Var en liknande fråga uppe för någon/några veckor sedan. Finns inget du brinner för som du kan tänka dig att engagera dig i, någon samhällsfråga tex? Blir gärna mycket fokus på det egna i trådar som denna.
Behöver du en sån? Är forumet så spännande? ![]()
Jag börjar tycka de här trådarna är mer och mer inskränkta, ganska skitnödiga faktiskt ![]()
Det är som om ni är rädda för att verka lata, slappa, dekadenta.
Fatta… Det är FIRE. Man kan göra precis vad man vill. Man behöver inte tänka framåt om man är anställningsbar eller oroa sig för att man tappar sina skills. Man kan göra vad man vill utan att tänka på ROI eller om det ger en vettiga kunskaper.
Med FIRE blir det ett överflöd av tid. Tiden blir billig och man kan slösa bort den utan att det gör något. Man behöver inte stressa och tänka “nu har jag två timmar här att göra det jag tycker är kul, för i morgon måste jag upp tidigt och jobba.” Man kan lägga en hel dag på bygga de där strömbrytarna som nämndes ovan utan att det finns någon annan poäng mer än att tiden går. Det gör ingenting om maintenance-fönstret för spelet man tänkte spela råkar vara just nu, för man kan lika gärna lira det i morgon i stället—om man känner för det. Kanske vill man då i stället göra något helt annat. Det spelar ingen roll.
Jag lägger mest min extratid på massa dumma helt onödiga saker nu som jag aldrig hade slösat tid på när jag jobbade. Lagar mat, städar, sitter på balkongen och bara tittar på träden som susar.
Ibland har jag rätt tråkigt.
Hjärnan susar på avsevärt mindre än förr när jag bara gick och funderade på jobbet hela tiden när jag var hemma. Det tar ett tag att stänga av det där.
FIRE för mig handlar om att få loss all den där tiden så man slipper gå och oroa sig att man slösade bort en timma här där man kunde gjort något kul. Eller slösade bort hela dagen eller kanske hela veckan.
Man behöver inte stressa med att fixa tvätten nu för att i morgon hinner man inte. Man kan göra det i morgon i stället och göra något kul idag som man plötsligt känner för.
Saker kan få vara lite som de är.
Tänkte för andra. ![]()
Jag hade framförallt fiskat och campat mycket. Och fixat i trädgården/hemmet. Finns oändligt med givande saker!
Egentligen samma saker som innan FIRE fast mycket mer.
Springa, cykla, vandra, paddla, resa, golfa, hänga med släkt och vänner, ta det lugnt, pyssla lite med portföljen, utforska roliga saker, inte vakna av väckarklockan, osv
Underligt nog så har jag precis lika lite lust att göra tråkiga saker som att tvätta, städa, renovera, sköta trädgård som jag hade innan FIRE trots oändligt mycket mer tid nu ![]()
Att någon gått FIRE betyder ju inte nödvändigtvis att den känner sig klar med att va produktiv och “göra något” i livet. Såklart individuellt hur känslan är där men skulle inte tracka ner på andra som vill mer. Att tiden är ändlig kan bli väldigt tydligt när t.ex. anhöriga dör.
Jag tycker också att det skulle vara skönt att inte behöva fylla tiden med massa saker bara för att man måste.
Skönt att göra ingenting!

Det är ett tv spel? Sist jag spelade tv spel var som barn - nintendo 8 bit. Det var ju kul iof. ![]()
Jag har gått ner i tid senaste åren pga barnens behov. Så för min del har det blivit mer tid med barnen, men en bieffekt är också att jag varit mindre stressad och tyckt att saker är roliga att ta tag i igen som jag inte riktigt orkade när jag jobbade heltid. Det har blivit snickrande, pysslande och lite odlande. Mer spontana glass&baddagar/kvällar än jag annars hunnit med.
I min framtida FIRE tänker jag att det blir väldigt likt hur jag har det just nu, pyssla, dona, snickra, odla, jobba på att bli så självförsörjande som möjligt på matfronten(om jag inte nått dit tidigare) och äldsta barnet kanske har fått egna barn till dess dessutom så jag kan leka med den/dom och stötta med barnpassning om/när det önskas. Lever helt enkelt mitt bästa liv här och nu samtidigt som jag jobbar vidare mot FIRE ![]()
Min äldste har precis skaffat hund, så jag har fått en första hint om den kommande barnbarnsperioden. ![]()
Är det till det positiva eller negativa? ![]()
Positivt hittills. Skönt att få ha hund på prov utan allt ansvaret. Så tänker jag att det ska bli med barnbarn en dag också. ![]()
Jag har ett fast schema:
- Gå upp kl.6 45, fixa frukost (bröd, ägg och frukter) och se till att dottern ska åka till skolan i tid.
- KL.8 till 8.30: städning (tvätt, disk mm).
- Kl.8.30 till 9: springa på löpbandet eller odla/vattna växter.
- Kl.9 till 9.30/10: börsen + min frukost.
- Kl.10 till 10.30: gör mig i ordning
- Kl.10 30: Åker till jobbet trg
- Kl.15 eller 15.30: hemma igen.

- Kl.15 30-20: matlagningen, tid med dottern.
Tvärtom oroar man sig för att slösa bort tiden med lönearbete när man inte är FIRE. Ena stunden är en person frisk och skojar, två dagar senare finns hen inte mer.
Du skulle ju inte arbeta?![]()
Tror det är fler än mig som inte ser FIRE som “att leva som en pensionär” utan få ut mer av livet genom att inte lägga massa tid på att jobba med något som inte är tillfredställande.
Sluta jobba innan man fått artros och mest vill ligga på soffan. Är det ens stora passion att gamea så är inte det någon bortkastad tid.
Jag hoppas på att känna att jag får ut mer av livet när jag slutar jobba. Fastna på instagram/tiktok/facebook/youtube shorts några timmar per dag så skulle jag hellre fortsätta jobba.
Man säger ju att man får räkna med 6-12 månaders dekompressionstid efter man slutat jobba innan man verkligen har energi att se vad man vill göra.
Fast att det går åt pengar stämmer med min erfarenhet också, alla dessa renoveringar och förbättringar man har tid till när man inte jobbar är ju inte gratis! ![]()
Nu har vi inte gjort FIRE än men börjat trappa ner tiden… Vi fyller tiden med träning, mera tid med familjen (har småbarn) och så odlar vi, har lite mindre djur (småbruk) och lagar all mat från grunden. Vill man äta nyttigt så är det inte dyrt utan det tar lång tid! När vi kan göra FIRE sen (barnen klarar sig själva) ska leva som nu fast i Portugal eller på Kanarieöarna pga klimatet…