Har dragit mig lite för att skriva detta inlägg, då jag inte vill låta otacksam eller som att jag har världens I-landsproblem, men tänker ändå att det matchar lite de senaste podavsnitten, som förövrigt var väldigt givande.
Det är så att jag nyligen fick ärva en väldigt stor summa pengar, det var något jag absolut inte var beredd på och det kom lite som en blixt från klar himmel. Nästan i samma veva gick jag igenom en väldigt tuff period privat, där en av mina bästa vänner gick bort, jag hade en nära familjemedlem som drabbades av en svår sjukdom och det blev (inte helt otippat) en del bråk kring själva pengarna jag ärvt. Allt detta har gjort att jag inte kunnat eller orkat fokusera på pengarna i sig. I dagarna fick jag dessutom reda på att dom kommer avskeda en del personal på mitt jobb och jag är en av de “drabbade”.
Så befinner mig plötsligt i en väldigt konstig och oväntad situation och vet rent ut sagt inte vad jag ska göra.
Lite bakgrund:
Jag är 40 år gammal
Jag har en bra utbildning och har alltid tyckt om att jobba, ibland lite för mycket, så kan hyfsat lätt få nytt jobb tror jag
Jag har i princip aldrig sparat seriöst, mer än att jag har haft en ok buffert.
Har en familj, men utöver det ingen nära vän (längre)
Jag fick tillräckligt med pengar för att aldrig mer behöva tänka på jobb även om jag skulle leva ett helt ok “övre medelklassliv”
Hade pengarna kommit vid en annan tidpunkt hade jag verkligen kunnat njuta av dom, vilket det inte känns som jag har kunnat än iallafall, vilket känns tråkigt. Å andra sidan gjorde ju tillfället att jag fick svart på vitt att pengar verkligen inte fixar lyckan när det gäller.
Jag tänker spontant att jag ska ta närmsta tiden till att fundera på vad jag vill. Jag har länge varit orolig för att jag inte har så stort socialt nätverk och att jag definierar mig genom mitt arbete (där jag alltid varit jätteduktig och uppskattad), så att detta kanske är ett bra tillfälle att ta reda på vem jag är.
Vet bara inte hur jag ska göra det? Är rädd för att hamna i nåt slags limbo och grubbla för mycket eller att pengarna ska bli en förbannelse istället för en välsignelse.
Skulle gärna höra era tankar, främst kring livsval. (Hur jag investerar pengarna tycker jag att jag har fått väldigt bra vägledning från forumet)
Först och främst vill jag beklaga alla tråkigheter som drabbat dig!
Jag förstår att man kan bli ganska överväldigad om man plötsligt får en fet summa pengar helt oväntat. Jag skulle nog placera dessa på sparkonto först och främst. Med insättningsgaranti och med ränta. Max 1.050.000kr per sparkonto. Sedan ta en ordentlig genomtänkare på vad du vill göra och uppnå i livet och vilket liv du vill leva. Kanske ta kontakt med någon oberoende rådgivare. @janbolmeson kan säkert tipsa dig om någon bra! Jag vet att Småspararguiden varit populärt tidigare.
Ett sabbatsår för kontemplation och att smälta intrycken är säkert klokt. I övrigt som @MattiasA90 säger. Sprid på olika banker med insättningsgaranti. Är det väldigt-väldigt mycket kan det ju räcka att sätta av så du har för X antal år och investera resten i billiga indexfonder, om det inte finns husplaner eller annat innanför horisonten.
Och, trots alla tråkigheter, grattis till arvet och välkommen till forumet!
Jag hade nog också gjort som rekommenderats ovan, fyllt konton med insättningsgaranti och fått lite ränta under tiden som du tar reda på vad du vill göra under de nya förutsättningarna.
Tror för övrigt att det kan vara en poäng i att inte se allt som så definitivt utan mer tänka att ”nu vill jag testa det här”.
Ta hand om dig och hoppas du hittar något som känns bra för dig.
Tack för svar. Jag tänkte placera pengarna i en blanding av räntefonder, sparkonto(n) och globala indexfonder, och då kommer avkastning räcka att leva av, så hur jag ska investera är jag inte så bekymrad över.
