Erfarenheter och reflektioner efter två år som FIRE

Varning för lite längre inlägg! :slight_smile:

För en tid sedan var det 24 månader sedan jag lämnade mitt heltidsarbete. Jag försöker här sammanfatta min upplevelse ur några olika perspektiv.

Jag hoppas detta kan vara intressant läsning för några, samtidigt förstår jag också att denna typ av beslut är djupt personliga och i hög utsträckning beror på livssituation och preferenser. När jag läser min egen text inser jag hur mycket detta handlar om mig och att allt inte kan appliceras generellt. Även om jag själv är en ivrig student av FIRE-rörelsen och andra former av aktiv livsdesign så är jag också en stark anhängare av “each to their own”.

Bakgrund

Under slutet av 00-talet var jag med och startade ett företag efter några år som traditionell anställd. Det blev en resa på 10+ år som slutade med att jag först lämnade min roll som VD för att något år senare lämna helt. Som ni vet var detta goda år generellt och det bidrog garanterat till att jag under de sista åren hade möjlighet att successivt sälja av majoriteten av mitt ägande. Den största delen av mitt kapital kommer från detta, jag har skrivit mer om det i mitt första inlägg i forumet.

De sista åren präglades successivt av allt mer ångest och oro från min sida, främst drivet av stress och ansvarskänsla på jobbet samt en osund oro över framtiden för företaget och för mycket av min identitet kopplad dit. Jag mådde inte kass, men det var ändå den främsta orsaken till att jag lämnade min ledande roll och delvis varför jag bestämde mig för att sluta jobba “tills vidare”. Något år tidigare gick jag även igenom en för mig förkrossande separation som säkerligen också bidrog till känslan av att vilja ta en annan väg vid just denna tidpunkt. Målet att bli finansiellt oberoende genom företagandet hade jag däremot haft i många år.

jag är idag runt 45 år och lever tillsammans med min partner. Vi har inga barn och planerar inte heller att skaffa några. Om någon vill ha synpunkter på det senare så hänvisar jag till DINK-tråden :wink:

Ekonomin vid arbetsslut

När jag tog beslutet att sluta jobba hade jag kapital nog för att försörja mig enligt 4%-regeln (men via bolag, se tidigare länkat inlägg), men inget galet överflöd utöver det. Jag återkommer till några reflektioner kring detta.

Arbete efter FIRE

Arbete har i någon form funnits med mig under de här två åren. Så “the internet retirement police” kan här hoppa in och kalla mig okvalificerad att prata om FIRE :wink:

Jag fick oväntat ett kortvarigt mindre deltidsuppdrag som varade några månader. Jag fick också snabbt flera styrelseuppdrag som jag fortfarande är engagerad i. Dessa bidrar i dagsläget med några 100k före skatt i extra inkomst. Jag är finansiellt inte beroende av dem och de fanns inte på kartan då jag tog mitt beslut att säga upp mig. Men det är skönt att ha denna extra buffert som landar på kontot en gång om året. Det är också roligt att ha en lilltå kvar i min gamla bransch. Vissa veckor händer det något i dessa uppdrag 3-4 dagar i veckan, men det kan också gå många veckor då det bara handlar om att besvara enstaka mail och följa bolagens utveckling. Min bedömning är att jag lägger 1-16 timmar per vecka på dessa uppdrag.

“Fritid” = Nästan all tid

Min partner arbetar fortfarande och det leder till att jag har mycket tid för mig själv, något som jag sedan tidigare vet att jag mår bra av i lagom dos. Att prata om “fritid” blir givetvis missvisande eftersom nästan all min tid är någon form av fritid i traditionell mening.

