Hjälp en förvirrad 21 åring att välja bana

Hej jag är 21 år gamla och har hängt på forumet en längre tid. I dagsläget har jag en säker och fast anställning. Tjänar ca 30k brutto med lite övertid. Bor på landsbygden i Sverige(billigt i drift kostnader men lite högre skatt jämtemot storstad). Jag har jobbat sedan jag gick ut gymnasiet så ca två år. Inom en snar framtid kommer jag få ärva en större summa pengar ca 1milj. Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare just nu så att det blir så bra som möjligt.
Jag har skrivit upp några alternativ jag tänker på just nu. Men om ni har några andra förslag så får ni gärna lägga in dom nedan.

1. Jobba vidare på samma arbetsplats och bli fire inom ca 20 år.

2. Börja studera igen för att komma in i ett yrke med högre lön på ca 40 000 i månaden. Och då troligen behöva flytta från landsbygden jag bor på.

3. Flytta till en storstad Göteborg, Stockholm eller Malmö? Använda arvet som kontantinsats för en lägenhet. Och började jobba inom samma sektor som jag redan jobbar i.

Är det värt att bli fire när man är 40 år på ca 6,6 milj och bo på landsbygden eller ska man satsa högre? Vad ska man göra om dagarna?

Finns det någon utbildning där det är ekonomiskt lönsamt att utbilda sig? Jag har redan 30k och kommer gå upp till medelön i Sverige om jag fortsätter jobba där jag jobbar nu. Jag tänker tiden man lägger i utbildningen är förlorad inkomst.

Här kommer det tråkiga svaret från en civilingenjör… Utbildningen är värd så mycket mer än den högre lönen. Utbildningen kan ingen ta ifrån dig. Sämre tider kan komma, pengar kan bli värdelösa, men kunskapen finns alltid kvar. Vet att det är klyschigt, men för mig är det också helt sant.

Om du är en akademiskt lagd person (läs nyfiken av teknik, samhälle, biologi etc.) så tycker jag att man bör utbilda sig. Du kommer kunna finna lycka/glädje i att jobba med något som intresserar dig.

En utbildning är svår att ångra!!! Finns nog väldigt få som ångrat sin utbildning. Det borde ge svaret :slight_smile:

19 gillningar

30 tkr är bra lön.

Vad gör dig lycklig?

Min syster som bor på landet, jobbar lite grant och tjänar mindren än 20 tkr/månad verkar vara lyckligare än mig som har lön på över 40 tkr och bor på en större stad. Hon har tid att ta hand om blommor, katt, kaniner och har råd att äta vad hon vill.

5 gillningar

Rent ekonomiskt så rekommenderar jag att kolla på lönekurvor för utbildade. I min bransch är 60-70/mån inte orimligt efter bara en handfull år.

Vad som är ekonomiskt bäst är ju inte alltid förenligt med vad som är bäst för övrigt i livet.
Kan vara klokt att se pengar som ett medel att nå sina mål, inte som ett mål i sig.
Känn efter vad du vill med ditt liv, det är nog det viktigaste för att känna dig nöjd och tillfreds med livet. Ibland kan för mycket olika valmöjligheter bli ett problem, ett val innebär ju att man väljer bort något annat.

3 gillningar

Bifaller föregående. En utbildning är mer än lönen, det är möjligheten att känna att man använder sin potential fullt ut. Utbilda dig inom något du gillar, du ångrar dig inte! Få saker öppnar så mycket dörrar som en bra utbildning.

Om du skippar tänket på FIRE och lön, vad hade du då velat göra? Pengar kan man tjäna i drivor, tiden får du aldrig tillbaka. Att sitta på ett jobb för att lönen är ok (men utan att göra något av livet) för att gå FIRE om 20 år är för mig ingen bra idé, det om något kommer du ångra.

3 gillningar

I en sån frågeställning skulle jag nog låta den ekonomiska biten komma i andra hand. Viktigast är att man jobbar med något man tycker om. Visst kan man knega på och bli fire om 20 år men det kan hända så mycket under dessa 20 åren. Vet inte om du tagit höjd för det, men kanske vill man skaffa familj och annat som kostar och då är det inte säkert att planen håller.

