Behöver en ny (vänlig) spark i baken

Vill minnas att @janbolmeson uttryckt sig något i stil med “om du inte kämpar för det du vill ha får du inte resultat”… i podd eller blogginlägg. Den gången (jag hittar inte tillbaka och det är troligen sagt flera gånger) så fick jag mig en rejäl spark i baken.

Nu skulle jag behöva en ny spark i baken för att ladda om!

Vart vänder ni andra er när ni behöver ladda ny kraft inför förändring av vanor/tankesätt mm.?

3 gillningar

Träning och biblioteket. Samlar nya krafter och får nya infallsvinklar på det mesta i livet.

6 gillningar

Det här är ju t.ex. @tankespjarn:s specialområde då hon är en duktig coach som brukar hjälpa mig att flytta eld från hjärtat till baken. :joy:

Men spontant är följande två frågor bra:

• Hur kommer det kännas om 5 år om jag gör det jag tänker att jag ska göra?

• Hur kommer det kännas om 5 år om jag INTE gör det jag tänker att jag ska göra?

Dvs. dra ut tidslinjen i framtiden, sätt dig där och titta tillbaka. Vad kommer du säga till dig själv? Hur kommer det kännas? Vad kommer andra säga? Hur kommer det se ut? etc.

Vi människor gör nämligen bara en förändring till följd av:

• hotivation - det känns så sugigt att man gör en förändring för man pallar inte längre, hotet motiverar.

• motivation - det känns så inspirerande att vi gör en förändring för att vi inte kan låta bli.

Problemet är att de flesta av oss varken maxar motivation eller hotivation. Det gör att vi hamnar i “ok” / “lagom” / “bra” vilket är okej, men det skapar ingen energi till förändring.

Men notera att ovan “bara” är en igångssättning. Sedan gäller t.ex. disciplin. För inspiration i sig är överskattat. Som de sa på 16WOH, inspiration fick dig att anmäla dig. Resten är disciplin.

Avslutningsvis:

Du kan antingen ha resultat eller eller ursäkter i ditt liv. Så välj!

10 gillningar

Tack, precis det här letade jag efter.

4 gillningar

Jag har ju byggt ett liv där jag få (och ger) dagligt tankespjärn - genom de sammanhang jag befinner mig i (att hänga här, i min Creative Community, att vara vän med @janbolmeson, @Caspian och @Sara_Modig t ex, alla de samtal jag har med människor, både ‘bara för att’ som de samtal som utgör de senaste två säsongerna av min pod), de böcker jag läser (och diskuterar - att hitta ett gäng att prata böcker med är guld värt), terapin jag går i, och inte minst det reflektiva skrivande jag ägnar mig åt.

Jag försöker dock vara varsam i samvaro med mig själv - ibland behöver jag luta mig utåt, till andra, ibland inåt, till mig själv. Att vara uppmärksam på vilken som behövs i stunden är för mig ett pågående projekt.

Ja, det där är en fantastisk vinkling. Anna Tebelius Bodin brukar säga något liknande som jag tagit till mig.
Det är inte nödvändigtvis “det som känns rätt just nu” som är grejen utan känslan av något som är värt en klapp på axeln är att titta tillbaka efteråt och säga Det där. Det var jag som gjorde/sa/fixade/byggde/ordnade!. Himla bra vinkling!

Stuck at 80% good
Oerhört vanligt, och INTE i sig själv ett skäl att banka på sig själv och riva upp allt i ens liv. Men att emellanåt vara lite observant och nyfiken på hur man faktiskt har det, ingen dum idé! Jag gör t ex livshjulet nu och då, och har med framgång använt det med ett antal coachklienter genom åren också. (Om du gör det - skriv datum och spara, och gör om övningen om 6-12-18 månader och se - vad har förändrats?)

4 gillningar