Personlighetstyp A och FIRE?

Jag skulle klassa mig som en tidigare Typ A som ställt om, har skrivit om det en del tidigare här i forumet.

Jag tror en viktig skillnad för mig är att jag var trött på jobb och missnöjd med några delar av mitt liv och verkligen sökte förändringen. Jag ville hitta ett lugnare sätt att jobba, vara och tänka. Göra en riktig ”reset”. Nu när jag nu efter tre år är på väg ut ur den fasen (tror jag…) tror jag att jag på många sätt är förändrad. Jag vill jobba med projekt igen, men på ett lugnare och annat sätt än tidigare. Ska skriva en längre uppdatering på temat vid tillfälle :blush:

Jag tror det är olika för alla men att tro att du bara ska kunna byta liv utan jobbiga bieffekter tror jag blir svårt. Det behöver komma med en vilja att bryta mönster och söka något nytt.

Sen kan det ju vara så att det faktiskt inte är rätt väg för dig, men om du känner viljan att prova igen så är detta mina tankar.

3 gillningar

Råd och tid som i att man inte behöver byta arbetstimmar mot pengar för att klara försörjningen. Inte råd som i att man har startkapital för ett företag, det får man hitta andra investerare för.

Vad betyder ordet pension för dig då?

För mig betyder pension att man får en regelbunden inkomst som täcker ens egen försörjning utan att man behöver utföra arbete.

1 gillning

För mig är det FI.

1 gillning

Om jag ska vara strikt tänker jag nog att ordet pension är de pengar man får som pensionär, alltså själva pensionen.

Ordet retire betyder i det här sammanhanget för mig att man har slutat jobba. RE betyder alltså att man har slutat jobba tidigare än normen.

Säger inte att jag har rätt, bara att det är så jag tolkar det.

Det tolkas helt olika. Jag skulle säga att den ursprungliga betydelsen mer är just att ta pension tidigt och kanske spela golf, men inte jobba. Sedan har det blivit öppnare.

Den främsta redditcommunityt påtemat har ju därför valt att bara använda sig av FI, för att det blir bredare på det viset. Det är ju FI som är själv grejen som man försöker uppnå, så det är det man behöver diskutera i ekonomiska grupper.

1 gillning

FIRE = Financial Independence Retire Early

Det står retire, inte retirement. Retire är att dra sig tillbaka, bort från arbetslivet. Retirement är att gå i pension. Jag tycker inte det är svårare.

Exakt så och det gör de rätt i. De flesta som pratar om FIRE menar FI och det är nog ännu lättare hänt i länder där vi inte har engelska som modersmål, även om de flesta tar sig runt på det utan problem.

Det är f ö inte helt olikt Ramit Sethis bok och program “Let me teach you to be rich”. T o m jänkarna själva missuppfattar hans be och tänker automatiskt become. Att vara och att bli är två hela olika saker.

1 gillning

Problemet är att det där drivet inte sällan handlar om bekräftelse från omvärlden. Det är kanske inte lika enkelt att få via sin trädgård

1 gillning

Att retire skulle läsas som att dra sig tillbaka snarare än att pensionera sig är nog inte en detalj särskilt många läser in. Det har jag aldrig hört. Det är en rolig semantisk poäng, men inte särskilt relevant.

Däremot har du rätt i att det mesta inom FIRE-diskursen är fokuserat på FI. Vissa hårda kritiker av FIRE (i en svensk kontext t.ex. investeraren Magnus Andersson (även känd som Lou Mannheim) hånar alla som alls nämner FI/RE som ett projekt för att han menar att det betyder total inaktivitet. Och det tycker jag är rätt uppenbart felaktigt. (Jag uppskattar Magnus åsikter om mycket annat, vilket väl är anledningen till att jag bryr mig.)

Jo, det är relevant, eftersom folk missuppfattar det. Det är ingen tillfällighet och det är inte enbart semantik. FIRE handlar mer om att ta sig ur hamsterhjulet och sluta sälja sin tid. Att arbetsnarkomaner sedan valt att tolka det som total passivitet på en sandstrand med en drink i handen är deras efterkonstruktion.

Det är ganska kul att jag inte har en susning om vem du pratar om. Det är nog lika bra det eftersom han verkar ha missuppfattat det på samma vis.

4 gillningar

Stort tack för detta svar, värdefullt! Det svåra för mig är att hitta saker som känns lika motiverande/kul som att driva företag, men jag antar att det handlar om ett Mindset-shift.