Jag är 25 och har valt en karriär där man inte blir rik på inkomsten, men hamnar väl strax över medel. Men det bästa är att jag får jobba med något jag tycker är roligt. Jag skulle låta det vara drivkraften i ditt fall. Sen kan man alltid byta bana längs vägen om man skulle ändra sig. Tycker du ditt nuvarande jobb är riktigt roligt och inspirerande så visst, kör på. Om det inte är det, är det värt att spendera 40h(?) på det i veckan de kommande “unga” 20 åren?
FIRE är inte så lockande för mig. Visst, FI biten är trevlig, men jag vill inte jobba med något jag känner att jag vill “Retire early” från i så många år och under tiden inte ens kunna spendera lönen från det jobbet för att sparkvoten är så hög. Hellre 40 år med ett jobb man gillar än 20 år med ett jobb man vill pensionera sig från. Så behöver man inte ha så stor sparkvot och så kan man leva ett fint liv och ha mer pengar till att göra saker man gillar😊

1 gillning

Alla har redan skrivit det men för att förtydliga.

Du är ung. Du har ETT liv. Det är bra att du redan nu tänker på det ekonomiska (och att du gör det säger mig att du mest troligt kommer fortsätta göra det) men låt inte det styra. Testa att plugga, testa att bo på andra ställen, lev och skaffa dig livserfarenhet och vidga dina vyer. Och vårda dina relationer. Att fnula ihop långsiktiga budgets och knåpa FIRE-planer i exel kan du göra sen. Lev nu och se till att utvecklas! Det är bra på alla sätt (inkl. det ekonomiska)

(Men sätt av nån tusenlapp i ett globalt index per månad så blir ditt medelålders-jag tacksam)

1 gillning

6,6 miljoner kommer inte att räcka till FIRE om 19 år, inte på långa vägar. Dessutom är FIRE inget en 21 åring ens ska tänka på. Börja plugga och ta någon form av vettig examen som kan ta dig vidare.

2 gillningar

Om du trivs på ditt nuvarande arbete så är det inget fel att fortsätta med det (det flesta som skrivit i tråden verkar utgå från att du inte gör det, jag kanske missat något :D), fortsätta leva billigt på landsbygden.
Det är inget misslyckande att du inte “har en hög lön”, att stimulera sitt intellekt kan man göra på olika sätt, inte bara via arbetet. Pengarna du ska ärva är en bra start på ett sparande och du måste inte använda dem för att “sikta högre”.

2 gillningar

Hejsan! Tack för alla svar jag har fått av er!

Jag vantrivs inte på mitt jobb jag har just nu. Det enda egentligen är lönen som jag tycker borde vara högre för det jobb utför (Men vem tycker inte det :sweat_smile:). Samt att det är ganska tråkigt att bo på landsbygden utan butiker och Spelföreningar, idrottsklubbar osv.

Jag har bara ett stort ekonomi intresse och tycker att FIRE är ett väldigt intressant koncept och har därför en relativt högsparkvot på 8000 kr i månaden. Min tanke är om jag nu vill jobba vidare när jag är 40 år så är det inga problem då kan jag fortfarande kan ta ut 20000kr från FIRE protföljen och få in lön från jobbet samtidigt.
Alltså börja jobba tidigt med medellön samt hög sparkvot = studera 3-5 år för att bli höginkomsttagare.
Hur tänker ni om det?

Jag känner bara att det är svårt att välja banan när man är 21 år då jag inte riktigt vet vad jag vill än :S.

Man ska nog inte tänka på om det är värt att studera på det sättet, om du bara tänker på de “förlorade” åren där du inte tjänar några pengar.

Med tanke på att du kanske skulle trivas bättre i en storstad än landsbygd så är ju ett alternativ att testa det, vilket troligtvis kanske passar bra ihop med att studera.

Vad du än planerar så kan det ändras, du kanske vill ha barn om 5 år och då kommer nog spelföreningar och butiker kanske inte lika väga lika tungt som den stressfria landsbygden.

