Fantastiskt bra tråd.
Jag ska försöka skriva ner mina tankar. Det kanske inte svarar på några direkta frågor, men kan hjälpa dig eller andra.
Som med investeringar, så är man alltid lockad som människa att söka efter det gröna gräset på andra sidan. Det kan vara (vad man tror) är en bättre partner, ett finare hus, en smartare strategi för att tjäna mer pengar. Ja, lägg in random sak i princip. Ungefär som att leta efter lycka, du kommer inte finna den förrän du slutar leta.
Givetvis kan det här leda till - analys paralys. Det kan också bli förhastade beslut. I mitt fall så tröttnar jag extremt fort på saker. Jobb, allt. Det här leder ju såklart till att så fort något blir tråkigt (motstånd) så vill man bort från det.
I min träning så fanns detta också, där behövdes det dock något större för att inte tröttna. Varför tränade jag de här träningspassen? Klart, man ville bli starkare. Man ville vinna tävlingar. Framförallt ville man vinna mot sig själv.
Jag skulle inte göra det genom att byta träningsschema varje vecka, eller ens varje månad, eller varje år. Jag hade en stadig bas där man utefter den gjorde väldigt små förändringar baserat på den informationen man hämtade in. Att byta schema bara för det var tråkigt under perioder var inte rätt sätt.
Vart kan man dra för paraleller till detta? Jo till mycket. Även relationer och investeringar.
En relation är som att träna, man kan inte förvänta sig att det bara ska fungera. En relation kräver uppoffring, kompromissande, tid, energi och att man ger. Ja, såklart, ibland får man inte tillbaks. Det är lätt att välja att kasta in handduken. Exakt likadant med träningen.
Investeringar är också så, det är extremt lätt att säga - Köp en indexfond. Absolut, men du kommer behöva slåss mot dig själv och jobba, komma ihåg, varför sparar du i detta i vått och torrt? Är det för att du ska ha pengarna imorgon, eller om 30 år? Samma här, lätt att sälja av i en tuff tid och kasta in handduken.
Hur leder det här till att jag nu är en bättre beslutsfattare?
Det är inget jag riktigt kan kvantifiera, men ju mer man tränar på något, desto bättre blir man. Sen har vi alla olika förutsättningar. Men öva på mindre beslut. Bygg upp bra vanor och välj att prioritera EN sak i taget. Försök inte förändra fler än en sak åt gången. Lägg energin på att bygga en bra grund.
Du skriver om din osäkerhet - Jag har definitivt en inbyggd osäkerhet i de viktiga val jag gör. Det handlar inte om dålig självkänsla, utan mer om att jag alltid vill lära mig mer. Om jag aldrig ifrågasätter det jag gör så kommer jag inte kunna lära mig något av det. Jag är glad över det här tvivlet, för det är inte ångest, utan det är en vetskap att jag är ärlig mot mig själv. Kanske vänder du här din osäkerhet till något dåligt. Varför då?
Mycket av det vi tänker hänger på hur vi formulerar våra tankar, för du pratar i essensen med dig själv. Ja, talar du negativt med dig själv, vad har man att förvänta sig? Här kommer det in att bygga upp bra vanor och rätt tankemönster.
//Fredrik