Här är en brist i tankarna. Du vet inget om resultatet om två år.
Ska du köra tajt FIRE så fortsätt hellre som nu, för det är säkrare att räkna med låg, men trygg, avkastning.
Jag skulle hellre förespråka att du isf bara tar 17k x antalet månader du behöver täcka och ser vad det blir. Är det 12 år, så ta 17 x 144 = 2,5 miljoner.
Bostaden ska du inte räkna med då alla behöver boende och du bör ha ett ärligt samtal med din fru så att ni är på samma sida i boken. Räkna också på vad hennes eventuella frånfälle gör med din plan.
Snacka med @FIRE-Jimmy och @jolt1 som väl båda kör lite tajtare. Utifrån min FIRE-tillvaro tror jag det kan funka, men jag tycker det känns onödigt tajt med tanke på att vi haft en bra börsutveckling under några år och att en sättning kan komma närsomhelst.
Räkna, räkna, simulera och räkna igen. Men också stort lycka till om det känns rätt!
Personligen känns levnadsnivån du anser dig kunna leva med extremt låg. Typ “fattigpensionärsnivå” . Hu Hu. tycker nog jag och många här på forumet. ..
Men det är den nivån som gör att din idee verkar fungera
Lite kalkyler…
Till att börja med. Amortera inte ned huslånet onödigt mycket tycker jag. I alla fall inte tidigt. Det är närapå svårt att inte slå netto räntan en bra bit genom att istället placera pengarna bra. Ni ligger redan på ca <50% belåning dvs sluta amortera nu vore smart. Inflationen och värdeökning kommer amortera åt er rimligen ca 3% per år från och med nu. Det ni slipper amortera kan man ha delvis som en extra buffert under lång tid.
Man är ingen betrodd ny låntagare om man ex levt på besparingar i säg 10 år och har haft noll inkomst länge.
Netto räntan nu på dina 600k i lån torde vara ca 1000 Sek per månad. Det betyder att dina utgifter från nu skulle vara ca 17-3( din del av amortering) -1 ( ränta du slipper) Dvs 13kSek per månad.
Den utgiftsnivån är så låg att jag gissar att du lätt bör klara dig på allmänna pensionen + ev tillägg eller tjänstepension du får från säg 68 års ålder?.
Dvs du behöver lämpligen ta dig fram dit på dina besparingar. Antag att du går nu redan vid 53. Då behöver du täcka 15 år med besparingarna.
Hur läng räcker dina 3MSek ? Antag att du bara lyckas inflationssäkra dom.
3.000.000/ 13.000 => 230 månader => 19 år. Dvs inga problem. Med nuvarande regler är det av viss betydelse om du har förmögenhet kvar når du når riktåldern. OM man har mer än 100.000 Sek reduceras behovsprövade bidrag om du är berättigad. Majoriteten av sveriges pensionärer får dessa bidrag.
Att ta ut lite pension före riktåldern för att få grundavdrag mm kan vara vettigt men skatten på uttag innan riktåldern är annars extra hög. Ca 11% extra skatt på bruttouttaget vid lite större uttag.
Levnadskostnad är ju sjukt individuellt, men jag tycker det viktiga är att VETA vart man själv behöver per månad/år för att leva det liv DU vill leva.
Att gå i FIRE o TRO att man kan leva på en viss nivå som man inte levt på innan är nog svårt att få ihop.
Själv levde jag som jag ville i +2år och hade koll på alla kostnader. . jag kom fram till att jag lever på 20k/mån i snitt och har det funkat i 2år så tror jag det funkar framåt.
Så DET blev min nivå, sen är det bara o räkna. . i mitt fall behöver jag då 20k i 120månader = 2,4M minus det jag tar ut i tjp o IPS vilket bli runt 1M i mitt fall.
SÅ jag behöver min 1,5M för att klara mig till 65år
Jag tackar allra ödmjukast för inläggen här i tråden. Mycket matnyttigt att ta med mig i planerandet av mitt eventuella FIRE-liv i framtiden.
Vissa menar att nej, det kommer absolut inte att gå, andra säger kanske, men att jag tar en stor risk med ett så litet kapital som tre miljoner kronor. Och som Mr. “Fire på svenska” nämner i sitt inlägg, så vet man inget om resultatet på börsen om två år. Jag håller med, den kan ju rasa nästan 90 %, som den gjorde 1929, och ta 25 år på sig att repa sig igen. Vilket nog är mindre troligt, men ett ras på t ex 60%, som hände 2008 är ju inte helt omöjligt. Förhoppningsvis så repar sig börsen efter några år, men det är sådant man inte vet.
Och ja, riktåldern för pension för min generation är just nu 68 år, men jag planerar att börja plocka ut pensionen vid 65 års ålder.
Jag ska givetvis räkna betydligt mer på detta innan jag går ut i FIRE, och jag kommer inte att gå före 55, men tänker inte jobba en dag längre än till 60, och då bör jag ha ackumulerat minst någon miljon till. Med tanke på att jag de senaste tio åren ökat mitt kapital tiofalt, från 300 kkr till 3 Mkr, så borde det inte vara helt omöjligt.