Bli mjukvaruutvecklare och bo kvar på den billiga landsbygden, men ha kvar den höga lönen. Lätt värt.
Inte så farligt. Funderar själv på att flytta en bit utanför, cirka 45min från en storstad.
Ja det kunde vara längre, brukade bo 2 och en halv timmar bort. Staden är dock lite mindre än 100,000. Om jag vill bo nära en storstad får jag flytta ut ur norra Norrland. Men det gör jag över min döda kropp 
Det här är ju den stora frågan, både innan och efter pensioneringen. Du behöver nog sitta ner och fundera på det några timmar. @MoaD brukar rekommendera 10 timmar, om jag inte missminner mig
.
Håller din kalkyl för ev familjebildning? För en partner som kanske inte är lika sparsam som du, men som du faktiskt vill leva med? Hur ser löneutvecklingen ut om du stannar?
Utbildning lönar sig om man är lite om sig och kring sig, men detsamma kan vara sant om man inte vill utbilda sig. Utbildning kan verkligen löna sig om man arbetar utomlands, Norge ligger förstås nära till hands. Svenska narkosläkare i Dubai tjänar upp mot 10 miljoner per år. Som ett exempel.
Utbildning alla dagar i veckan - men tänk över val av ämne samt lärosäte noga. Sannolikt ett av de viktigaste besluten i ditt liv.
Så sant! Vår bana i livet hinner ofta byta riktning flera gånger under livet och inte helt oväntat kan det ske när vi minst anar det eller har tid med det. Mitt råd är att du funderar på vad du vill uppleva i livet. Hur vill du känna i din vardag? Vad vill du uppleva för nånting (En stormande förälskelse, lära dig åka rollerblades eller simma med hajar)? Vilka relationer vill du odla och vilka sidor hos dig dig själv vill du utveckla?
För de allra flesta har arbetet fler värdefulla värden än just lönen. Ett arbete ger känslan av att bidra till samhället, ger en takt och tempo i vardagen och en social kontext. De personer jag träffar som lever FIRE och har valt att avsluta sin anställning upplever ofta en avsaknad av dessa värden. Det är en förlust av struktur som de inte kunnat förutspå innan.
Fundera på hur en drömtillvaro i vardagen för dig skulle kunna se ut och “praoa” sedan i denna verklighet. Ex. Om drömmen är att bo vid havet för närhet till naturen, bra fisk och skaldjur och dagliga bad kan du hyra ett hus på önskat ställe i två veckor för att prova på.
Lycka till!
Intressant, gäller det oavsett ålder och antal arbetade år ?
Gäller det även vanliga pensionärer ?