• Precis som för traditionella pensionärer kan jag konstatera att när man inte har massor att göra så fyller man på något sätt sin tid ändå. Jag försöker vara uppmärksam på vad jag fyller den med.
  • Jag sköter numera naturligt mycket mer av hemarbetet eftersom jag har mer tid än min partner. Jag handlar och lagar mat, tar hand om fritidshuset osv. Det känns både naturligt och som behagliga och tillfredsställande sysslor.
  • Jag tränar oftare och låter det ta den tid det vill. Jag är numera mer mån om de generella effekterna av träning (höja pulsen, anstränga muskler) än specifika mål.
  • Jag skriver ibland för en blogg och kan i perioder vara mer aktiv i forum likt detta.
  • Jag har börjat odla och fått ett större intresse för trädgården.
  • Jag är en stor konsument av ljudböcker och poddar.
  • Jag cyklar oftare som transport, både för att det är trevligt/sunt och för att jag har tiden.
  • Jag gör några resor om året ensam, de flesta av dem för att utöva mitt stora vandringsintresse som min partner inte delar i riktigt lika hög utsträckning. :slight_smile: När hon är ledig är vi av naturliga skäl måna om att göra saker tillsammans, det gäller såväl helger som semester.
  • Jag har frigjort mental energi och vilja för några saker som jag tidigare hade svårt att känna sann glädje inför eller hade skuldkänslor kring. Vi har exempelvis “velat” hänga lite mer med våra syskonbarn men när helgen väl kom hade jag inte energin. Idag kan jag känna en mer sann glädje för att få spendera tid med dem och det sker oftare än förut.
  • Under den här perioden har också en familjemedlem blivit långvarigt sjuk och att jag kan lägga både mycket tid och mental energi på den personen känns i sammanhanget otroligt bra och som ett sant mänskligt privilegium.

För att dra en riktig FIRE-klyscha så försöker jag i hög utsträckning leva till vardags så som MMM förespråkar i en serie inlägg (exempel här). Att hitta varierande fysisk aktivitet i vardagen skapar både fysiskt och mentalt välmående. Jag kan inte nog understryka hur mycket jag tycker att detta stämmer nu efter två år. Det är en livsstil som man kan anamma även när man arbetar, men då kan nog innebära några större förändringar som jag nu slipper göra.

Utmaningar

Jag har såklart stött på några utmaningar under de här två åren kopplade till mitt beslut att lämna min anställning.

1. Identitet del 1: Det första året efter att jag lämnade var jag ganska inställd på att jag skulle få tillbaka drivkraften att jobba heltid i någon form igen. Jag skulle bara “vila upp mig” och få tillbaka lite “driv”. När det “drivet” så som jag kände det förr inte återkom kunde jag känna obehag inför vad mitt nya liv gjorde med min identitet i samhället och en vag känsla av att inte bidra ur ett rent lutherskt perspektiv. Den känslan försvann dock successivt och jag känner mig nu bara fri och så tacksam över mitt liv och den möjlighet jag fick.

2. Identitet del 2: Det här är en ytterst personlig punkt som ytterst strålar från osäkerhet. Men när jag successivt fick mycket pengar och några år senare sedan slutade tjäna nya pengar så blev jag under en period väldigt osäker kring min identitet kring pengar och framgång. Någon slags variant av “Keeping up with the Joneses” Det landade dock i något väldigt viktigt och bra, nämligen i känslan av just “Tillräckligt”, som jag skrev en kommentar om här på forumet i ett annat inlägg. Jag är glad att jag tog mig ur detta mycket osunda tankemönster.

3. Oro för portföljen: Jag tänker för mycket på min portfölj och hur den bäst hanteras för att säkerställa långsiktighet. Uttagsstrategier är i mitt tyckte en underskattad del, både praktiskt och för välmåendet, vid FIRE. I just mitt fall så kommer jag ju inte heller från en sparsam livsstil eftersom jag inte sparat ihop min portfölj på det typiska sättet. Det har ställt högre krav på att jag är något mer rigid i hur jag räknar på och hanterar min ekonomi. Jag har alltid varit mycket intresserad av sparande och ekonomi men för min privata ekonomi har det alltid räckt med att göra grova överslag. Med denna erfarenhet i bagaget hade jag gjort ett par saker annorlunda de sista åren i heltidsarbete. Men ärligt talat, i det stora perspektivet är detta en mindre detalj. Men jag vill fortfarande bli bättre på att ha en armslängds avstånd till mina pengar.

