Hoppas det är ok att diskutera detta. Jag tyckte det blev en otroligt spännande diskussion i början av avsnitt 192.
Carolins ord lite parafraserat:
”Man vet att världen är större än det som pågår inne i hjärnan. Jag tycker det är jobbigt att veta det och inte nå det”.
Jag relaterar detta till att man kan ana potentialer i sitt liv (saker man skulle kunna göra eller mål man skulle kunna nå) och ha svårt att riktigt sortera ut hur man fattar beslut (tex. ekonomiska eller karrärmässiga) och vad dessa egentligen baserar sig på.
Även diskussionen kring om ifall man ska sörja eller inte sörja beslut man fattat där Jan tänker att det inte finns någon orsak att sörja för att det inte bidrar till något (så som jag hörde det): att det inte skulle vara effektivt.
Ur mitt perspektiv är det däremot jätteviktigt att sörja, för att det blir en kompass över vad som gått fel och vad som varit viktigt för en. På samma sätt är det viktigt att kunna hålla i tanken att det finns en potential för ens liv som är precis bortom vad vi kan ana.
Så länge man inte fastnar i existensiell rädsla över att man inte nått dit man kunde (potential) eller i depression över vad man missat (sörja beslut) så är dessa två saker precis vad åtminstone jag har behövt och behöver för att komma vidare.
Är det någon som förstår vad jag pratar om?
Jan ni får gladeligen radera trådstarten om den är problematisk på något sätt eller off topic. Tack i alla fall för att ni delar med er av dessa tankar i podden. Modigt!

. Nu är frugan här. Haha. Hoppas att Jan inte smygläser den här.