Hjälp mig att bli mindre intresserad av ekonomi

Jag har en ekonomisk placeringsprofil som jag är nöjd med (har lagt ner mycket jobb på att få den långsiktig och relativt underhållsfri) och ett sparkapital jag känner mig bekväm med.

Ändå spenderar jag mycket tid här på RT-forumet, läser ekonomiska nyheter, kollar mitt Avanza mm.

Egentligen tycker jag det är fel prioritering av min tid och skulle vilja förskjuta mina intressen mot något annat, som kanske träning, friluftsliv, någon kreativ hobby eller något annat som tillför ett annat värde till mitt liv än att fundera på ekonomi.

Är det någon som gjort en liknande medveten förskjutning av sina intressen?

Hur gjorde ni i så fall?

8 gillningar

Haha! Jag förstår vad du menar på sätt och vis.

Ekonomi blev faktiskt min (o)medvetna förskjutning av intressen efter att under flera år ha bränt ut mig på mitt datorintresse :slight_smile:

Men det här med huruvida det skulle ge dig “värde” eller inte handlar väl snarare om kvantitet och kvalitet. Jag tycker mig läsa mellan raderna att du besöker RT av slentrian för att bränna tid?

1 gillning

Jo, så är det definitivt :grinning:

Det är det jag skulle vilja förändra, att göra något “bättre” av slentrian för att bränna tid…

Jag skulle säga att tricket är inte att bli mindre intresserad av ekonomi, utan att bli mer intresserad av det andra du vill ägna dig åt. Hitta nån kul alternativ hobby som tar upp din tid, så löser det sig självt.

6 gillningar

Jo så är det nog. Jag har bara lätt att fortsätta i det invanda:

• RT
  • Avanza
  • Cornucopia
  • Omni
  • Youtube
  • Netflix

Bara intresserad om någon hade en “metod” för att förskjuta intressen…

1 gillning

Bekymra dig inte. Bejaka ditt intresse så länge du tycker det är roligt. Jag var själv lite av en nörd. När jag gifte mig och fick tre barn ändrades mina perspektiv med automatik.

2 gillningar

Det är ju rätt lätt att implementera någon form av elektronisk ”nudging” för att göra det svårt för sig själv att besöka porrs… jag menar ekonomisajter :slight_smile:

För iPhone kan du t ex limitera tiden du kan spendera på utvalda appar och/eller webbsidor per dygn. Har själv lagt en spärr på tot 5 min sociala medier per dag. Lagom. :nerd_face:

4 gillningar

Vad tror du om att ta en månad helt fri från ekonominyheter, Avanza-inloggning etc? Bestäm dig för att göra det under en månads tid och utvärdera sen hur det kändes. Därefter kan du ju tillåta dig att frossa i några dagar, om lusten finns kvar.

Din lista på “invanda"aktiviteter” här ovanför handlar alla om konsumtion. Jag känner ju inte dig, men det kan vara ett rätt stort kliv att gå över till en skapande hobby. Mitt råd är att inte gå ut för hårt i början. Var inte för hård mot dig själv.

Vill du ägna dig mer åt friluftsliv, bre en macka och ät den ute i naturen som ett första steg. Det behöver inte vara krångligare än så. Spring inte iväg och köp hela friluftskittet på en gång.

Vill du ägna dig åt en kreativ hobby, börja med att leta efter glädjen i processen istället för att bli besviken över att dina nybörjarskapelser ser ut som skit.

Lycka till.

3 gillningar

Tack för ett bra svar, kanske kan vara en väg att “blocka” de vanliga grejerna och se vad som dyker upp istället.

Detta är väldigt träffsäkert. Då jag tänker friluftsliv så blir det lätt att börja planera för att bygga en off-grid stuga i timmer och då blir projektet förstås omöjligt att “bara göra” och så blir det inget alls :blush:

God idé som påminner om de (minst) 24-timmars digitala sabbat som jag tar regelbundet (i år månatligen, för två år sedan 2-3 ggr/månad). De öppnar för annat som alltid finns där men emellanåt, eller kanske tom ofta, döljs av slentrianen och vanans makt, och så sitter man där och slötittar Netflix med laptop i knät, scrollande i flödet på Rikatillsammans, Fejjan eller var helst man nu har sina vanor.

