Tack för att du delar med dig. Du har en viktig framgångsfaktor för att lyckas med förändring: du har viljan!
Om jag hade varit i din situation hade jag gjort följande:
Gör en projektplan med åtgärder som du ser leder dig mot dina mål.
Dela in varje åtgärd i omfattning “liten/enkel”, “mellan”, “stor/komplicerad”. Och dela in till vilket mål åtgärden hör, t ex “hälsa”, “relationer”, “ekonomi”, “boende”, “utbildning & jobb”. När en åtgärd är genomförd skriver du klar eller grönmarkerar.
Om du gör projektplanen i google sheets (googlekonto) har du ett gratis verktyg i molnet. Som du lätt kan komplettera och arbeta i.
Sen gör du en av mindre åtgärderna varje vecka.
Det kanske är lagom att börja med? Låt inte ditt liv sättas på paus av din vikt. Det går att ta små steg mot flera mål samtidigt.
Förslag på “enkla” åtgärder:
prata med läkare om viktminskningsmedicin (om du inte redan har det), kan underlätta viktnedgången enormt.
gör en projektplan i google sheets.
kolla upp hur anmälan görs till nästa högskoleprov, lägg in kalenderpåminnelse för anmälan.
kolla upp vilka kostadsfria bostadsköer som finns i intressanta städer. Ställ dig i kö. Lägg in kalenderpåminnelser för inloggningsintervall. (Skadar aldrig att stå i bostadskö, det värsta som kan hända är att du aldrig nyttjar den.)
kolla upp var man kan göra gamla högskoleprov för att träna digitalt.
gör en provdel gammalt högskoleprov för att öva. Se första gången som en nollmätning, du får göra om provet flera gånger om du vill.
sök fram aktiviteter utanför hemmet där du kan delta utan krav. T ex en föreläsning, konsert, gudstjänst.
Prova att gå på en aktivitet med din mamma. Ok om ni bara kommer en bit på vägen, det viktiga är att prova.
Det är fullt möjligt att ändra din situation. Många bra tips i tråden.
Mitt råd likt många andra är att börja med hälsan och ta mikrosteg för att bygga upp en hälsosam rutin och få positiv feedback från kropp och själ. Gör inte för mycket, då finns risken att du lägger ner.
Utöver en nyttig kost tror jag det är viktigt att ha rätt omgivning runt sig. Försök också få mamma att äta hälsosamt (om hon inte gör det redan). Tänker att det är svårt att bli motiverad att gå ner i vikt när andra äter hamburgare med pommes och glass till efterrätt varje dag.
Finns mycket jobb du kan få idag genom att vara helt självlärd, så länge du har driv, disciplin och grundläggande kunskaper som engelska och matematik. T ex programmering, design, marknadsföring osv. Tänk på att det räcker att vara lite bättre på något för att kunna tillföra någon annan ett värde (och potentiellt få betalt).
Du är också född i den mest tacksamma tiden någonsin. Med rätt förutsättningar finns det enorma möjligheter att utnyttja internet och/eller AI idag. Om du hittar en drivkraft och blir vass på XYZ kan du med en bra idé bygga en egen lönsam business, alternativ agera konsult. Det sistnämnda kräver dock lite sociala skills.
Vad de flesta behöver göra för att få ett bra liv är i teorin rätt enkelt, men i praktiken svårt att få att fungera. Det är kost, sömn och motion som är grundpelarna i allas tillvaro. Om allt det fungerar, så brukar livet fungera bra. Det handlar inte bara om fysisk hälsa, utan om psykisk hälsa. Det är relativt ovanligt med vältränade personer med god kosthållning och bra sömn som har psykiska problem.
Man skulle kunna bryta ner det i 3 x 3 punkter.
Kost
Hitta en kost som du gillar och som du kan leva med långsiktigt. Exprimentera och se vad som funkar. En strikt diet du måste kämpa med funkar aldrig i längden
Se till att ligga på ett kaloriunderskott tills du kommit ned på normal vikt.
Rejält med protein (100 - 150 gram/dag), helst från magert kött. Ät minimalt med skräp; Läsk med socker, snabbmat, färdigmat, godis, chips, öl, sprit etc.
Motion
Gå 10000 steg per dag.
Styrketräna 2-3 ggr/veckan, ca 30-60 minuter per pass. Behöver inte vara avancerat utan du kan hålla dig till enkla övningar.
Undvik löpning/jogging. Med din kroppsvikt så blir det inte roligt och det är hög risk för knäskador.
Sömn
Se till att prioritera sömnen över nöjen eller saker du fastnar i såsom TV, dator eller mobilen. Sikta på minst 8 timmars sömn per natt. Exakt hur mycket sömn du behöver kan du ta reda på genom att mäta ungefär hur länge du sover om du inte har en väckarklocka.
Släng ut mobiltelefonen ur sovrummet. Skaffa en väckarklocka om du behöver en sådan. Man sover sämre med mobilen närvarande.
Undvik skärmar innan du går och lägger dig. Det blå ljuset från skärmar rubbar systemet och gör det svårare att sova.
