Ni som är FIRE eller gått ner i tid. Vad fyller ni ledig tid med?

Hej! Jag funderar på att gå ned i tid till ca 50%. Jobbar 100% som läkare. Har testat lite lediga veckor med stora ambitioner om att måla och spela cello mer, träna mer, vara i naturen mer, träffa vänner mer. Märker dock att det blir lite mer tid på sociala medier och köpa grejer på nätet(Tradera) istället :joy:. Såg på smartare än hjärnan och då sa en forskare att folk som inte jobbar tenderar att göra just detta(nätshopping, social medier etc). Så vad fyller ni/har tänkt fylla er tid med?

14 gillningar

Eftersom skärmar är så starkt beroendeframkallande behöver man ju vara väldigt medveten och disciplinerad för att det inte ska bli precis så som du beskriver.

Men är man det, så låter ju dina ambitioner som väldigt härliga aktiviteter att ägna sig åt. Min erfarenhet är att det är tufft i början att vänja sig av med skärm, men allteftersom blir det lättare och livet blir plötsligt mer meningsfullt och liksom… “färggladare”, om du förstår hur jag menar. Sen går det av sig självt att strunta i skärm. Man inser att man inte missar något, men att man HAR missat livet medan man scrollat :slight_smile:

15 gillningar

När jag var hemma ett år utan större vedertaganden, plöjde jag lätt ned 6h i Europa Universalis per dag. Lätt värt å vill lätt göra det igen! :joy:
Annars är det ofta så med kortare ledigheter. Då har man svårt att göra vettiga saker. Längre ledigheter gör dagarna med produktiva.
Är inte FIRE eller ens i närheten, men det är iaf vad jag känner igen från det hela.

Man bör gärna planera dagen innan. “Det här ska jag göra imorgon” så man har ett mål.

5 gillningar

Jag motionerar och pillar med investeringsportföljen. Det räcker bra för att fylla min tid. Har ändå svårt att hinna/orka med vardagssysslorna. :sweat_smile:

4 gillningar

Kolonilottsprojekt, vila, pyssel, kompisar, sociala medier, Traderapyssel, kurser, youtube, odling, mmo-spel, betapet, familjeträffar, vardagspyssel och virkning. :blush:

7 gillningar

Jag tror att det är bra att ha någon sorts schema för dagen/veckan och oftast följa det.

7 gillningar

Låter trevligt, speciellt med kolonilott. :-)Jag funderar på att köpa ett sommarhus. Låter härligt med odling och växter.

4 gillningar

Jag tror inte det spelar någon roll vad du gör. Om du inte har människor i närheten som är engagerade och passionerade kring liknande saker som du så kommer det bli mycket dekadens.

3 gillningar

Ja, men blir inte av att jag följer det. Men är kanske annorlunda med längre tidsperspektiv jämfört med enstaka veckor!

3 gillningar

Fysisk aktivet, hundpromenader, gym och kampsport.
Läser mycket och studerar nästan konstant lösa kurser på högskola/universitet, lär mig språk och nya färdigheter. Lägger mer tid på fru och närmsta familjen. Anstränger mig också för att så objektivt som möjligt utvärdera mig själv och slipa bort de där egenskaperna man helst inte vill ha.
Utöver det finns ju lite mer tid till världsliga nöjen. När det gäller sociala medier är jag icke existerande där då jag för några år sedan tog bort alla konton där helt. Köper och shoppar inte mer än tidigare heller. Jag följer mina principer för livet som tog mig till fire och gick fire för att det gick linje med de principerna. Jag har mitt vecko schema som följs vare sig jag för dagen vill eller inte förutom de veckorna per år vi reser men även då är jag noga med att få in fysisk aktiviet.

12 gillningar

Ja, det är sant! Ett sådant nätverk (utanför jobbet) tar ju dock tid att bygga upp. Känns inte som att man har tid för det när man jobbar 100%.

Hej. Det låter bra! Jag studerade konstant olika grejer innan jag blev läkare, bland annat ryska, spanska, historia. Blev dock väldigt studietrött efter läkarprogrammet. Det är nog bra med ett schema alltså. Jag ska testa det nästa gång jag tar en “fri vecka”.

2 gillningar

Tror man ska bygga upp det där man ska göra redan innan. Annars finns det nog risk att man sitter i slappträsket. Gå ner lite i taget tills tiden blir full ändå.
Sedan skulle det vara skillnad om jag jobbade 50% eller 0. Om jag inte hade några förpliktelser hemma skulle jag bara lämna och vara borta några år. Frågan är ju hur man skulle fördriva tiden efter 1 år på det sättet.

1 gillning

Lite näthäng blir det (mest på RT), men jag har stängt mitt Facebookkonto och avinstallerat en massa appar och skit i samband med att jag slutade jobba.

Jag tränar mer, läser mer, lyssnar mer på musik, väntar på inspiration att spela mer själv, lagar mer mat, lyssnar mycket på fackpoddar (dvs, lär mig saker) och har börjat köra egen YouTubekanal för att dela resan, men också för att testa att göra lite annat kreativt.

Shoppar jag mer? Nej, tvärtom. Möjligen mer mat just för att jag lagar mer från grunden.

14 gillningar

Apropå vad forskare sa att människor tenderar att göra när man inte arbetar så skiljer det sig nog en del mellan personligheterna hos människor beroende på av vilken anledning man inte arbetar. Men också inställning till tiden man har beroende på om det är menat som permanent eller en kortare period prova på eller om det är ofrivilligt av någon anledning.Gissningsvis är nog de som är FI och valt RE en ganska liten del av de som inte arbetar och har kanske personlighetsdrag och förmågor de flesta inte har vilket är anledningen till att de är FI i de flesta av de fallen. De personerna kanske inte tycker socialamedier eller Tradera är särkilt givande?

2 gillningar

Den här sortens aktiviteter: Vad har ni gjort som är dumsnålt? - Nr 35 av OBWN Sådant som känns meningsfullt i stunden, men ganska bortkastat i efterhand.

Det viktiga hamnar på en att-göra-lista. Ofta ett par-tre ärenden per dag. Blir det mer ligger det kvar på listan tills det blir tid att uträtta dem eller man inser att de inte var så viktiga.

Jag fick ett inspirerande svar på hur man kan strukturera vardagen vid FIRE här: Är verkligen FIRE något att uppnå? Räcker det inte med FI? - Nr 79 av Straniero

Delar din fundering och återkommer till den ofta. Det blir en rätt existentiell fråga om vad som faktiskt är värt att spendera tid på när man knappt styrs av yttre begränsningar eller krav.

3 gillningar

Tack för länkarna! Intressant!

Inspirerande lista!

Det stora problemet är nog att det finns för få vanliga människor (icke-miljardärer) som dig, som förebilder för oss andra som drömmer om FIRE.

3 gillningar

Du kan ju ställa in gränser på 15 min/dag t ex på Fb och Instagram om det hjälper. Det funkar för mig. :blush:

1 gillning

Finns det för RT? :wink:

8 gillningar