Hur klarar vi oss ekonomiskt de kommande 5–7 åren?

Tycker det låter som ni har väldigt höga fasta kostnader för att inte amortera. Vad är det som driver upp kostnaderna till 32k?

Om det blir väldigt tufft kan man också ta in en inneboende, detta får man göra i en br utan föreningens tillstånd.

3 gillningar

Jag förstår vad du menar, men det är faktiskt inte så lätt att komma mycket lägre när allt har blivit så dyrt – mat, räntor, el osv. Vi är fyra personer som bor tillsammans, och även om våra ungdomar bidrar lite ekonomiskt när de har CSN, så står vi för det mesta.

Vi amorterar inte just nu, så 32 k är vad vi landar på totalt – inklusive boende, mat, transport, försäkringar, kläder, telefoner, fritid och övriga utgifter. Vi har redan dragit ner en hel del, så det finns inte så mycket mer att skära bort utan att det påverkar livskvaliteten rejält.

Ett tips är att söka starta eget bidrag. Har du en funktionsnedsättning kan du få bidrag i 10 månader.

1 gillning

Hej!
Tråkigt att höra din situation och jag är väl medveten om hur svårt det är för många att få nytt jobb redan efter 50 om de inte har en utbildning och kompetens som det är stor efterfrågan på just nu (sjuksköterskor, läkare, IT - tekniker och liknande).
Många gånger svårt att kunna skaffa sig rätt utbildning /kompetens efter 50.

Om du bor i närheten av en något större stad kan ett alternativ vara att kolla upp bussbolag som kör kollektivtrafik. Det är inte ovanligt att det är sådan brist på förare att de ordnar utbildning med lön under tiden. Samma med lokförare. Ibland ordnar även arbetsförmedlingen utbildning för bussförare utan kostnad och med aktivitetsstöd eller a-kassa under utbildningen. Det är även på många ställen sådan brist på personal i hemtjänsten att de anställer även de som saknar undersköterska-utbildning. Prata med personalavdelningen i kommunen där du bor eller kanske ännu bättre, direkt med enhetschefen på hemtjänsten.

Lycka till och ge inte upp!

Mvh DonTomaso.

1 gillning

Hej! En helt galen idé här. Man skapar VÄRDE för andra. Det är så du och människorna runt dig blir rika. Det är inte pengar vi vill ha utan varor och tjänster, så du kanske kan starta ett företag - baka surdegspizza, plantera äppleträd - gör cider, bli målare, sälj din kunskap? Finns en hel värld med värdeskapande, du måste bara släppa tanken på att ngn annan ska ta hand om dig. Gör det själv, det är roligare så och man blir fri! (Sen tar staten 2 tredjedelar och slösar på mestadels onödigt skit…) Lycka till!

1 gillning

Jag känner lärare som har eget företag på sidan om sitt jobb där de ger privatlektioner. Är det en möjlighet för dig? Det finns säkert appar eller liknande som står för plattformen och underlättar att hitta kunder till en början om det känns lättare. Har du hundvana finns även appar där man kan vara hundvakt eller ta ut hundar på promenader etc. Mina döttrar tjänar både några tusen i månaden på det utan alltför mycket tid och ansträngning.

I min bekantskapskrets så verkar det som 50+are generellt sett ratas. Ålderism med andra ord. Hörselnedsättning gör det inte lättare. Tyvärr.

Jag tycker ni har fått många bra råd och det låter som att ni kan behöva härda ut i värsta fall några år, eventuellt så långt som till pension. Men att ni ändå på sikt har en bra ekonomisk situation. Ingen orsak till panik med andra ord.

Jobba på och försök hitta något :heart:, såklart i första hand ett jobb för dina kvalifikationer, men du är säkert också öppen för gig och deltidskneg för att hålla dig aktiv.

För att motverka glapp i CVt så kan fortbildning vara ett alternativ. Kan också vara värt att kolla upp omställningsstöd om du är beredd på att byta karriär på slutet (80% av lönen under studietiden). En kompis satsade på det och omskolar sig nu.