Håller med om att ett sabbatsår kan vara klokt, men vad ska jag göra under sabbatsåret? Skogspromenader tycker jag om, men knappast så att det fyller ut ett helt år. Jag är på riktigt orolig att jag ska förslappas eller bli deprimerad av att inte ha nåt syfte. Samtidigt vill jag inte börja söka jobb direkt och bara kasta mig in i ekorrhjulet igen utan istället försöka göra något av den här chansen.
Förstår att detta verkligen kan verka som ett töntigt problem, jag hoppas att folk kan läsa detta och inse att pengar i sig är inte värda något. Sen är det självklart jätteskönt att slippa oroa sig för de ekonomiska bitarna.
Livet. Upp- och ned. Det gör ditt inlägg sannerligen bevis för.
Bra att du skriver ett inlägg och öppnar för lite input (och output från dig själv)!
Ett av dina syften, som jag läser ut av berättelsen, är ju att finna ett/flera svar på frågan Vad vill jag med resten av mitt liv? Hur vill jag leva? Vad vill jag göra?. Nu vet jag inte om RikaTillsammans-programmet 2023 har stängt, annars skulle jag påstå att de inledande övningarna där definitivt är något att ta fasta vid. Kanske ta hjälp inte BARA av en ‘oberoende finansiell rådgivare’ utan snarast av någon som Moa som arbetar utifrån värderingar/inre drivkrafter som bas för att se sätta ramar för pengarna (istället för tvärt om). För den delen kanske en bra terapeut eller så också hade kunnat vara till gagn.
Jag tänkte att skogspromenader kan göra att man löser ett problem. Inget att syssla med hela tiden, de flesta gånger jag inte vetat vad jag ska göra har det räckt med 3 timmar ensam i skogen utan mobil och så kommer jag hem och vet vad jag vill. Under promenaden kanske du kommer fram till att du vill resa, starta upp ett nytt intresse, jobba ideellt för dina barn föreningar, gå med i en förening själv, eller liknande.
Grattis till arvet och beklagar det tråkiga som hänt i övrigt.
Svårt att ge råd till någon man inte vet någonting om. Om du oroar dig för litet socialt nätverk så kanske inte FIRE passar dig, utan du kanske ska jobba och får ut mycket av det. Om du har några särskilda intressen så är väl nu en bra tidpunkt att förkovra dig i sådana, eventuellt ett helt sabbatsår eller genom att kanske unna dig att jobba deltid. Sök någon intressant kurs på universitetet eller liknande, gå med i en studiecirkel, ta jägarexamen, lär dig ett nytt språk, res någonstans med familjen. Eller engagera dig i någon välgörenhet och ägna en del av din tid till att hjälpa andra med något du är bra på. Fundera på om du och familjen skulle ha fördel av att flytta till annat boende eller annan ort av något skäl, som bättre för arbetssituationen, studiesituationen, trygghet, kulturellt utbud, sociala aktiviteter eller vad som nu saknas eller kan förbättras. När du har möjligheten utan att vända på slantarna och utan stressen över att behöva hitta nytt jobb på en gång.
Personligen skulle jag nog gå ner på deltid och ägna mig mer åt hobbys och familjeliv men inte ändra så mycket i övrigt. Resa mer med familjen kanske.
Regeln för pengaregn (en större summa pengar vid ett tillfälle som de flesta får någongång i livet genom t.ex arv) säger väl att du ska ta 3-4% och unna dig något, övriga pengar ska in på sparkonto och får tidigast röras 1 år senare då man verkligen tänkt till vad de ska gå till. Så ett år framöver leva som om större delen av pengarna inte fanns, sök nytt jobb, skaffa nya bekanta (potentiella vänner), låt tiden gå så du får tankarna på plats. Minns inre vart jag läst/hört regeln men tycker den är sund.
Inget ont som inte för något gott med sig och inget gott som inte för något ont med sig. Förstår varför du känner dig förvirrad
Om du inte sett avsnittet nedan så rekommenderas det starkt (EDIT ah, såg nu att @toto redan länkat till det ovan). En hel del har nog också tagits upp i tråden (inte läst hela). Men kan ändå vara bra.
