Lång historia kort. Jag är 64 idag. Jag har sedan 17-18 åldern köpt aktier när jag hade råd, det blev mycket med tiden. Vid 60 så frågade banken om jag ville bli PB kund, det tackade jag ja till. Då slapp jag för ont i magen när Atlas Copco, Saab, Astra eller andra gick dåligt. Nu letar jag efter ett verktyg som kan hjälpa mig att räkna ut hur mycket jag och min hustru kan ta ut från ISK varje år när vi väl börjar få behov av alla dessa pengar. Vi får behov av pengarna, min hustru är sjukpensionär och jag har arbetat och bott i flera länder så ingen folkpension, vi har bara det vi själv sparat. Finns det ett simpelt sätt att se hur länge vi kan leva av den i mina ögon stora förmögenheten det blivit genom åren. - För de som är nyfikna, över 10 mille SEK.
Beror ju på hur mycket ni vill ta ut. . För MIN del hade 10M räckt “för evigt” i alla fall minst 100år men troligen längre än så.
Men vad menar du med “ingen folkpension” ALLA får väl pension som svensk medborgare oavsett om du inte jobbat en enda dag
Klarar ni er på extra tillskott av 35.000kr/mån?
35.000 kr/mån i 25 år = 10.500.000.
Har ni dessutom pengarna investerade under uttagsåren (25 år) så får ni x ränta/avkastning så högen lär växa.
Det beror helt på era utgifter och hur dessa pengar är investerade.
Enligt trinity-studien räcker en 60/40 portfölj (60% aktier, 40% räntor) med stor sannolikhet i 30 år med årliga uttag om 4%. För er portfölj motsvarar det 400 000 kr per år, eller 33 333 kr per månad i uttag.
Hur är dessa pengar investerade och hur stora utgifter har ni?
Eftersom jag inte bott i Sverige i 40 år sammanlagt reduceras min pension med 1/40 för varje år jag inte bott i Sverige även om jag född och alltid varit svensk medborgare. Så är reglerna. Men jag har lite själv så länge det varar innan ett eller annat parti kommer till makten.
Investeringen är på ett ISK och jag betalade lite över en mille skatt då alla aktier blev sålda och övergick till PB. Nu känts det skönt att slippa allt bekymmer. Men kan vi leva som vanligt utan inkomst. Det har du visualiserat att det kan vi. Vi har inga lån och köpte huset kontant för 26 år sedan.
Alla aktier blev sålda då HSB övertygade mig att jag skulle bli PB kund.
Det finns många räknare på nätet, men för ett snabbt överslag brukar jag använda den supertydliga www.rakna.net.
En omtyckt räknare är Stefan Thelenius (med olika fördjupningsgrader) på www.z2036.blogspot.com.
Hoppas verkligen inte det var HSB utan att du menar SHB ![]()
När man tar ut enligt 4%-regeln, är inte grundtanken då att kapitalet inte minskar mot vad det var när man startade med 4% uttagen
?
Jag har 100% aktiefonder och börjar smått övertyga mig själv att unna mig 4% om året i uttag då det, om jag inte missuppfattat, inte skulle minska kapitalet .
Kan du förklara lite mera hur dina pengar förvaltas och vad tar SHB i avgifter för det? Hur fungerar det med uttag?
Nyfiken fråga: vilka länder har du jobbat i, du har inte fått någon statlig eller tjänstepension därifrån?
De flesta länder har väl något sådant.
Han är 64år , är inte 4% på 30år lite restriktivt? , inte så många som kan “leva som vanligt” vid 94års åldern
Det beror helt på hur börsen går. Om man har otur kanske man börjar sitt uttag precis innan ett decennium björn-marknad. Tanken med 4% regeln är att det sannolikt räcker i de flesta scenarion i mer än 25 år
Rakt uttag ger: 10M / 20 år = 500k /år = 41.6K per månad till 84 års ålder.
Eller dryga ut det till 94 ärs ålder med 27K per månad.
Vad har ni i förväntad pension @Anders62
Vad har ni för fasta utgifter? Boende?
Har ni några bucket list grejer nu vill göra som kostar extra pengar?
Har ni barn? Vill ni lämna arv?
Raka uttag hade jag undvikit med tanke på inflationen som slår rätt hårt på 20-30 år, hellre typ 25/månaden och sen öka en tusenlapp eller två per år. Att sitta bara på SEK är ju även lite risky. Håller med om 30-60% på börs borde finnas med så lång horisont beroende på risktålighet. Men som många skriver beror ju lite på vad man vill göra/konsumera på ålderns höst.
Åldersmässigt är TS och jag i liknande sits, delvis även med partnerns situation. För den som närmar sig / planerar för eller redan är i pensionsåldern är funderingarna ofta i väldigt mycket rent emotionellt styrda, alltså någon form av oro som ska stillas. Dom faktiska ekonomiska siffrorna man samtidigt tittar på kan i realiteten vara av mindre betydelse. Frågan man bör ställa sig är när och vad man vill ha ut från livet i pensionärstillvaron, utan oro, efter att ha lämnat ett arbetsliv med (förhoppningsvis) ett hyfsat sparande.
Ca 20 år, en fjärdedel av livet (!), återstår som just pancho-liv. Tidigare sparande kan ses som uppskjuten konsumtion samt avsett för att minska framtida oro. Med cirkus 20 år ”kvar” finns alltså dels ett välförtjänt spann av konsumtionstillvaro som rask pancho, ca 10-15 år, men också lång tid för en viss del av sekinerna att ligga helt orörda och förränta sig i tex en billig indexfond, kring 0,2-0,4% avgift. 20 år är då en rejält lång tid där man brukar räkna ca 6 a’ 7 % avkastning just över tid. Sparkalkylatorn som nämndes högre upp i tråden kan här vara lämplig att använda, Sparkalkylator - Grand Deluxe ~ z2036
Dan Haylett är en engelsman som verkar som pensionsrådgivare just när det gäller emotionell oro och samtidigt ha kontroll över de ekonomiska siffrorna för resten av livet. Har lyssnat på hans youtube-avsnitt när jag lullat runt och fixat i trädgården. Klart givande: https://www.youtube.com/@DanHaylett Även om det finns skillnader mellan UK och Sverige finns också många paralleller och just emotionella känslor är universella.
Nej, 4%-regeln är designad för den som pensionerar sig vid 65, och försöker se till att pengarna räcker i åtminstone 30 år (så till 95). Den är inte till för att säkra att pengarna inte minskar, utan utgår ifrån att pengarna kan minska över tid, så länge man har kvar åtminstone en krona efter 30 års tid. Den är helt enkelt gjord för sådana som TS.
Nej, det låter kanske konstigt. Jag har bara köpt aktier i hela livet, aldrig intresserat mig för börser och annat. Den ända gången jag har sålt aktier var 2000 då vi köpte ett hus 2,5 mille. Jag betalar lite för SHB tjänst, det är jag medveten om, men inte hur mycket, jag bryr mig inte. I skrivande stund har jag haft över 15% avkastning sedan start för snart 3 år sedan.