Några knep på hur du fick samma motivation till att exempelvis lära dig ett språk eller bjj? Sätter du upp mål och saker du vill uppnå inom dessa områden också?

Spännande, hade verkligen varit intressant att läsa mer om din reset och upplevelser kring det!

1 gillning

Jag gick direkt från IT-jobb med väldigt högt tempo, deadlines, möten och hela paketet. Hade alltid jobbat stenhårt och för mycket lång tid.

Efter jag hoppade av ekorrhjulet så kan jag inte påstå att jag saknat jobbet just. Kollegorna ja. Jobbet nej.

Fyller min tid med träning och hobbies av alla de slag. Absolut inga problem att få dagarna att gå. Den stora skillnaden mot förut är att jag har mer tid att göra roliga saker på + att all yrkesrelaterad stress är borta. Efter ett år eller så återkom tom lusten att göra tråkigare saker som att fixa med boendet och andra nödvändigare saker :slight_smile:

Trivs som fisken i vattnet med mitt nya liv. Ska dock tillägga att jag har folk i bekantskapskretsen som upplevt det motsatta. Glo på TV på dagarna och klättra på väggarna.

Jag tror att man måste vara mentalt redo för att gå FIRE om det ska bli så positivt som man drömmer om.

8 gillningar

Sant. Det är som sagt en anledning att jag gillar att ha någon form av arbete. Men där finns trädgårdsforum, facebook och Youtube om man söker bredare extern bekräftelse på ens intressen.

Precis. Man behöver inte utföra arbete men kan välja att göra det ändå om man har lust.

Jag ser BJJ, språk och det mesta annat jag gör som verktyg för det större målet. Jag ser nästan mig själv och mitt liv som ett företag om det underlättar!?
Jag funderade på vad jag har som svagheter i min person, vilken sorts person vill jag vara, vad vill jag kunna, hur vill jag må fysiskt och psykiskt,vilka färdigheter vill besitta och vilka färdigheter kan vara av nytta för livet jag vill leva och personen jag vill vara, och vilka egenskaper behövs för att hantera de sakerna som kan ske men man inte vill tänka på, vad vill jag att min kropp ska klara av inte bara idag utan när jag är 60-80-100år om man har turen att bli så gammal, etc etc. De frågorna avgör vad jag gör. Där hittats min motivation, sen jag började se på livet och leva det så har jag fått större utväxling på några få år än jag fått på livet som helhet innan.
Jag mår bättre psykiskt än jag någonsin gjort, jag är starkare, smidigare mer uthållig fysiskt, som helhet har jag aldrig varit hälsosammare, mina relationer har aldrig varit bättre, känner mer tillfredsställelse och lycka i livet, lärt mig fler nya färdigheter än jag gjort under hela vuxna livet innan istort sett.
I grunden är det väldigt enkelt, bestämmer mig för vilket utfall jag vill ha och funderar sen på vad som ger det utfallet. Utöver att definera allt som nämnts är det också viktigt att bestämma sig för prioriteringsordning för undvika att kunna tillåta sig att rationellisera sig bort från att göra det man borde och ska för att man i stunden vill något annat eller att välja den enklare vägen för att man är trött, rädd etc.
När det verkligen gäller behöver man aldrig låta en stressad, trött, rädslodriven eller egoistisk version av sig själv ta beslut om vad som ska göras och prioriteras. Det har redan den bästa, mest klartänkta versionen av mig gjort.

För mig innebär FI att man av ekonomiska skäl inte behöver arbeta men man kan ändå välja att göra det.

RE betyder, för mig, att man har valt att sluta arbeta.

1 gillning

Om man arbetar lite lagom mycket när man själv har lust och då gör saker som man själv har valt skulle jag se det som fullt kompatibelt med RE.

Man får tycka olika men för mig betyder retire att man har slutat arbeta.

2 gillningar

Att fortsätta jobba en del, men inte försörja sig på det, brukar kallas Barista-FIRE.

Det finns många varianter av FIRE. Det är mer ett spektrum.

Fast för Barista FIRE är man väl fortfarande beroende av jobbet som en inkomstkälla (även om det jobbet ger mindre betalt, och man parallellt får en del av sin försörjning via avkastning på placeringar)?

Om man istället jobbar utan att vara beroende av det för sin försörjning, tex ideellt och kanske deltid eller då och då bara för att det är kul/intressant, är det inte RE då?