Schema för hela dagen

Man hör ofta att rutin får människan att må bra, med småbarn som har varenda timme mer eller mindre utpekad för en aktivitet, skola, kvällsmat osv funderar jag på om även jag och andra vuxna skulle må bra av att ha ett schema att följa.

En måndag skulle exempelvis börja med frukost, därefter hygien, restid till jobb, arbetstid, lunch, arbetstid, restid hem, handla på ICA, middagsdags, fri tid 2 timmar, hygien, läggdags.

En helt vanlig dag men istället för att man gör det lite när det faller på så har man fasta satta tider och att handla på ICA har samma prio som arbetstid.

Jag är ganska spontan och skjuter på saker till sista minut, fritid äter på både sömn och middag som exempel.

Någon som känner igen sig eller har provat det själv? Fördelar / Nackdelar?

1 gillning

Det finns säkert vuxna som skulle behöva ett schema för basala delar av vardagslogistiken.
För de flesta skulle det nog vara stressande med ett schema för ”hygien” etc.
Vad är det du vill diskutera och åstadkomma med denna idé?

Hygien kan man väl stryka så att säga, vill åstadkomma personlig utveckling med ett mer balanserat liv. Delvis som motivation att faktiskt ta tag i det som ska göras, delvis för att få vardagen att flyta på bättre och maximera sin tid.

1 gillning

Används flitigt inom skolväsendet och specialpedagogik.

@tankespjarn har du använt dig av detta?

2 gillningar

Nä, inte detta - har lekt med symboler på olika vis i jobb, men inte i InPrint3, men det ser coolt ut!

Påminner lite om den detaljnivån på ToDoist (tror jag) som @Caspian körde för ett antal år sedan - finns nog en tråd eller två i forumet om det.

Lite grann påminner det ju om att ‘skapa en budget’, det är bara att det är tid och inte pengar du budgeterar. Fast till skillnad från pengar går det inte att öka mängden tid/dag… men det går definitivt att fundera över vad man stoppar in i sin dag. Vad får ta tid? Och varför? Vad ger det? Vad kostar det? Lite på temat: vad kan du ta bort från ditt liv så det blir rikare? Men kanske jag går lite väl off topic nu…

Varför testar du inte? Då vet du ju om det är nått för dig eller inte. Lek med det, experimentera, och skruva på det hela - korta iterativa cykler. Design Thinking, and all that stuff! Och ha kul!

2 gillningar

På veckobasis har jag fasta scheman för vissa vardagssysslor. Jag bokar t.ex. alltid in tvättstuga på fredagar (mest för att inte glömma bort att tvätta) och går och handlar på tisdagar och fredagar. Att det blev just dessa två dagar är för att det är dagarna för den färska brödleveransen från bageriet jag gillar.

Vad gäller den enskilda dagen brukar jag ha små rutiner som jag ser fram emot, t.ex. en kaffe efter frukosten, en chokladbit efter lunchen eller en promenad efter jobbet. I annat fall har jag inget dagsschema, varken på vardagar eller helger.

5 gillningar

Jag förstår inte kopplingen till trådens ämne.

Misstänker att man bygger scheman med symboler istället? Jag har bara stött på det i vården själv och installerat en del paket men inte mer än så.

@tankespjarn
Jo det är ju såklart enkelt att bara sätta igång själv, men av erfarenhet så lär jag mig hellre lite i förväg för att undvika “klassiska” fallgropar, speciellt om jag ska låta det här påverka hela mitt liv :sweat_smile:

Har personligen aldrig varit en schemaperson men börjar märka att dem jag känner som arbetar aktivt på att dela upp sina dagar och planera verkar få mer gjort än mig och andra som inte gör det.

2 gillningar

Jag har börjat med ett hyfsat detaljerat schema i samråd med arbetsterapeut. Funkar för mig. Jag känner inte att det låser mig eftersom det är fritt fram att planera om. Poängen är att veta vad som kommer framöver. Jag lägger in allt som ska hända i kalendern på telefonen. En gång i veckan sitter jag ner och går igenom den kommande veckan och dubbelkollar så att alla tiderna blivit rätt.

Har också en nedtecknad morgonrutin på kylskåpsdörren, med tider på allt. Låter kanske konstigt för en vuxen man att ha men det får mig att må bättre så varför inte? :slightly_smiling_face:

8 gillningar

Jag är egentligen inte så mycket för rutiner, men när man väl gör en plan och håller den så blir det rätt mycket gjort också.