Finns ju ingenting som säger att du måste sluta jobba. Saknar du det nu när du får “gå” så sök nytt jobb. Kanske det mognar fram hur du vill göra. Att ha “dra åt helvete” pengar skadar aldrig.
Att investera pengarna behöver inte vara svårt, när det väl mognat fram. @janbolmeson brukar tipsa om “stay rich” portföljen med lagom risk.
5 årsbehov av pengar (allts vad du/ni gör av med under ett år * 5)
25 årsbehov av pengar - eller i ditt fall resten - i en enkel 50/50 aktier/ränte portfölj. LYSA om du inte gillar att hålla på med ekonomi. Alternativt en egen indexfondportfölj på ISK hos tex. Avanza/Nordnet om du gillar att investera själv och vill göra en del egna val.
Hej Confused.
Först och främst, beklagar verkligen sorgen.
Sitter i delvis samma situation som du. Jag och min fru har sparat ett tag ock skulle gå i pension om 5 år.
Förra året fick vi veta att min fru hade spridd cancer och hon dog 4,5 månader senare.
Det gjorde att jag kommer att ärva henne och dessutom få hennes avtalspension, 10 000 i mån i 5 år.
Det gör att jag kan gå i pension redan om 3 år, vilket jag nu jobbar för (om jag gör det är en annan sak…).
Det viktigaste råd jag vill ge dig är att inte ta några viktiga beslut den första tiden (typ, 6-9 månader). Tankarna är så “spretiga” och ens känsloliv är dåligt synkat med ens intellektuella liv. När de är i synk igen så kan du ta större beslut.
För mig är det nu 7 månader och även om jag fortfarande är ganska “trasig” och ramlar ner i det svarta hålet ibland så börjar jag hamna i synk igen. Och då börjar saker “falla på plats” igen.
Så, ha inte bråttom! När någonting börjar kännas rätt bland alla tankar så fundera igenom det och om det känns rätt efter noggrant analyserande, då kan du börja “styra” åt det hållet.
Hej
Ett förslag är att du blir volontär inom någon verksamhet där man hjälper människor. Du kommer i kontakt med människor, och får perspektiv på livet.
Jag skulle själv haft svårt för att förbruka de pengarna. Att “låna” dem och förbruka bara avkastningen skulle kännas bättre. I synnerhet om det redan finns, eller sannolikt kommer att finnas, arvtagare i framtiden.
Om jag skulle vara du skulle jag söka mig in på någon utbildning på universitet. Bara det som värkar intressant utan att bry sig om vad man kan göra med det.
Jag är visserligen 20 år yngre än dig, men om jag ärvde en så stor summa pengar att jag kunde leva på avkastningen, skulle jag nog aldrig sluta plugga.
Sabbatsår från investeringar är absolut en möjlig väg att gå (fast kanske inte helt nödvändig, du verkar ju ha viss koll). Men att helt lägga av med jobbet och istället djupdyka i dig själv när du mår dåligt - låter som en asdålig ide. Du behöver ett projekt, inte chilla i ett år. Gör något nytt.
Det som hör att man trivs med livet är att ingå i någon form av sammanhang. Vänner, föreningsliv, släkt osv.
Jag vet inte hur du bor, på landet eller i stan, hus lägenhet eller villa. Men ett riktigt bra sätt att skapa en meningsfull tillvaro utanför det egna är att hjälpa andra med allehanda sysslor. Det ger ofta ett nytt nätverk och fina samtal.
Det kan vara allt från att hjälpa till att byta däck på någons bil, åka iväg med grovsopor, röja ett garage eller förråd.
Jag har själv hus och alltid något som behöver göras, men mitt liv har helt klart blivit roligare sen jag började hjälpa andra rent praktiskt. Säger ofta som det är; jag har inte energi att röja ett garage en hel dag, men jag kommer på lördag vid 9 så ser vi vad vi kan åstakomma till kl 12. På så vis har jag fått nya vänner och fått så mkt mening i mitt liv.