1 Mkr investerat på börsen på ett ISK (25 % global indexfond, 25 % svensk indexfond, 50 % enskilda aktier).
2 Mkr på “högränte”-konton (dvs för närvarande ca 3 %).
Äger en bostadsrätt i en välmående förort till Stockholm värd ca 2,5-3 Mkr tillsammans med frugan.
Bostadslån: 1,2 Mkr, varav min del är 600 kkr.
Har inga barn, ingen bil, inga husdjur. Jag varken röker, snusar eller dricker alkohol. Har inga andra dyra vanor. Reser utomlands med frugan ca en gång om året. Delar alla hushållskostnader med frugan 50/50. Är en hyfsad kock, så lagar i princip all mat själv, så det blir ca 1-2 restaurangbesök per månad.
Jag har följt mina sammanlagda utgifter under ett år, och de hamnar på ca 17 kkr/mån.
Planen är att sluta jobba om två år, då jag är 55 år. Fram till dess hinner jag öka mitt sparade kapital med ca 380 kkr (+ avkastning från börsen och sparkonton).
Jag är dock rejält sugen på att hoppa av hamsterhjulet redan idag. Jag har räknat på det, och om jag gör det så bör jag ha kvar ca 1,5 Mkr på mitt ISK och 0 kr på mina räntekonton när jag blir 65 (och därmed kan börja plocka ut min allmänna pension.) Då har bostadslånet sjunkit till 340 kkr, varav min del är 170 kkr, och då kommer vi att dra ner amorteringarna från nuvarande 6 kkr/mån till en symbolisk summa av 100 kr, och räntan kommer att ligga på några hundra i månaden, så en stor andel av mina utgifter kommer då att försvinna.
Och ja, jag vet, jag borde väl flytta över nästan allt mitt sparkapital till börsen, men jag är en trygghetsnarkoman. Och mina beräkningar baseras på att inget katastrofalt händer på börsen, med Sveriges ekonomi och att frugan och jag fortsätter att bo ihop.
Frågor:
Ser det ut som att jag har missat något i mina beräkningar?
1,5 Mkr på börsen när den allmänna pensionen kickar in är väl en helt ok summa att komplettera min pension med? Som enligt minpension.se preliminärt kommer att hamna på ca 15 kkr (netto) fram till 70, sedan 13 kkr netto livet ut (om jag hoppar av idag). Inga jättesummor precis, men med tanke på att jag delar alla kostnader med frugan så borde det inte vara några problem att leva på dessa pengar.
Är det någon annan här som har slutat jobba vid 50-55 års ålder (eller tidigare) med ett så pass litet sparkapital som jag har? Hur har det gått?
Är ett problem jag ser främst. Och gud förbjud att det händer. Men om något skulle hända så din fru går bort betydligt tidigare än tänkt. Då är du själv med alla utgifter i 10-20 år.
Tja går gör det. . jag skulle slutat i april i år med runt 2M på kontona men jobbar timmar o drygar ut starten på uttagen.
att räkna på åren fram till 65år är relativt lätt, , ren matte egentligen
Sen efter 65 är det ju knepigare då man inte vet hur länge det skall räcka.
Personligen kommer jag ta ut tjänstepensionen mellan 55-65år men det är väl inte för alla
ni kan gott dra ned/sluta amortera. Lägg till att du kanske får en hobby som drar in lite eller nån deltidstjänst under en period så kommer dedär gå hur bra som helst.
Jag kan tycka att det är lite vågat att räkna med bådas pensioner för överlevnaden. Skulle inte dra pluggen förrän jag försäkrat mig om att om jag eller min partner avlider ska den som är kvar fortfarande kunna leva i FIRE. I mitt fall vill båda bli FIRE och vi planerar göra vår exit någorlunda samtidigt.
Ska din fru också gå fire? Har hon kapital motsvarande ditt? Tänker att i en situation där ni skiljer er efter att du varit fire några år och du kommer ur situationen med samma eller lägre sparkapital, ingen bostad och ingen inkomst. Dessutom kan det vara tufft att skaffa en bostad/inkomst i det läget.
Om en skilsmässa däremot lämnar dig med ungefär samma eller högre net worth så är det ju såklart inte samma risk.
Om man ska se det ur en rent krass, ekonomisk synvinkel så skulle jag då ärva alla hennes besparingar, som idag uppgår till ca 650 kkr och hela bostadsrätten skulle tillfalla mig. Då hade jag förmodligen sålt vår 4:a och köpt en 2:a. Så jag tror att jag skulle kunna fortsätta mitt FIRE-liv utan större problem, rent ekonomiskt. Känslomässigt är en annan sak, jag hade varit ett känslomässigt vrak i många år om min älskade fru gick bort.
Frugan har hittills sparat ihop en betydligt mindre summa än vad jag har - 650 kkr, så hon kommer inte att kunna gå i FIRE idag, eller ens om två år. Så jag kommer gå först och hon kommer kanske att joina mig när hon är runt 60, beroende på hur hennes ekonomi ser ut då. Fördelen för henne är att jag kommer att fixa rubbet (matlagning, tvätt, städ, disk mm) hemma för att underlätta hennes arbetsliv fram till att hon själv kan lämna arbetslivet.
Hon vill också gå i FIRE så fort hon kan. Hon har dock bara sparat ihop 650 kkr hittills, så det blir absolut tidigast vid 60 vad vi tror.
Ja, om vi skulle skilja oss så blir det nog en ganska så tuff ekonomisk situation för mig. Då blir det att sälja bostadsrätten och splitta vinsten 50/50 mellan oss. Idag skulle vi väl få ut ca 600-700 kkr var efter vinstskatt. Sen skulle jag köpa en mindre och billigare lägenhet. Eftersom jag då inte får ta något banklån så måste jag casha av lägenheten på ett bräde och hålla tummarna för att BRF:en godkänner mig trots att den enda inkomst jag har är kapitalinkomster.
Så, ja, du har en viktig poäng i att det kan bli tufft om vi skiljer oss.
Riktåldern för TS årskull är 68 år men han borde kunna få ut den allmänna pensionen från 65.
Man ska dock ha i åtanke att det högre grundavdraget först kickar in den 1 januari året efter man fyllt 69. Och det grundavdraget är typ tre gånger högre än man har som 68-åring.
Ja grundavdraget ökar kraftigt. Jag känner en 80 åring som har cirka 125000 i grundavdrag per år! Han skattar cirka 17% på sin årsinkomst (utan några avdrag).
Så enligt dem så ska man kunna plocka ut mellan 8,4% eller 9,8% per år vid endast tio års uttagshorisont. Lite beroende på fördelningen man har imellan aktier och räntor