Hur klarar vi oss ekonomiskt de kommande 5–7 åren?

Hej alla!

Jag blev uppsagd från mitt arbete som lärare på folkhögskola på grund av arbetsbrist. Sedan dess har jag sökt jobb i över ett år, men utan framgång – troligen på grund av min ålder (jag är 58 år) och en hörselnedsättning. Jag har haft några vikariat under året, men inget fast.

Min a-kassa räcker i ytterligare cirka sex månader. Jag börjar nu bli orolig för hur det kommer att gå ekonomiskt om jag inte får ett nytt jobb innan pensionen.

Vi är en familj med två ungdomar som studerar på heltid, och min fru jobbar som lärare. Hittills har vi klarat oss på min a-kassa och hennes lön. Vi bor i en bostadsrätt och har även en sommarstuga. Vår nuvarande buffert är på cirka 900 000 kronor.

Om jag inte får ett jobb innan jag fyller 65, undrar jag:

Kommer vi att klara oss ekonomiskt under de kommande 5–7 åren med den buffert vi har?

Jag vill även tillägga att min mamma har en värdefull bostadsrätt i södra Skåne, som jag troligen kommer att ärva inom något år.

Det ironiska i det hela är att vi egentligen har ett kapital på omkring 10 miljoner kronor – på pappret, alltså i form av vår bostadsrätt, stugan och mammas bostad. Men det hjälper oss inte i det korta perspektivet när inkomsten försvinner.

Jag är tacksam för alla tips och tankar kring hur vi bäst kan planera vår ekonomi för att klara oss tills pensionen – och kanske till och med slippa ta ut pensionen i förtid.

Allt gott,

// Gene

3 gillningar

Jag minns inte nu vad den ersättningen heter men är det inte så att när din a-kassa “tar slut” blir du placerad i någon form av åtgärd och får annan ekonomisk ersättning istället för a-kassa?

Tror man får aktivitetsstöd, om man inte uppfyller villkor för förlängning.

Är ca 65% av ens tidigare inkomst, ner från 80%. Men man behöver vara inskriven på AMS och eventuellt göra vissa aktiviteter.

Annars är det ekonomiskt bistånd, men troligen inte aktuellt, på grund av sparpengar.

2 gillningar