40 år, vill inte jobba tills jag dör - hjälp mig att tänka kring nästa steg

Hej, ett första inlägg …
Har ingen att vända mig för rådfrågning,vill inte gå till banks rådfrågare.
40 år vill inte arbeta in i döden,gå ner i arbetstid innan pension som jag vill ska ske innan man får då jag vill fortfarande kunna göra saker i livet. Får skuldkänslor vid konsumtion därför köper jag aldrig något nästan
Hur göra.
Föruftsätning
2 villor 1 där jag hyr ut och 1 där jag bor 1,5 mil klass vardera.
Buffert 1,3milj
150 nuvarande i basportfölj
Fast jobb-kan vara där resten av tiden jag lever
Sjuk- kommer ha kortare livslängd, ont och besvärligt desto längre tiden går.

2 gillningar

Välkommen hit! :blush:

Vari ligger din fråga? Är det hur du ska lägga upp det? Isf behöver.vi veta eventuell lånebild och hyresintäkter samt hur du ser på beloppet du behöver för att klara dig. Sedan återstår matematik.

2 gillningar

Ja, eller precis .
Villa 1 värderat 1,5 lån 450
Villa 2 värdetat 1,3 lån 720 hyresintäkt 7000
Kostnad när all är betalt då menar jag allt bil,barn,mat hobby etc. Under 20 000.
Hur skulle man kunna investera så man känner sig trygg med den investeringen.
Skulle kunna sälja av uthyresfastigheten om jag vill dock tänkt att ge bort till barnet när hen är i den åldern om typ 10-15 år

Vad är din tanke med buffert på 1,3 mkr? Låter väldigt högt. Ligger dessa pengar på sparkonto med ränta?

1 gillning

Ingen tanke, jag vet det är mycket därför jag undrar vad göra. Äri ekorrehjulet deluxe - jobba äta sova jobba =trött när allt är betalt så läggs pengar på hög bara. Sparkonto 2% från banken bara

1 gillning

Insättningsgarantin är på 1 050 000 kr per bank. Insättningsgarantin innebär att du får ersättning av staten om den bank där du har dina pengar går i konkurs. Jag skulle börja med att flytta en del till sparkonto på annan bank med bättre ränta, exempelvis SBAB.

Hum, låter som att du ändå har ett bra ekonomiskt läge men känner dig lite missnöjd på din livssituation.

Frågan är om du förutom ekonomin osv kanske skulle fundera på vad du faktiskt vill göra för arbete som ger dig energi osv?

Hur fritt hade det inte känts att få jobba med nått du brinner för? Inte för att jag gör det men känns ändå som en rimlig utgångspunkt.

Mitt tips utöver detta är att följa Dave ramseys 7 baby steps.

Jag hade också övervägt att betala av hela lånet för hus 1 (450k) av bufferten. Då har du ändå en rejäl buffert på 900ksek men ett obelånat eget hus!

Fantastiskt bra utgångsläge!

Lycka till

1 gillning

Välkommen till forumet @Mitti!

Intressant frågeställning.

Några frågor:

• Vad skulle du önska göra istället?

• Finns möjligheten att gå ner i arbetstid?

• Finns det annat jobb som du skulle kunna hitta där du är deltid?

• Vad ligger dina månadsutgifter på?

• Finns det möjlighet till ett tredje hus som du hyr ut?

Återkom så hjälps vi åt!

Alla springer vi i våra små ekorrhjul, att sluta jobba löser nödvändigtvis inte det :blush:

Två frågor:

• Vad är det som gör dig trött? Om det är jobbet, varför inte byta eller plugga?
  • Skulle tröttheten kunna dämpas om du investerade mer pengar i dina / era upplevelser?
1 gillning

Finns ingen möjlighet att gå ned i arb.tid heltid som norm gäller. Trivs på arbetet och med kollegor men långa veckor blir det- all tid som man är på jobbet räknas inte, finns joure mm som inte räknas så veckorna är uppemot 48-50h
Att studera är uteslutet, har jag gjort 3 utb murare,fritidsledare,stödpedagog.
Sammanställt allt och totalt för exakt allt 20425kr
Rent hypotetisk finns möjliighet för ett 3 e hus men dåliga tider nu, ska helst hitta ett på samma gata.

1 gillning

Är i samma situation. Snart 40 med ms med kanske 10 år kortare liv och behöver jobba till 69 om jag ska fortsätta jobba. Siktar på att få ihopa 3-4 miljoner i fonder till 55 så man kan leva på 17-20000 per månad.

Men vi måste tänka på att leva nu också. Även om vi har kortare liv så kan vi dö långt innan också. Gäller hitta en balans mellan och spara och samtidigt leva.

Vill tillägga att om du blir sämre så kan du ha rätt till kortare arbetstid eller kanske sjukpension.

4 gillningar

Om du värk/leder har reumatism eller nån annan autoimmun sjukdom så kan man göra det mycket bättre, jag själv har haft RA i 20år och är fortfarande medecinfri och har full kontroll på min sjukdom. Kolla in Clint Paddison på youtube och pod.