Om att lova dig själv en månad känns som ett för stort steg, testa ett dugn, en helg, kanske en vecka? Och se vad det där annat är som kanske dyker upp?

Håller dessutom med till fullo med detta:

God självinsikt!
Att börja och inte bygga för stora trösklar för vad som krävs för att börja är en god vana att ta till sig.

Lycka till!

1 gillning

Detta låter bra men jag förstår inte riktigt hur du menar, vill du försöka förklara?

Majoriteten 99% av oss som hänger här på RT har samma problem som dig :joy::+1:. Vi borde få hjälp själva och då är första steget att inte hänga här varje dag. Stänga sig själv från alla bloggar och tidningar :joy::tada::+1:. Svårt att få hjälp från folk som har samma problem som dig :joy::rofl::face_with_hand_over_mouth:

5 gillningar

Är inte @Bjornen men det jag läser in i:

tänker jag är typ samma som:

Det vill säga - tro inte att du kommer spela gitarr som din största gitarrhjälte om du får för dig att köpa en gitarr och lära dig spela. (Spelat gitarr i sex år och ser mig fortf som en nybörjare! :see_no_evil:) Eller att dina första alster kommer vara som en målning av Zorn.

Lite som skillnaden mellan fixed och growth mindset - skippa omdömet OM och försök hitta glädjen I istället. Att hitta fascinationen för hur fingrarna inte ens kan ta vissa gitarrackord utan att jag hjälper till med fingerplacering med andra handen… istället för banka på mig över hur mycket jag bevisligen suger.

Typ.

1 gillning

Bra tankespjärn som vanligt :+1:

Så vägen till att njuta av processen skulle vara att sänka trösklarna och kraven?

Jag tänker att för att:

Så måste man göra något mer avancerat, typ hitta inre frid och uppnå någon zen-upplysning…

Men det kanske bara är ännu ett utslag av min förmåga att göra saker lite för omständiga :blush:

1 gillning

EN väg dit, åtminstone, inte minst eftersom du inte riktigt förmedlar känslan av att “egentligen skulle jag vilja lära mig att knyppla, men förmår mig inte för jag hamnar alltid i RT-forumet”, utan mer att du vill hitta nått. Och då är det definitivt läge att sänka både trösklar och krav. Lek vettja!

Mhm… you think?! :rofl:

(Alternativt så är jag Den Upplysta eftersom jag lyckats hitta just den fascinationen, inte misnt i relation till mina oförmågor som gitarrspelare. :wink: )

1 gillning

Din lekvideo är privat så vi kan inte titta :cry:

Oops, just a sec, glömde fiffa den!

NU, kolla om det funkar nu!

1 gillning

Det påminner om den här tråden (ffa artikeln)

2 gillningar

Nu funkar den, tack :pray:
Inspirerande!!!

Upptäckte just att du ju har youtube-kanal och en egen podd!!!

Undrar var mina timmar kommer att spenderas nu :joy:

@tankespjarn Får jag länka dem här ifall någon läser detta o blir nyfiken?

Om du inte vill länkas så redigerar jag bara bort detta och behåller det för mig själv :blush:

Var god!

Dagens asgarv!
Om inget annat tror jag du kommer få ganska mycket ANNAT av att lyssna på min pod (eller titta på YT)… i det avsnitt som släpptes idag (33.) så snackar vi t ex market economy vs gift economy, vilket fick mig att börja fnula på en fråga jag vill ställa här, men har inte fnulat klart riktigt än.

Klart du får!
:pray:

Och tack @SNS för detta:

Här hittade jag mer spännande att respondera på! (Och läsa, bara skummat tråden än, ska läsa artikeln också.
Och så lätt fastnar även jag i ett forum @Kent_Hansson, så inte är du ensam inte…)

1 gillning