Gör du det här till en rutin, och den sitter under två år, så borde du en god chans att ha ordning på vikt, sömn och psykisk ohälsa sedan. Se också till att göra det här till en rutin, så att du kan fokusera på dina ambitioner i livet och att lära dig saker som kan ge dig ett jobb. Och släpp det där med flickvän tills vidare. När du fått ordning på dig själv så kommer du att ha byggt massor med självförtroende, och då kommer du att börja notera kvinnligt intresse för dig.
Blev glad över att föregående lyfte sömnen som en del av det hela. Det är mycket i kroppen och psyket som påverkas av dina sömnvanor, inte minst din kognitiva förmåga.
Utöver mängden är kvaliteten viktig. Får du ordning på sömnen kommer du märka av det i vardagen, inte minst i träningen.
Var försiktig med när du får i dig koffein. Undvik skärmar och starkt ljus någon timme innan du lägger dig. Sov i ett svalt och mörkt rum. Gå till sängs på fasta tider.
Har du tid/lust/ork kan du läsa på lite om hur du kan förbättra din sömn och vad den gör för din hälsa. Det är lättare att hålla sig motiverad kring den om du förstår värdet utav den.
Gällande att komma ut i arbetslivet. Arbetsförmedlingen har ett program specifikt för folk som av någon anledning kan ha svårt att få in en fot till en vanlig anställning. Det kallas Sius-stöd och innebär att man får hjälp att hitta en arbetsplats(om man inte själv snokar reda på en och använder arbetsförmedlingen som hävstång). Efter en praktikperiod kan man sedan få en anpassad anställning efter sina egna behov. I mitt exempel innebär det att jag arbetar i ett eget hörn av lokalen med hörsekåpor på för att minska sinnesintryck.
Fristående från Sius kan man också jobba under lönebidrag. Det innebär att företaget man är anställd hos får en viss procent av din lön betald av arbetsförmedlingen. Detta för att kompensera för problematik man kan ha, utan att behöva sänka individens lön. Gör en lite mer attraktiv på arbetsmarknaden.
Jag har lönebidrag och har även råkat halka in på Sius igenom facket som ett sätt att “garantera mig ett jobb”. Båda har sina fördelar men har också sina nackdelar. Ens låga kostnad som anställd och stundtals desperata situation gör en rätt utsatt, lätt att hamna i dåliga anställningar hos skummisar. Går man vägen via lönebidrag och Sius tror jag att man ska vara extra noggrann med att vända sig till lite större bolag, där inte alla är anställda via bidrag och där företaget har kollektivavtal.
Vad det gäller det sociala. Jag övade sociala färdigheter hemifrån via VR-Chatt. Kräver inte Vr-headset för att fungera utan går att använda på vanlig dator via Steam. Släng ett öga på det via youtube om du vill. Bra i det att man kan öva stegvis, blir det för mycket kan man stänga av närhelst man behöver och om man inte känner för att prata kan man helt enkelt bara öva på att vara bekväm med att befinna sig i ett rum med andra, att låta sig ta den platsen.
Du tror inte att vården kan erbjuda dig en arbetsterapeut? De kan hjälpa dig både med saker inom arbetslivet, studier men även sånt som behövs för att klara sig på egen hand i vardagen, till exempel matlagningen.
Hoppas att det går bra för dig. Är lite rädd att du tar på dig för mycket på en gång.
Glöm inte att du anstränger dig. Bränn inte ut dig på vägen mot ett bättre mående. Känn efter hur du mår och våga bromsa om det behövs, men stanna inte.
Först, kudos till TS som vill ta tag i detta.
Är du bara 30ish tror jag inte loppet är kört om du tar tag i din fysiska hälsa nu.
Men du är redan inne i vården och får mediciner för din psykiska sjukdom.
Jag tycker det är den vägen du skall gå. Prata med din utskrivande läkare /psykiatriker om att du behöver hjälp med din fysiska hälsa. Det är nog inte ett långt steg att ta att det finns samband här. Det kan inte undgått läkaren att du har även problem med vikt och fysisk hälsa.
Känner du att du orkar ta det den vägen är det nog en bra början.
Du kan kanske behöva nutrionist, träningshjälp osv och kanske tom operativa ingrepp.
Att du gärna tränar ensam är helt ok.
Det finns massor av goda råd i tråden, men alla är inte riktigt kalibrerade mot din situation kan jag känna.
Färdiga rätter, färdighackad kyckling osv är dyrt och tveksamt innehåll.
Börja enkelt, kyckling och fisk är lätt att bara sätta in i ugnen, utvidga med lite frysta grönsaker/rotfrukter. Variera grönsaker och såser.
Kycklingben/vingar är billig om du inte vill köpa hel kyckling.
Stirra dig inte blind på exakt hur mycket det ska vara för en viss mängd kalorier, det är inte det viktigaste.
Bra att du öppnar upp för att förändra, de är de stora steget, att söka hjälp på nätet kan vara en bra start, hitta dock en väg som passar dig, de är lätt för oss andra att utgå från oss själva istället för dig, därför är proffesionell hjälp alltid bra som grund (inte facebook eller forum) däremot kan det vara en bra motivation på nätet.