Enkelhet känns bara viktigare och viktigare

I takt med att”lugnet lagt sig” i mitt liv har känslan av att vilja leva enkelt oväntat ändå blivit allt starkare. Dels tror jag det bidrar till en känsla av finansiell kontroll men det gör också mina upplevelser renare och starkare. Jag har full respekt för om någon slutar läsa här för att det blir för flummigt :wink: Några exempel:

• Jag försöker löpande påminna mig själv om att jag har Tillräckligt. För mig är det det enskilt bästa sättet att bromsa habegär eller diffusa känslor av att man borde göra mer.
  • Det handlar inte om att leva snålt. Vi spenderar mycket pengar på vissa typer av aktiviteter (mat, vin och resor, bil) men försöker att avsiktligt spendera desto mindre på andra områden. “You can afford anything but not everything”, som Paula Pant säger i sin podd. Ibland lever vi verkligen en välbeställd livsstil, ibland lever vi enkelt. Den variationen har visat sig passa mig bra.
  • Vi har flyttat till fritidshuset och hyr tills vidare ut lägenheten. Vi har gjort oss av med massor av prylar, både för att det är praktiskt nödvändigt och otroligt skönt.
  • Jag vårdar min inkorg mycket noga (avprenumererar på nästan allt) och begränsar mina digitala interaktioner, särskilt via mobilen, mycket mer idag. Mindre digitalt brus gör stor skillnad, det märker jag inte minst de gångar man faller tillbaka i gamla vanor.
  • I dagens “hustle”- och hälsokultur finns det så otroligt många områden som man som människa ska utvecklas inom. En fullt arbetande person ska också äta rätt, träna rätt, undvika X, Y, Z osv. Jag tänker nu att jag inte måste utvecklas inom alla dessa områden, i alla fall inte hela tiden. Med rätt typ av rörelse, träning och mental balans når man mycket långt och resten kan då följa av sig självt, om man så önskar. För den som lyckas göra detta i en traditionell vardag lyfter jag på hatten i beundran.

Hur mår jag nu?

Jag är överlag väldigt tillfreds. Hur mycket av detta som beror på mer ledig tid låter jag vara osagt. Oavsett så hade jag nog annars behövt någon typ av “reset” i mitt liv för att hinna tänka och forma det på ett mer hållbart sätt om jag fortsatt arbeta. Det har möjligheten att leva utan heltidsarbete otvivelaktivt gett mig.

• Jag mår fysiskt bättre. Regelbunden rörelse och otvungen träning har tagit bort mycket av vardagliga små krämpor som jag tidigare drogs med. En detalj som jag tror säger något viktigt är att jag gått från att vara en notoriskt stel person till att faktiskt vara en aning vigare utan medveten insats från min egen sida.
  • Jag har mycket mer mental energi och känner mindre skuld över saker jag tidigare inte hann med.
  • Jag är så mycket lugnare. Måste jag välja bara en effekt som är värd att behålla så är det nog detta. Jag minns så starkt en promenad i Stockholm förra året när jag var på väg till ett möte. Jag var tidig och gick långsamt. Runtomkring mig skyndade människorna förbi. Känslan av att jag hade “hackat systemet” dök upp som en intensiv och lycklig känsla. Så känner jag fortfarande förvånansvärt ofta när jag betraktar mycket av en typisk storstadsvardag lite från sidan.

Tankar om framtiden

• Efter 15-20 år av att hela tiden haft blicken fäst vid framtiden, inte minst under åren som entreprenör, så har jag förvånansvärt lite drömmar om framtiden som jag formar min vardag runt. Jag trivs bra med den livsstill jag har och stannar gärna just här. Det saknas inte roliga aktiviter, resor och mål men de driver mig inte i samma utsträckning som tidigare, de bidrar på ett mer positivt sätt än tidigare.
  • Min partner och jag träffades när mitt beslut att ta den här vägen var ett faktum. Av det följer att vi inte utformat detta tillsammans. Det fungerar just nu utmärkt men hur vi ska hitta ett liv där vi i högre utsträckning delar på fördelarna av mina resurser är något vi pratar om. Inget är klart men rent realistiskt ser jag nog en framtid där vi på något sätt delar på inkomst av kapital tillsammans med ett för båda fritt arbetsliv på deltid.

