Har vi någon på forumet som har gjort en FIRE och identifierar sig som personlighetstyp A?
Dvs. har ett högt driv, gillar när det händer saker, organiserad, målmedveten. Kanske t.o.m. drivit eget företag.
Jag själv är av denna personlighetstyp och har mer än tillräckligt kapital för att göra en FIRE. Jag har försökt innan och det gick inte så bra. Blev uttråkad och saknade action, så det blev att jag startade ett nytt bolag istället.
Nu känner jag mer och mer att jag vill testa göra en FIRE igen, men har svårt att se omställningen mentalt. Från högt tempo och fyllda dagar till det motsatta.
Om någon har gjort detta hade jag varit väldigt intresserad av att höra. Gärna hur ni ställde om mentalt, hur lång tid det tog, vilka motgångar ni stötte på, hur ni fyller era dagar nu för tiden osv.
Är det just pengar som driver dig eller är det allt det roliga du får hålla på med? För det finns ju massa grejer som kan organiseras ideellt eller på “underbetalda” jobb i välgörenhetsorganisstioner.
Låter inte som att du ska ha en passiv pension
Oj, förlåt, ser att du bad om erfarenheter. Hoppas du får bra inspel!
Är inte FIRE och har inte det målet (RE) i dagsläget. Tror det handlar om att vara sysselsatt på ett sätt man känner meningsfullt. Det behöver inte vara ett arbete eller ekonomiskt lönsamt. Du vill kanske läsa de 1000 ‘bästa’ böckerna som skrivits? Besöka alla länder? Ha en egen perfekt oas i trädgården?
Att byta tid emot pengar är enkelt och tvingar ofta viss struktur och innehåller mål. Så ge dig själv struktur och mål.
Jag gillar att ha ett jobb fast med mycket ledighet då där är kvar extern struktur. Jag har olika projekt i livet men kan pausa och växla utan att sakna ordning och mening.
Jag tror inte att det är så lätt att på riktigt åstadkomma saker i många typer av organisationer. Det är lätt tänkt att någon som är väldigt driven skulle kunna förbättra saker radikalt och göra stor nytta. I praktiken funkar det inte. Personurvalet bland dem som sökt sig dit är ofta helt fel.
Känns spontant som att du har missförstått FIRE, eller så har jag det. Min bild av FIRE är inte att man sätter sig på en parkbänk och matar änder. FIRE handlar mer om att man har råd att sluta lönearbeta, och istället har tid och råd att starta företag, följa sina drömmar, utan att bli låst av en obligatorisk 40h vecka för att få in pengar.
Det låter ju fantastiskt om du kan starta nya bolag nu utan risk för din egen privatekonomi. Är inte det ett drömläge?
@emilv tyckte att någon välgörenhetsorganisation skulle vara ett vettigt alternativ. Jag tror inte att en entreprenöriell person funkar i den typen av miljö.
För mig var detta ett av huvudmålen med RE, att inte ha min dag styrd av yttre krafter.
Jag ville bort från “deadlines”, teamsmöten som börjar när föregående slutar osv.
Den som blir rastlös efter 4 veckors semester utan att ha loggat in på jobbmailen är inte redo för RE ännu.
Det stämmer till viss del!
Det som jag, och fler andra som jag sett, sliter med är att det lätt blir allt eller inget.
Man startar ett nytt bolag med tanken om att det ska bli kul och ge mening. Men ganska snart blir det högt satta mål, snabbt tempo och press på att prestera.
Ganska mycket. Har sysslat med ideella organisationer av olika slag i hela mitt vuxna liv. Jobbar med ideella organisationer idag också. Det vi pratade om här var specifikt välgörenhetsorganisationer, alltså en ganska liten och smal kategori. Vi pratar om aktörer som driver skyddade boenden och/eller second hand-butiker (typ).
Om vi pratar om organisationer som har samhällsförändring som syfte så är det något helt annat men då är det inte välgörenhetsorganisationer. Att starta eller medverka i sådana organisationer som jobbar med samhällsförändring på strategisk nivå är en rimlig grej att syssla med för någon som har mycket pengar men tråkigt på dagarna. Bill Gates kan väl vara ett exempel.
Nej emil nämnde ideellt arbete och välgörenhetsarbete. Det ryms mycket inom området ideellt. Det behövs mycket kraft och kompetens i den typen av verksamheter och kan passa FIRE-personer alldeles utmärkt. Tänk organisation av nattvandring, arbete med hemlösa, djurskydd eller vad som.
Skulle spontant inte tro att möjligheten att på allvar påverka sådana organisationers sätt att arbeta är särskilt stor.
Problemet inom många organisationer är att det finns gott om personer som brinner för syftet men inte alls så många som är bra på ”allt det andra”.
Att någon som är en född talang för att driva verksamheter och skapa förändring kan ha massor att bidra med är självklart. Däremot är miljön sällan sådan att det går att förändra saker utan att möta betydande motstånd.
Om frågan handlar om att ”ha något att göra på dagarna” så funkar väl typ vad som helst men jag vill tro att en person med entreprenöriell läggning vill något mer än att ”vara volontär”.
Jag faller nog in där men har aldrig drivit företag. Fire för mig handlades inte om att inte behöva göra något utan att få och kunna välja hur, när och vad. Jag började satsa rejält på min karaktär och person,.min fysisk och BJJ, studerar alltid något ofta via lösa kurser på universitet, lär mig språk, har tagit PPL, läser mycket, äntligen fått möjlighet att kunna äga hund etc etc. Men det kräver dicpilin när det inte finns yttre tryck på att saker ska göras och när de ska vara klara. Vem vill jag vara, vad vill jag kunna, hur vill jag må, vad vill jag att min kropp ska klara av etc etc? Sen sätta igång och arbete med bara den inre viljan som drivkraft utan några egentliga konsekvenser om man väljer att inte göra någonting. Från det perspektivet kan se det som att FIRE är sista bossen för en typ A personlighet. Hur driven är man egentligen om man inte får någon hjälp alls utifrån med drivkraft, krav, målsättning och förväntningar.
Jag lever nog ännu mer rutinstyrt idag än jag någonsin gjort men kan låta mina mål och värderingar styra fullt ut utan att någonsin behöva kompromissa med det Mål i sig har nästan blivit sekundärt och används idag istort sett bara som utvärderingar av systemet.
Aldrig mått bättre.
Jag var orolig för samma saker som du tar upp och la ner tid innan på att planera och smygstarta nya livet så när jag väl slutade arbeta var det mesta på plats teoretiskt iallafall. Hade aldrig någon dö period där jag drev runt utan någon mening med tillvaron. Syftet var redan på plats. Väldigt viktigt tror jag!!!