Osäker hur länge vi kan leva på våra pengar

Mestadels Danmark och Sverige. Från Danmark som jag bott i 28 år får jag omkring 2500 Dkk/md då jag inte är DK medborgare och från SE får jag bara garantipensionen minus 1/40 för varje år jag inte varit i Sverige så det blir kaffepengar. Jag tror vi klarar oss, det jag söker är ett verktyg/excelark som vi kan använda för att laborera med de slantar vi har. Tack för visat intresse

Anders

Min hustru är dessvärre just nu sjukpensionär (cancer) och går i pension om 3 år. Jag får mycket lite från Danmark som jag bott i 28 år. Jag får knappt något från Sverige då jag enbart arbetat i SE i 16 år. Svensk medborgare. Nix vi har ingen bucket list, vi vill bara leva utan bekymmer som vi alltid gjort och har inga lån. Jag är bara i natur bekymrad. Jag försöker hitta ett verktyg som kan övertyga mig att vi klarar oss fint med det vi har. - Som min kompis sa till mig, finns det pengar över till arvtagarna så har du räknat fel.

2 gillningar

Om vi delar det på 2 och kör 4% regeln. Med garanti pension så borde ni få vars 25 000 kr i snitt. Ungefär 50 000 per månad i snitt. Sedan finns det fina 3 rums lägenheter för 5 000 i månad ( beroende på stad)

Så på papper bordet det räcka utan problem. Frågan är mer hur dyrt måste ni leva för att denna summa ej ska räcka.

1 gillning

Här är ett verktyg
för att räkna på FIRE och monte carlo (hur länge räcker pengarna). Det kanska kan vara till hjälp? @axr på forumet är också väldigt duktig på detta, hur man skall tänka osv. Han har en helt egen tråd: Gör din egen FIRE/pensions-simulering! En förifylld MonteCarlo-simulering för svenska förhållanden som du kan köra själv och ändra i

Vidare läsning och info för reflektion 262. Värdet och marginalnyttan av pengar minskar med åldern | Die with zero - del 2 av 2

10M borde räcka gott och väl för er.
Hur bor ni idag? vad har ni för utgifter, speciellt boendeutgifter?

Börja med ovan länkade verktyg och dela gärna med dig dina resultat och reflektioner från de. Då blir det enklare att ge feedback.