Dock har jag infört en ny rutin nyligen, och det är att ta fysträningen direkt när jag kommer till jobbet (har förmånen att träna på arbetstid). Går inte ens in på kontoret, utan direkt upp till gymmet/ut i spåret innan nått “dyker upp” och sabbar ens plan.

Fungerar mycket bra, nu blir träningen av nästan alltid.

Brukar också ha som rutin direkt man kommer hem att tömma diskmaskin, gör lite småstäder om det behövs, innan man sätter sig i soffan eller går ut i garaget.

2 gillningar

Har provat i olika former, dels genom checklistor (Todoist som @tankespjarn nämnde) och dels genom att segmentera dagen i kalendern på olika sätt.

Det som funkat bäst för mig är att göra block i kalendern som är ganska flexibla. Till exempel har jag haft 2-timmarsblock som hetat “Små todos” där jag satt upp ramar för vilken typ av todos som ska göras. Likadant med “Prio 1”-block där bara det viktigaste jobbas på.

Har också provat att ha återkommande listor i todoist som checkas av varje dag. Ett exempel var att jag hade en morgonlista där allt från att borsta tänderna till att klä på mig var med. Inte för att jag skulle glömma det, snarare för att få en överblick över vad jag skulle göra varje morgon. Höll den metoden levande ganska länge, även om just morgonlistan var den första att ryka.

För mig funkar det bra att ha blocken direkt i min kalender och todos i todoist, men vet andra som blir klaustrofobiska av det. Skulle rekommendera att testa dig fram!

3 gillningar

Tack för det här inlägget!

Jag gör nog mer listor och scheman än de flesta, och förbereder mig i minsta detalj. När jag började nytt jobb för ett par veckor sedan så skrev jag upp min morgonrutin med allt ifrån frukost till toabesök och kattlåderensning samt estimerad tid för varje aktivitet. Då kom jag fram till att jag behöver nästan två timmar från att jag vaknar till att jag är på jobbet, trots att jag bara har 25 minuters pendlingstid. Hade jag bara gissat så hade jag förmodligen gått upp 1,5 h före jobbet och känt mig stressad varje morgon, men nu är det så lugnt och behagligt så, bara för att jag tänkt igenom det noga. :slight_smile:

Men jag har aldrig markerat ut hur mycket tid jag har efter jobbet varje dag. Jag tror dock att jag skulle må bättre av det, för jag upplever att tiden äts upp. Jag har aldrig jobbat heltid och mått bra samtidigt. Nu jobbar jag 50 % samt pluggar ca 15 h/vecka på distans och mår perfekt, men ska gå upp till 100 % i juni när jag är klar med studierna. Det känns som att jag inte kommer ha någon tid alls hemma då. Men det har jag nog. Jag ska sätta mig och göra ett schema för timmarna efter jobbet också!

Man brukar säga att ju äldre man blir desto fortare går tiden. Anledningen till att man kan uppleva det så är att antalet rutiner ofta ökar med stigande ålder. De nya inslagen i vardagen blir färre. Ligger det någon sanning i detta är rutinerna problemet. Det skulle tala för att motverka dem.

Jag får en kick av att bryta rutiner. Det skärper sinnena och gör en mer alert. Därför försöker jag bryta rutiner. Med det sagt kan jag bara konstatera att jag ändå har mina rutiner. Det är ju väldigt praktiskt.

1 gillning

Jag lever som fire och självvald ensamstående, så jag behöver inte anpassa mig efter någon annan.

Men jag mår bra av vissa rutiner.
Jag har rutin för vilket klockslag jag ska stänga av tv och medier.
Och rutin när jag senast ska släcka.
Jag sover längre än normala människor, men har alarm för att vakna och inte sova bort för mycket av dagen.

Jag har inspirerats av religionernas och munk-väsendenas rutiner, så jag börjar och slutar varje dag med en andakt.
Vid morgonandakten planerar jag vad jag ska göra under dagen.

3 gillningar

Det du pratar om är att kontrollera tid. Gör det ibland när väldigt mycket måste göras på begränsad tid. Kanske inte så detaljerat i vardagslivet som du beskriver men på andra sätt. Problemet som uppstår är att resten av världen runtomkring dig kommer vilja göra anspråk på mer tid än vad du har att ge, enligt schemat.

