Dagdrömmer just nu om när jag själv kan göra exit. Många funderingar handlar om vad dagarna ska fyllas med och hur en dag kan se ut. Detta tangerar många trådar och inlägg, men tänkte att vi kan ha lite utbyte i hur ens dag faktiskt, eller tänkt, ser ut efter exit.
God sed anbefaller att ts börjar…
(zzz…nedan är en grov indelning och tar inte in allt i livet, men en vardag i FIRE)
08-10 – Vaknar och tar en lååång kaffe/frukost/kollar saldona, samt får in en morgonpromenad
10-12 – Träning
12-13 – Lunch
13-16 – Förkovring (främst språk, investering eller annat utvecklande)
16-17 – Träning/promenad
17-19 – Matlagning (ett stort intresse)
20-21 – Förkovring/läsa böcker
Detta som någon form av default, är man ute på resor eller dylikt, kanske det ser annorlunda ut. Denna skiss kommer jag nog ändra flera gånger om, men i grova drag ser jag ovan som rätt attraktivt. Hur ser det ut för dig? Oavsett om du redan är i FIRE, eller ej.
Medan jag gärna lär mig mycket hade nog standard-dagar haft minst 4-5 timmar rent nöje som inte behöver vara produktivt alls. Även social underhållning såklart.
Men är nog klokt att staka upp lite. Jobbar 1-2 dar vanliga veckor så behöver redan nu lite struktur på dagarna
beror ju på väder. . är det kallt o rusk kan det nog bli musik eller Netflix maraton. .
Är det fint går jag nog upp 8, kollar lite nyheter o sen sticker ut till banan o grejar lite. . .hem o fixa lite lunch…kanske en promenad efter det
Lite småpyssel hemma. . .fixa middag. . .kolla lite serier/film . .
Funderar på MASSA hobbys man kan börja med eller ta upp igen. .
Vad kan nöje vara i ditt fall? Tänker att det kan se väldigt olika ut, vad man lägger in i det. För mig kan nöje vara att gräva ned sig i något obskyrt hål av vad någon annan tycker är värdelöst vetande, likväl som att se på film eller ta ett restaurangbesök.
Mycket tid nu går till Discgolfen där jag även är med o bygger/sköter banan..
Men när jag va liten körde jag R/C bilar o det skulle vara kul att börja med igen….kanske till o med ett RC flyg..hmm
Mountainbike hade jag velat börja lite med igen på hobbynivå
Faktiskt sugen på lite LEGO bygge , kanske lite modell bygge
Dator/Tv spel höll man ju på med som liten…kan man lägga några regniga dagar på
Det har du helt rätt i. Jag tar det för en så naturlig del av jag inte skrev upp det. En stor del av vinsten är att kunna lägga mer tid på framför allt familjen och släkten, men även att kunna bredda cirklarna, då tid även läggs på nygamla intressen.
Ser omkring 200 filmer om året. Gillar att nörda mig in i saker när tid/ork räcker. Tyvärr inte en så flitig läsare som jag hade önskat. Just nu läser jag Lovecrafts korta berättelser då det inte gör så mycket om man tar uppehåll. Känner att med spel/böcker/serier vill man gärna ha kontinuitet när man väl börjat.
Blivit svampentusiast (bara soppar och kantareller än så långt). Blir lite kul skattjakt när man endå är ute.
Är mycket för att lösa egna problem när det går så blir en del research för hemmapyssel och meckande.
Barnen och husdjur skapar också en del rutiner .
Att träna är nog bland det viktigaste då det har stor effekt på sömnkvalitet.
Mycket tid och ork går åt att försöka förstå människor. Troligen oftast en förlorad kamp och energi som bättre går till annat.
06:30 Vaknar. Dricker kaffe med frugan, äter frukost, snackar skit och kollar morgon-tv.
08 Gymmet/löpning. Promenad på vilodagar. Meditation.
10-14 Skapa musik. Ibland finns ingen inspiration till det och då har jag en massa andra hobbys som jag inte känner att jag har tid med just nu pga jobb.
14-16 Göra sånt som måste fixas hemma, städa, tvätta, greja med huset eller göra matlådor.
Det är en ansenlig mängd…Var hittar du alla dessa? För mig veterligen så känns det som att man (läs jag) har sett allt på de mest populära streamingtjänsterna…
Jag tänker mig att det skulle utvecklas ungefär såhär:
Dag 1.
Vaknar vid 7, käkar frukost, tittar mig runt i huset. Plockar lite och går ut ett varv runt huset. Petar lite på uthuset och konstaterar att det har passerat bäst före med god marginal.
Klockan 10: börjar rita på nytt uthus…
Dag 52: jagar kommunens bygglovsavdelning från morgon till kväll
Dag 87: Börjar riva gamla uthuset. Myrorna har redan gjort grovjobbet.
Dag 104: grunden gjuten
Dag 276: uthuset är nästan klart.
Dag 277: “älskling, jag tänkte lite på uterummet…”
Jag känner sådant fruktansvärt själväckel när en halv dag passerat och jag knappt kommit ur sängen. Jag vet att det är “fel” att tänka så. Jävla streber säger väl alla här. Men det handlar inte om produktivitetstänk och att låta jobbmentaliteten styra ledigheten.
Jag tänker på det som att livet är ändligt och man spenderade just en halvdag på… ingenting. Dessutom påverkar det resten av dagen - iaf för mig. Jag har spårat det till något med kortisolet som peakar naturligt när man vaknat. Kommer man då inte upp och äter/rör på sig blir man slö resten av dagen med.
Det blir alltså som att förlora en hel dag.
Visst; i perioder jag varit deppig och uppgiven har jag kunnat slösa livstid på det viset. Bara stänga in mig - men det har inte handlat om att leva ett gott liv då.
07.00 - vaknar utan väckarklocka
07.30 - yoga
08.00 - frukost ihop med sonen
09.00 - titta till mejl, forum, tuben och Discogs
10.00 - startar studion och musicerar
12.30 - matlagning och lunch
13.30 - promenad och eventuella ärenden
14.30 - läsa, lyssna på musik, skriva, kolla till nätet etc.
16.00 - mer musik eller häng med nå’n släktning, marktjänst osv.
18.00 - matlagning och middag, inte sällan film ihop med sonen
20.30 - snacka med särbon
21.30 - rockringspass om jag inte nått 10000 steg, teveserie eller tuben underhåller.
22.30 - mer musiklyssning och skivpyssel
23.30 - mot tandborste och säng
00.00 - ZZZzzzZZZzzz
Sedan är tiderna inte huggna i sten och ibland blir vissa saker inte av då inspirationen tryter, mer marktjänst stjäl tid, det blir en vända till någon av städerna i krokarna, sonen är hos tjejen etc.
Jag är nog konstig eller min kropp är konstig. . får jag sova 8tim är jag nöjd. . sen om det är mellan 22-06 eller 01-10 gör ingen direkt skillnad för mig.
Så det där blir intressant i FIRE sen.
jag lägger mig normalt vid 22 o går upp 06. . vaknar alltid 05:59 o väntar på klockan.
Men på semester brukar tiden driva mer mot lägga sig 00 o upp vid 8 tiden.
Problemet är att jag aldrig blir trött på kvällen. .jag kan lägga mig 22 eller sitta uppe till 03, känner mig likadan.. ..så jag låter klockan styra, kanske är svårare i FIRE när jag inte måste upp