Lycka till och kämpa på :muscle:

3 gillningar

Rent intuitivt när jag läser ditt inlägg så tänker jag:

• Vuxna barn(?) som kan flytta hemifrån och därmed finns möjlighet att minska bostadsstorlek och boendekostnad.
  • Skapa alternativa inkomstkällor, sälja av prylar, hyra ut, överväga att sälja ev bil etc.
  • Sälja sommarstugan.
2 gillningar

Just det här låter rätt ljust egentligen. Efter en obekväm och opåtänkt omställning kan det nog bli rätt bra :thinking:

Hej jag skulle inte få panik om jag var er.

Ni sitter bra till med era relativt låga totala kostnader på 4 personer och möjlighet till arbete finns samt hjälp från staten, samt buffert som bör dra in 10-15000 kr i månaden i avkastning på 10 olika Fonder per år.

Er sommarstuga som ni kan sälja och din mors bostadsrätt, sedan sista hand sälja er bostadsrätt och ta en hyresrätt.

Hoppas det går bra.

//Roger

1 gillning

Det kan ju helt enkelt vara så att ni inte klara att försörja ytterligare två vuxna människor.
Dags för dem att lämna boet och då kan ni hyvla av era kostnader?

3 gillningar

Hej,

Var ligger sommarstugan och hur långt är det för er att ta er dit? Någon annan har redan tipsat om detta men: hyr ut stugan! Ni har tillgångar, så skapa (halvt) passiv inkomst på den! Vi hyrde ut vår stuga med AirBnB, men andra alternativ finns, som Novasol beroende på vilket upplägg du vill ha. Vi fick en inkomst på ca 200 000 kr per år på vår stuga och svenska skatteregler för uthyrning är ganska fördelaktiga. Många tyskar och danskar tycker om att semestra i Sverige.

Det var också berikande att hyra ut stugan. Vi hade många nöjda hyresgäster och det gav “feelgood” vid utväxlingen av tjänst mot pengar som bonus. Så har du hälsan och orken kan du investera lite av din tid i uthyrning. Prova!

1 gillning

Förstår att det är svårt att hitta fast anställning som lärare vid din ålder.

Det finns inte en möjlighet att spinna vidare på det här med vikariet m.m. i några år till, om ingen sån fast anställning dyker upp? Annars kan det bli att ni (du) får realisera pengarna med en försäljning av stuga alt. bostad. De utgör ju en löpande kostnad med underhåll m.m. som inte går att driva runt på a-kassa.

Tycker staten får sätta lite press på arbetsmarknaden vad avser åldersdiskriminering, särskilt när vi nu ska gå i pension vid 67, eller var det 69? Kanske blir 72 innan en annan får pensionera sig. Vissa fack pushar rätt hårt på tidiga deltidspensioner, det kanske blir lösningen… Troligtvis kommer lösningen bli sänkt anställningstrygghet vilket kanske inte är så fel.

1 gillning

Stort tack till er alla som tagit er tid att läsa och svara! :pray:

Jag har fått många värdefulla tips, perspektiv och idéer från er – det uppskattar jag verkligen.

Min fru och jag har haft ett längre samtal kring vår situation och hur vi bäst ska hantera framtiden. Vi är beredda på att leva så sparsamt vi kan, och i värsta fall hyr vi ut vår sommarstuga för att stärka ekonomin ytterligare. Vi planerar även att prata med våra ungdomar, så att de – i den mån det går – kan bidra lite ekonomiskt hemma. Att de flyttar ut är tyvärr inte ett alternativ i nuläget, eftersom studentbostäderna här är orimligt dyra.

Jag har sökt en utbildning till hösten och även ansökt om omställningsstudiestöd – förhoppningsvis kommer det att gå vägen. Vi har också gjort en kalkyl, och som det ser ut nu klarar vi oss i minst tre år ekonomiskt, även om jag inte får ett nytt jobb direkt.

Jag tar gärna vilket jobb som helst om det dyker upp – annars får jag försöka fortsätta vikariera lite här och där, som jag gjort det senaste året.

Tack igen – det betyder mycket att få stöd och konkreta råd när man står mitt i en osäker livsfas.

Allt gott till er alla!

13 gillningar