Är du beredd att säga till person X att nu har jag inte tid att prata med dig för nu måste jag göra Y enligt mitt schema som jag skapade förra veckan?

Insikten jag kommer till är att schemat inte är viktigare än människorna i min närhet och är man inte beredd att kompromisslöst prioritera sitt schema kan man ju fråga sig varför det ska existera överhuvudtaget.

2 gillningar

Jajjemän. Men jag skriver ner vad jag vill göra. Brukar vika ett A4 två gånger till en lapp lagom stor att ha i fickan.

Där skriver jag upp vad jag vill göra de närmsta timmarna eller dagarna. Bäst är att lägga till hur lång tid man tror att varje sak tar. Då fastnar man inte för länge på en sak, utan håller sig inom en rimlig tidsram ifall något börjar strula. Dessutom ser man ifall man varit snabbare än planerat eller ifall man gjort en rimlig avvägning av tidsåtgången.

Sedan stryker jag sak efter sak. Lite som en handlarlista. Enkelt sätt att få överblick . Då tänker man efter så man gör flera saker när man ändå är på ett visst ställe. Minskar onödiga transporter.

Den här 96-timmars långhelgen så har jag 32 timmar småsysslor planerade. 32 timmar ledigt att skriva här och grilla med lite folk ikväll o.s.v. Och 32 att sova.

Ja, jag kan känna igen mig i detta. Så som jag löste det var att sätta upp vissa randvillkor.

Tex jag går upp 06 och lämnar lgh 07. Utifrån detta randvillkor så får jag lägga upp aktiviteter under denna timma så att jag hinner. Efter ett par ggr så vet jag hur lång tid frukost får ta.

Jag har på samma sätt ett sista klockslag som jag måste ha lagt mig på kvällen för att få de timmar jag behöver.

Precis som andra i tråden så har jag listor över ”saker att göra” som är utöver vardagsgrejer.

Din tanke att detaljplanera hade för mig varit stressande. Vet inte om du är i relation, men tänker att för mycket detaljstyrning av tid kan stjälpa den bästa relationen.

Testa att börja nånstans och se vad du tycker. Rutin är bra, som du själv nämnde i trådstarten

1 gillning

Det var en bra diskussion nyligen i SVT debatt där de pratade om AI och det digitala klimatet. En av debattörerna som var en fysiker sade att problemet vi har idag är att vi har för många distraktioner. Så jag tycker att vi ska vara väldigt försiktiga med vad som tar upp vårt fokus.

Jag är själv en person som blir väldigt lätt distraherad och det känns som att miljön idag är mer lutad åt det hållet. Om jag skriver ett detaljerat schema så blir det en distraktion istället. Jag blir irriterad på att jag inte följde tiden eller att jag tänker redan på uppgift 2 när inte den första är klar ens och tycker det känns jobbigt för att det är en hög med saker som måste göras och då blir det pannkaka av det.

Så när jag väl får tillbaka mitt fokus så gör jag mina dagliga uppgifter mer robotliknande med en sak i taget och är mer produktiv, kan även ha listan av saker jag behöver göra i huvudet etc. I mitt fall så är datorn, telefonen, sängen och TV de som skäl mitt fokus så jag hade börjat med att omstrukturera mitt boende så att jag har färre distraktioner.

Jag märkte att när jag körde en dopamin detox, använde en dumtelefon bl.a så var jag klar med mina dagliga uppgifter innan lunch och var uttråkad med all den tid jag fått.

Min poäng är att istället för att fundera på vad som ska göras, släpp det du håller på med just nu och bara börja. Det är viktigare att få momentum än att ha en exakt plan.

Det är lite en parallell till att man kan sitta och fundera en massa om vilka löpskor man ska ha eller vilka form av kondition som är bäst. När det egentligen bara tar på tiden, ut och löp för fasiken, visa lite jävla anamma. :nerd_face:

För att dra en till parallell så har jag hört från elitidrottare att första året av träning handlar främst om fidelity (lojalitet) till sin uppgift. Efter att man byggt upp sin lojalitet då kan man börja snacka om detaljplanering. Så för min egna del så skjuter jag mig i foten genom att inte först skapa vanan, skit i om det blir perfekt eller rättare sagt jaga inte perfektion utan bara få det gjort i någon mån.

2 gillningar