Några avslutande tankar

FIRE är såklart ingen semester. Livet fortsätter som tidigare. Folk blir sjuka, människor är ledsna ibland och glada ibland. Saker går sönder, blir stulna och olyckor sker. Vi människor är formade att identifiera och förhindra risker och faror. Den grundläggande psykologin upphör inte heller. Dina personliga styrkor och svagheter finns kvar.

Eftersom just vi lever utan barn får jag ovanligt mycket egen tid. För någon annan skulle det troligen se ganska annorlunda ut.

Vad FIRE främst gett mig är utrymme att hantera mycket av de mer negativa aspekter som ett modernt samhälle kommer med. Då tänker jag främst på områden som rörelse, mental hälsa och möjligheten till både nedtid och aktiv tid. Jag skulle inte rekommendera alla att satsa på FIRE, inte på grund av fördelarna utan på grund av att vägen dit är lång och oförutsägbar. Men om jag inte var där jag är idag skulle jag i alla fall önska mig själv att våga utforma ett liv som ger så mycket som möjligt av de här förmånerna. För mig skulle det troligen innebära att jobba nära hemmet eller väldigt fritt, skapa utrymme för otvungen rörelse, ha en bra buffert för att lämna ett dåligt arbete, ta ett sabatsår eller jobba deltid och slutligen inte minst; Bättre förstå psykologin bakom pengar, begär, strävan och stress. Inget av detta behöver man vara ekonomiskt oberoende för, men trots det sticker jag ut hakan och säger att det går så många av oss förbi.

Jag hoppas inte detta inlägg framstår som allt för nagelskådande. Jag tar gärna emot nyanserade tankar och reflektioner.

136 gillningar

Tack för att du delar med dig! Fint att läsa om att du hittat rätt samtidigt som du är medveten om utmaningarna.

Jag har också ambitionen att bli ekonomiskt fri (FI-delen av FIRE) men har många år kvar innan jag helt kan släppa min primära intäktskälla och istället göra sådant som jag tycker är kul.

4 gillningar

Tack för att du delar!

Själv är jag väldigt långt ifrån det livet och har för närvarande inte det som mål. Det till trots går jag inte sällan (som många andra, vill jag tro) och funderar på vad man skulle gjort av sina dagar i en FI-situation och hur det skulle kännas. Då är det insiktsfullt att höra historier från det alternativa sidan :slight_smile:

5 gillningar

Fantastiskt! Tack för din berättelse. :sun_with_face:

6 gillningar

Väldigt spännande inlägg att läsa. Det låter positivt och genomtänkt. Stort grattis!!

Att jobba under 25% i arbetstid är nog en dröm som är svårt att hitta något som passar in i.

Inspirerande för oss som har liknande mål.

Hälsa och tid. Jag tror också de är de tuffaste resurserna att hantera som du säger i ett “modernt samhälle”. Det kan nog vara på grund av intensivt arbetsliv, många familje förpliktelser eller allt på en gång.

5 gillningar

Detta var inspirerande läsning.
Grattis till att ha lyckats varva ner på riktigt, och lycka till framöver !

10 gillningar

Tack för delande och fina tankar. Just passagerna om mående, lugn, vighet, att ha hackat systemet och sluppit stressen, att se nuet istället för framtiden osv är just de delarna jag suger upp i min “FIRE-svamp”.

Jag har inget emot om du återkommer. Det skulle vara väldigt spännande att höra hur du och partnern löser det framöver, om det är något du vill dela när du/ni vet. :slight_smile:

15 gillningar

Instämmer i tack-kören :slight_smile: Nyttiga och bra tankar och roligt att höra reflektioner från någon som tagit steget!

