Som för de flesta barnlösa par som passerat trettiosträcket har funderingar kring att bilda familj blivit ett alltmer frekvent inslag i våra liv. Vi båda är och har dock sedan länge varit kluvna till föräldraskapet. Ingen av oss har en inneboende längtan efter att få sätta ett eller flera nya liv till världen och inte heller till det liv som vi upplever att familjelivet innebär. Efter ett antal år i arbetslivet har vi snarare kommit att uppskatta livet som DINK’s (Double Income No Kids) med den ansvarsfrihet, goda ekonomi och tid till hobbies och liknande som det livet innebär. Detta till trots är tankarna på att bilda familj eller ej närmast ständigt närvarande. Dels på grund av omgivningens frågor och förväntningar, men kanske allra främst till följd av rädslan för att vi kommer att ångra oss längre fram om vi beslutar oss för att vandra på en annan stig den väl nedtrampade som majoriteten av par i vårt samhälle väljer att gå.
Jag vet att dessa funderingar och tankar är långt ifrån unika för oss. Frågan om familjebildning och inte minst ånger kring ett redan fattat beslut är enormt laddat och tabubelagt av förståeliga skäl. Av den anledningen är det också svårt att få ett objektivt och med sanningen överensstämmande svar på hur stor andel föräldrar som faktiskt hade fattat ett annorlunda beslut med facit i hand. Undersökningar som gjorts tycks dock rent statistiskt indikera att valet att som par bilda familj resulterar i försämrad livskvalitet på flertalet punkter såsom hur nöjd man är med livet i stort, sin ekonomi, ens relationer samt tid till nöjen (källa).
Jag är som nämnts väl medveten om att det ämne är känsligt. Nyfiken som jag är (och i och med att vi säkerligen inte är ensamma i dessa tankar och funderingar) kan jag dock inte undgå att ställa frågan till er föräldrar och frivilligt barnlösa om hur ni ser på ert val såhär i efterhand. Var det rätt beslut eller hade ni valt att göra annorlunda om ni fick spola tillbaka tiden?
- Jag har barn, men med facit i hand hade jag nog hellre valt att avstå
- Jag har barn och jag ångrar det ej
- Jag har valt att inte skaffa barn och jag ångrar det ej
- Jag har valt att inte skaffa barn, men med facit i hand hade jag nog hellre skaffat barn
0 röster