Finns en medicin mot de flesta avvikelser och det är motion.
Börja sakta och lite och utöka, spelar ingen roll vad du börjar med bara du rör på dig.
Pratade med fysio tera…(sjukgymnast) som suckade och sa att många kommer dit får scheman men sen gör de inget och kommer tillbaks 2 veckor senare med samma problem utan att ha gjort nån träning alls, bli inte sån
Varför ska du vänta hela tre år med att börja plugga? Vad har du gjort de senaste tio åren? Varför ska du lära dig om börsen?
Långt ifrån alla vet 100 % vad de vill hålla på med, och det kan ändra sig flera gånger under ens studieliv och karriär.
Du säger att börsen är ett av dina största intressen - vad gör du där? Investerar du? Går du plus? Går det bättre än en indexfond? Är börsen verkligen rätt fokus för någon som knappt har en inkomst och inte är självförsörjande?
Du vill jobba internationellt men du vill inte prata med någon utan bara sitta hemma framför datorn? Vad är det då du vill åt med att jobba internationellt?
Du har fått jättemycket stöd i tråden tidigare men vad du kanske behöver är en “arga snickaren” som säger åt dig att skärpa dig och ta tag i dina problem, nu! Har du tränat? Vad har du ätit idag? Säg åt din mamma att sluta köpa hem godis, chips, och läsk. Jag antar att det inte bara är torsk, potatis, och äpplen som gör att du har dödlig fetma.
Du vill vara ekonomiskt fri och ha passiv inkomst? Det vill alla. Sätt igång. Visst finns det IT-folk som knappt behöver prata med någon - men det samma gäller många städare och truckförare, och det är betydligt kortare och mindre krävande utbildning.
Vad menar du med att du ska studera inför högskoleprovet om du klarar av att skriva det? Det är väl bara att skriva? Har du börjat studera än? Man blir bättre på högskoleprovet av att göra högskoleprovet. Om du behöver ett bra resultat om två år, börja skriva det varje tillfälle NU.
Angående vikten så vill jag tipsa om Sven Eriksson aka “Meatgeek”/“carnivore_for_future” på sociala medier. Han har haft en viktresa som är svår att greppa. Lite kontroversiell, men verkar onekligen ha kommit på något.
Hej! Kul att du skriver här, och jag förstår dina känslor kring din situation. Har du efterfrågat stöd kring rehabilitering? Jag har jobbat som kurator på en psykosmottagnimg och vi hade flera olika rehab-insatser för patienterna.
Jag tycker att du bör komma ihåg att du faktiskt klarar dig, trots mycket svåra omständigheter. Det är lätt att fokusera på allt man inte klarar, men att leva med psykisk sjukdom är oerhört påfrestande och att bara kämpa vidare är en jävla bedrift.
Inte för att vara otrevlig mot de som tipsat i tråden, men med de svårigheter du tampas med så måste du kontakta vården och få rätt hjälp och stöd utifrån din situation, absolut inte “experimentera” på egen hand. Du behöver professionell hjälp.
Den viktigaste förändringen har du redan gjort själv, dvs din inställning och viljan att förändra din livssituation. Nu måste du ta hjälp av andra för att gå vidare!
Om jag vore i din sits hade det första jag gjort varit att flytta.
Förstår att du älskar din mamma men det är inte sundt att bo med sina föräldrar så länge. Det gör psyket gott att känna att man klarar sig själv.
Du behöver även bryta trenden med fel kost, samt börja rör på dig.
Kolla med vården om du kan gå i terapi.
Sedan. Sluta skjut på saker.
Varför vänta i tre år på studier?
Du är ju 30, har du inte väntat tillräckligt länge på saker. På att må bra, på att orka, på att orka ta tag i vikten osv osv.
Sluta skjut på saker, sluta vänta och börja göra saker så ska du se på förändring!
Har varit för sjuk alla åren, inlagd på sjukhus flera gånger. Ångrar mig dock djup att jag inte gjorde något åt min situation förrän nu. Börsen är ett av mina fritidsintressen som jag lägger någon timme i veckan på då jag prioriterat träningen/kost/rutiner/och sedan börja ta mer ansvar hemma. Nej, det går inte bättre än en indexfond.
Har dock ingen kolls alls på kost vilket jag skall fokusera att lära mig mera av. Ja, sådan skräpmat levde jag på många år tyvärr utan någon som helst träning. Har slutat helt med att äta det nu. Lever dock fortfarande delvis på provocerad mat (färdigmat t.ex.) får försöka börja äta bestämda tider och försöka få rutiner för nu äter jag när som helst bara jag håller mig runt 1600 kcal.
Jag klarar inte av att resa en sådan lång väg i nuläget (till orten där högskoleprovet skrivs) på grund av min dödliga fetma. Det är flera km bara fram och tillbaka till bussen och sedan måste jag orka med en tuff heldag där - är helt inte redo för det. Är bara slöseri med pengar då provet kostar 550 kr och resan några hundringar. Klarar knappt att handla själv därför kommer hälsan och kosten vara prio ett för mig framöver.
Kommer se om jag kan få professionell hjälp.
Ska också börja veckohandla och försöka äta bestämda tider.