Vad jobbar du med idag? Kan du tänka dig att arbeta med det resten av livet? Vad finns det för utvecklingsmöjligheter (tänk inte lön) ?

1 gillning

22åring här på landsbyggden som också kommer komma upp i medellön inom några år, är tekniskt sätt redan där med OB. Jag avskyr att studera, hoppade av gymnasiet. Jag hade inte drivet att lämna in en enda uppgift på en hel termin, hade underkänt i samtliga ämnen. Är inte över huvudtaget intresserad av något tekniskt eller något som är relevant till arbetsmarknaden, så att knega inom tillverkningsindustrin är mitt kall. Jag trivs bra med att utföra relativt simpelt arbete och känna att jag tillför konkret värde till mitt företag och Sveriges ekonomi, och att jag kan stå för mina egna kostnader. Jag vill inte ha mer än så, jag tycker inte att man måste vara djupt intresserad av det man jobbar med, bara man känner att man gör någon nytta och är okej med arbetsmiljön.

Vad du vill göra är upp till dig, men jag håller inte med andra här som säger att du ska testa studera bara för att. Det är förlorad tid, inkomst och (mina) skattepengar brända :wink: bara om du har ett tydligt mål om vilket yrke du vill studera till ska du studera tycker då jag.

Jag vill inte ge upp landsbyggdslivet, det enda problemet är att det inte finns några kvinnor i min ålder där jag bor, så att hitta en partner eller bilda familj utan att flytta till en stad kan bli komplicerat. Det är något att tänka på, landsbyggden är extremt mansdominerad iaf i de yngre åldrarna, så om du inte redan har en partner och vill ha en i framtiden måste du kanske hitta på något.

3 gillningar

Utbildning ger en säkerhet tills du dör (så framt du utbildar dig inom ett yrke som efterfrågas: teknik, vetenskap, programmering, vård etc).

Sen är universitetet en fantastisk arena att växa, möta människor och ha jävla roligt.

Jag känner igen mig själv i det du säger. Redan i tidig ålder så hade jag “optinoja” för att maximera min ekonomi. Vilket val är rätt? Hur ska jag bli rik? Vad vill jag göra? Tyvärr finns nog inget rätt svar, annars hade det varit för lätt och alla hade gjort samma sak. det viktiga är att du utmanar dig och växer. Skitbra att du redan nu sparar så mycket, fortsätt med det. Jag gick spåret att plugga och ångrar inget.

Om det nu handlar om “lönsamma utbildningar” är finns det ju en lång rad varianter på yrkeshögskolan. De tar 1-2 år och ger garanterat arbete. Om de sedan kommer att ge dig en högre ingångslön än vad du tjänar idag är mer oklart men de kommer att göra att du har en betydligt tryggare sits på arbetsmarknaden. Du kanske kan sluta tänka på sådant som “FIRE” och tycka att jobbet är intressant.

Tycker det här är det viktiga att ta med sig. Och framförallt att om du inte testar så kommer du aldrig att veta. Dessutom brukar nya erfarenheter leda till fler valmöjligheter, helt enkelt för att en måste vidga vyerna enbart för att veta vilka val det ens finns att göra. Du är ung, upptäckt så mycket du kan. Eller sitt still men då kommer din värld inte vara större om 20 år än vad den är nu.

Känner många högskolexade som fortfarande tjänar mindre än mig pga låga ingångslöner. Inom IT på senaste, har inte utbildning varit lika viktigt som att lära sig snabbt, självklart helt baserat på egna erfarenheter och vänners berättelser.

Med utbildning är dom ofta tvungna att flytta för att lägga lönen på en rimlig nivå kontra mig, men då sticker bostadskostnaderna också. Det som kostar 15000 att bo i GBG kostar 6-8000 i städer runt 100k invånare med 7-12 mil till GBG

När ni säger landsbygd, hur långt ifrån en större stad bor ni? Större stad=100k invånare i min frågeställning

Mvh

Cirka en timme med bil.