Personligen läser jag med stort intresse om just identitets-aspekten i detta, det är något jag själv funderat på otroligt mycket och som jag ser som den stora utmaningen för mig personligen. Jag är 37 år gammal, driver eget och har i hela mitt liv fått höra att jag är “duktig”, “smart”, “driven” osv. samt att “du kommer att lyckas”.
Med två små barn kom en stor och viktig insikt om att det finns annat i livet som är betydligt viktigare än att leva upp till alla de där externa förväntningarna (samt att “att lyckas” styrs av definitionen hos var och en) - men jag identifierar mig alltjämt alltför mycket med mina/mitt jobbs prestationer och utveckling. I alla fall är det det jag grubblar på så fort jag funderar på att kliva av tåget och sälja företaget - vem blir jag utan mitt företag/mitt jobb?!

En tankesnurra som jag ofta fastnar i är att jag nog ändå skulle vilja ägna mig åt något kreativt och konstruktivt om jag skulle kliva av mitt nuvarande företag - dvs troligtvis starta något nytt bolag eller projekt. Så varför lämna?
Jag skulle älska att:

• Ha mer tid till träning och friluftsliv
  • På ett lustfyllt sätt kunna ta hand om hemmet som du beskriver; matlagning, handling, husfix etc.
  • Få mer mental energi över till både familj och vänner

Men som egenföretagare - varför kan jag inte göra det idag? Det är ju inte mina anställda som tvingar kvar mig att sitta framför datorn först och sist på dagen. Inte heller mina delägarpartners, som allihop gör färre timmar än jag. Inte heller kunderna, annat än när jag skapat en situation där de jagar mig. Det är jag! Mina egna krav och förväntningar på mig själv. Min egen självbild. Där jag inbillar mig att jag inte mår bra om jag inte “levererar” på en hög nivå.

Så min ambition för de kommande åren är att fasa ut mig själv från alla “måsten” för att istället prioritera tid för återhämtning och ovan punkter, men inte lämna helt. Frågan är om det går att trappa ner eller om man måste “rycka plåstret” för att klara av att omdefiniera sig själv både i sina egna och omvärldens ögon?

13 gillningar

Du blir någon som inte behöver vara något speciellt alls… Om du lyckas :nerd_face:

1 gillning

Alltså, detta var SÅ intressant. Särskild stycket om identitet. Känner igen mig väldigt mycket i prestationskomponenterna, både gentemot mig själv men också hur man uppfattas externt; “högpresterande” är en identitet som jag odlat hela livet. Om man inte behöver jaga och istället har en bekväm ekonomisk situation att luta sig tillbaka på eller rent av slutar jobba, så skulle jag nog behöva gå i terapi…och då kan ju vän av ordning fråga sig om jag borde sluta jobba, egentligen, när jag väl kommer dit. Kanske snarare blir en utveckling likt din, att man mera kan välja med fokus i mera otraditionella kontexter och sätt.

Väldigt intressant och tankeväckande! :butterfly:

9 gillningar

Wow, tack för att du delade med dig utav din historia, nutid och framtid.
Väldigt intressant läsning!

4 gillningar

Tack för att du delade med dig.

3 gillningar

Tack för fina ord. Det gör jag gärna!

5 gillningar

Tack för detta! :smiling_face_with_three_hearts:

När du varnade för att det blev flummigt läste jag med extra intresse. Jag försöker också förenkla, avprenumerera, leva här och nu.

Långt och bra inlägg. Tack! :sunny::coffee::smiling_face_with_three_hearts:

9 gillningar

Jag hade kunnat kopiera nästan allt du skriver - jag känner verkligen igen mig i ditt resonemang, precis så kände jag under mina mest aktiva år.

Jag kommer att tänka på “the end of history illusion”:

The end-of-history illusion is a psychological illusion in which individuals of all ages believe that they have experienced significant personal growth and changes in tastes up to the present moment, but will not substantially grow or mature in the future.

