Absolut kan ge en beskrivning av hur jag bygger mitt liv.
Det viktigaste är att ha en grundpremiss att hålla sig till. Hur vill jag må, vad vill jag klara av. Vem vill jag vara, vilka problem vill jag inte ha. Vad är mina prioriteter och vilka värderingar vill jag ha etc etc.
Det är saker jag bestämmer för mig själv och tillsammans med min fru för oss tillsammans. Vi gör en större utvärdering i slutet av varje år och sätter upp nya mål och gör korrigeringar i alla delar som behövs. Regelbundet under året går vi igenom sista tiden mäter det som går att mäta och pratar igenom och försöker utvärdera resten för att hålla oss on track. Så mycket som möjligt mätbart.
Utan att gå alltför djupt in på det är vår prioriteringslista och dess inbördes ordning:
vår fysiska och psykiska hälsa och prestation.
Vårt förhållande och gemensamma liv.
Övrig nära familj och nära vänner
Personlig utveckling och omgivningen vi lever i.
Nöjen.
Hur ser det då ut hur definierar vi fysisk hälsa tex och vad är vår standard av prestation. Vad vill vi kunna och klara av? Vi definierar det funderar på vilka val och vanor som skapar det utfallet och vad som står i kontrast till det.
De vanorna som krävs för att uppnå det bygger vi schema kring: i vårt fall innebär det 5-6 gympass per vecka och 5 BJJ pass per vecka. Utöver det är kosten viktig både vad vi äter och vad vi inte äter och dricker. Vi bestämmer oss för vad som är acceptabel tid per år där vi inte följer planen och när och hur. Vad vi vill och inte vill just idag är irrelevant.
Tar vi det psykiska är något som ör viktigt för mig men även enligt forskning för kongnitiv hälsa att lära och arbeta med hjärnan så vi lär oss alltid en sak som är hjälpsamt för våra övergripande mål och en sak som är för nöjesskull. Nästan alltid via kurser på högskola/universitet.
Det är något som alltid ska vara igång och aktivt. Det finns naturligvis fler exempel i både fallen men utgångspunkten är att skapa vanor kring vad vetenskap visar ger utfallet vi vill ha med regelbundna utvärderingar och små korrigeringar anpassade efter oss.
Allt definieras och utvärderas även de mer subjektiva sakerna som vad är mina svagheter i person och karaktär, vad innebär det att prioritera min fru och vara en bra make och livskamrat, hur vill vi att vår förhållande ska se ut och hur vill vi må och känna i det.
Som sagt allt praktiskt har ju ett schema hur och när ska träna, vad ska jag äta etc etc. Om det ska göras är inga beslut som ska tas det ska bara göras.
Karbala läsa och lära varje dag det är inget beslut som behöver tas det ska bara göras.
Varje dag är det minst 1 timma helt skärmfri tid där jag utvärderar mig och hur jag agerat i linje med vad jag bestämt gällande mer abstrakta saker jag gjort, sagt och tänkt och om det gått i linje med hur jag vill vara som person. Mål med oss själva som person diskuteras också sinsemellan och det är saker vi håller varandras ansvariga för.
Så grunden är allt bestämt vill jag göra något är det som behöver göras att avgöra om det går i linje med de premisserna som är bestämda. Vissa saker är alltid förbjudna tex alkohol medans det dagliga schemat får brytas på resor men vi tillåter bara en viss mängd resor i tid per år även om vi skulle vilja resa mer och även om vi utan tvekan har råd.
Maten ska följas konstant förutom dejter med resturangbesök, resor och om vi är bortbjudna.
Egentligen handlar det om orsak och verkan, vad ger utfallet vi vill ha och vad motarbetar det. Ju mer disciplinerad jag är till den principen desto mindre av det jag inte vill göra behöver jag göra och desto mer av det jag vill finna utrymme att göra. Vad jag vill i stunden är alltid sekundärt eller irrelevant.
De större övergripande målen får heller inte vara materiella tex jag vil ha x bil, eller bo vid x eller ha lyxiga specifika prylar. Allt sådant får vara en konsekvens av och passa in i de regler, prioriteringar och värderingar vi bestämt.
Hamnar något av våra mål och prioriteringar i strid med varandra har vi ju redan rankat våra prioriteringar sinsemellan, allt för att minska möjligheterna att rationalisera oss själva till fel beslut. Våra bästa versioner av oss själva ska ta besluten för vårt liv och de bästa versionerna av oss själva ska utvärdera hur det går och göra korrigeringar. I stunden när man är stressad, arg , glad, trött, driven av lust, ego eller vad det nu kan vara är den versionen av oss själva som ska ha så lite makt som möjligt över våra liv. Jag har här pratat om några få exempel men allt som är en del av livet arbetas med på samma sätt.
Återigen som avslut vad jag vill just nu är irrelevant och desto mer jag förvägrar mig och tvingar mig att göra saker jag inte vill desto mindre behöver jag förvägra mig och desto mindre tvingas jag att göra något jag inte villl.
Kan också nämna att vara diciplinerd kring det här har varit något jag behövt arbeta på. Principernas sattes och disciplinen att ufföra det har jag behövt utveckla enligt principerna. Idag går det skapligt lätt både för att jag utvecklat egenskapen hos mig själv men även för att jag så tydligt märker av de positiva konsekvenserna i alla delar av livet att det är lätt att vara motiverad att ta rätt beslut.
Utöver det som pratats om hittills har jag också mer filosofiska perspektiv som jag väljer ska styra, jag kan säkert vara orimligt hård enligt vissa men de perspektiven jag väljer är mig mest konstruktiva. Tex det som sker i mitt liv beror aldrig på vad som utanför min kontroll och vad andra gör mot mig utan hur jag klarar att hantera det som sker.
Det är en sanning jag och princip att leva efter jag jag präntar in varje dag. Verkligheten är naturligtvis inte så svartvit men det är i grunden irrelevant. Jag är aldrig hjälplöst utlämnad till andras handlingar vad jag gör och hur jag regerar kommer alltid ha störst påverkan på varje situation. Med den bilden behöver jag aldrig känna mig arg, bitter, orättvist behandlad eller ge mig möjligheten att tycka synd om själv.