihåg att vara glad för de små sakerna i livet, att du tex har en mamma du nu kan bo hos. Kanske kan ett första steg vara att hjälpa henne med något enkelt du klarar hemma (kanske du redan gör det - gläds åt det i så fall). Kom ihåg att det ofta är när vi får syn på dom små sakerna i livet som vi blir glada på ”riktigt”.
Du klarar det!