Tänk om det kan vara så att sluta med det du gör nu, för att söka och utveckla andra mål och intressen, faktiskt tar dig på en ny resa med en ny identitet? En identitet där du både har din tidigare framgång med dig men också en ny typ av framgång, förhoppningsvis. Är det lite läskigt och kan det bli fel? Absolut, men så var det ju med företaget och steget att bilda familj också, kan jag tänka mig. Men vissa steg är ännu lite läskigare, för de är socialt normbrytande. Eller i alla fall tror man att de ska vara det.

Att trappa ned eller rycka plåstret är nog iaf delvis en personlig preferens. Det finns ju gott om historier om entreprenörer som känner en stor tomhet efter exempelvis en försäljning, så att trappa ned kanske innebär mindre risk ur det perspektivet. Sätt en tvåårsplan? Lång nog för att göra det ansvarsfullt, kort nog för att du behöver börja snart om det ska bli av.

6 gillningar

Snyggt! Tack för att du delar med dig och imponerande resa! Inte bara ekonomiskt utan även din personliga utveckling.

Något som jag undrar är ifall du under någon period efter FIRE/känt dig deprimerad/ångestfylld?

Jag gjorde själv en exit för två år sedan och tog därefter 6 månader ledigt. Något jag märkte efter ett tag var att inte arbeta gjorde att min hjärna snabbt ville hitta nya problem att lösa (är entreprenör precis som dig). Detta resulterade i att jag började övertänka väldigt mycket saker i vardagen som jag tidigare inte ens lagt märke till.

Igen, tack för att du delar med dig!

9 gillningar

Bra fråga. Jag har haft ångest av lättare slag i perioder sedan jag slutade. Som jag kort skrev så kände jag särskilt i början oro över att jag inte hade ett vanligt arbete som alla andra och grubblade mycket kring det. Och identiteten som entreprenör var stark, det fick mig att känna mig osäker på vem jag nu var. Den delen har dock släppt helt. Senare har jag haft kortare perioder av ångest av andra skäl, men det är helt borta sedan en tid.

Under mina år som företagare lade jag mig till med ett stressigt tempo och sätt. Det har tagit lång tid att jobba bort. Som exempel kan jag fortfarande idag komma på mig själv med att få ökad puls för att jag ökar tempot när jag ska fixa frukost till mig själv, fast jag inte har någon tid att passa. Det är dock mer i kategorin saker som jag vill bli bättre på, snarare än en orsak till ångest. Jag känner absolut igen tendensen att övertänka mina nya vardag på det sätt du beskriver, men även detta har blivit bättre med tiden.

Även i mina uppdrag hade jag i början ibland problem med att saker blev för personliga. Jag ville lösa problem som inte var mina för det var så jag jobbade tidigare. Där tycker jag att jag fått ett bra perspektiv och jag agerar mycket lugnare nu och med rätt avstånd till problemet.

Båda dessa exempel kanske kan ses som detox från ett arbetsliv som jag inte skötte så bra, på ett personligt plan. Jag tror det är olika för alla. Men att det kan ta tid, mer än 6 månader, att varva ned från ett intensivt jobb skriver jag absolut under på. Jag skulle säga att det tog mig ett år eller lite mer än så.

9 gillningar

Tack!
För att du delar med dig. Jag siktar på att sluta lönearbeta om 2-4 år men kan se mig hoppa på volontärarbete istället.

Eller kanske starta ett bolag och ta uppdrag som är lagom i längd och komplexitet.

Eller… något annat.

Men är ett kontrollfreak, så det där med utveckling av investeringarna är givetvis en svår del att släppa tankarna på. Så ditt avsnitt om “tillräckligt” var extra intressant.

Tack igen.
/Mikael S

5 gillningar

Tack för ett fantastiskt bra skrivet inlägg med mycket tanke och reflektion bakom!

5 gillningar

Inspirerande och tänkvärd läsning🙂.

3 gillningar