Mitt första inspel här! Under många år har jag lyssnat på Jan och Caroline och främst lyssnat på den mer ”mjuka/filosofiska” avsnitten. Aldrig hängt här på forumet men nu känns det dags att bolla med er i communityn.
Jag började tillsammans med min fru 2013 att spara mot FIRE. Så här i efterhand har jag insett att jag mer än något annat kanske bara varit i fel yrke. Frihet är en stark värdering hos mig och att vara anställd och sitta på ett kontor har skavt väldigt mycket (utbildad ingenjör inom Kemiteknik och jobbat mest på industriföretag). Jag har oftast inte trivts så bra på jobbet, även om jag gjort ett bra jobb och tjänat bra med pengar.
Ju närmare jag kommer FIRE så blir det mer tydligt också att jag kommer vilja ha något givande att göra på dagarna. Paradoxen är total, jag har flytt från min dagliga sysselsättning till att jag måste hitta något att sysselsätta mig med på dagarna. Den här känslan har jag haft i minst 5 år nu, men blir helt paralyserad när jag försöker tänka ut alternativ att sysselsätta mig med.
Min stora fråga framför mig nu är mer genuin och viktig på riktigt. Vad är det egentligen jag vill göra på dagarna. Om jag har friheten att inte gå till en arbetsplats, vad ska jag göra istället?
I och med att jag varit så fokuserad på att göra andra tillfredsställda och göra mitt jobb så har jag inte släppt fram mig själv och känt efter vad jag själv vill göra. Jag känner mig väldigt vilsen och blir ofta ganska deppig och låg när jag funderar över hur det kommer bli att nå FIRE eller att kunna sluta jobba. Det borde vara lustfyllt och något fantastiskt men det känns ganska svårt just nu. Om alternativen är att gå till ett jobb där jag inte trivs eller säga upp mig men inte veta vad jag ska göra om dagarna så är det inget som lockar.
Finns det någon som känner igen sig, vad har ni gjort/tänkt/testat i den här situationen? Någon som kanske tagit sig igenom en sådan här fas i livet som kan dela med sig?
Är inte i närheten av FIRE än och vet inte om det är någonting jag strävar efter. Har tänkt mycket på saken och frihet är något som jag eftersträvar. Tänker själv att jag är ”förvaltare” på Vesuvio AB, där min uppgift är att öka och förvalta mina tillgångar på ett bra sätt.
Om det så är genom förvärvsarbete, extrajobb, ta hand om portföljen, relationer, eller hem/mark. När och om dagen kommer, blir det kanske timvikariat, god man, familjehem, eller något annat meningsfullt, eller varför inte politik på hobbynivå?
Låter flummigt även för mig själv. Men det är en svår fråga när arbete varit och är en stor del av livet. Förstår att folk kan känna lite kristankar när pensionen närmar sig(eller fire).
Är fire och jag tror många känner i igen sig mycket i det känner. Med heltidsarbete och om man har familj med barn finns för de flesta inte så mycket tid att lära känna sig själv. Många trivs såklart med sina arbeten och livet som helhet men vad man verkligen tycker om och åt vilket håll man utvecklas om man bara behöver ta hänsyn till sin egen vilja och sina egna behov är inget man riktigt funderat på. För även om processen av att utvecklas i karriären och sin yrkesroll och de övriga rollerna man har är det alltid arbetsgivarens/marknadens, sin make/maka och barnens behov som styr den. Tiden som finns över är begränsad och även energi och ork. Det som arbetet ger behöver man ersätta rutiner, mål, anledning till utveckling och fortbildning etc. Men när man inte får riktningen för det naturligt utifrån förväntningar och krav från andras behov blir det mycket svårare framförallt om inte vet de sakerna är eller vad de innebär bara för sig själv.
Därför tror jag Fire som mål och syfte är ett dåligt sådant. Ha som mål att först identifiera vilket utfall du vill ha i livet, vilka saker du värderar och vilken prioriteringsordning de värderingar har , vad tycker du om och är givande på riktigt och vad skulle du vilja göra och vem skulle du vilja vara om inga begränsningar fanns? När det är på plats är det mycket sannolikt att ekonomisk frihet är ett essentiellt verktyg och nödvändigt för att kunna maximera den visionen och borde således vara ett delmål mot något större inte ett slutmål.
Lycka till.
När man läser alla trådar om FIRE så är det väldigt många som inte riktigt har begrepp på vad FIRE ens står för. En del tror de ska fortsätta jobba, andra att man ska vara superrik och köpa privatplan, en del tror del tror det handlar om att snåla…
Du bör ju tänka att du är pensioner = RETIRED och vad gör pensionärer? Ja det måste Du fråga dig.
Planerar ni FIRE innan ni går i pension är det lite som att gå tillbaka till gå.
Om NI (för det gäller såklart er båda) inte egentligen vill sluta jobba finns det ju ingen idé med att satsa på FIRE.
Tack Vesuvio, ditt svar skapade lite flera tankar. För mig låter “förvaltning” ganska tråkigt och icke-utvecklande. Men när jag läser de exempel du tar upp så låter det som att utforska områden du kanske inte provat tidigare. Mer som affärsutveckling inom Vesuvio AB?
Ja precis, alla som närmar sig pension kanske känner på samma vis (även de som inte har med FIRE att göra, utan går i “vanlig” pension vid 65-ish ålder). Alla dessa människor skulle potentiellt också ha vissa kriser och funderingar kring detta. Kanske går att hitta någon bok som skrivits om det, ska undersöka saken.
Varje gång man pratar FIRE med folk så kommer alltid frågan “men vad man skall göra hela dagarna då?”
Jag ser det inte som ett problem att ha 8 extra timmar varje dag som jag kan fylla med vad jag vill… jag behöver inte ha ett arbete för att vara lycklig.
Men en självklarhet då är ju att ha de ekonomiska förutsättningarna att faktiskt göra saker såsom att resa, äta, uppleva… ja helt enkelt saker som jag faktiskt vill göra.
Jo mina insikter under de senaste åren är också att FIRE inte är mitt mål “i sig”, det handlar mer om friheten att kunna välja. Det är mer där jag snubblar i min tankeprocess.
Insiktsfullt med visionen och att identifiera värderingar etc. Det låter som ett heltidsjobb under en längre period att kunna undersöka och uttrycka det som jag behöver för att staka ut vägen framåt. Kanske görs bäst med en coach eller liknande. Tack!
Det är en tanke som uppkom i chatten när det var lite mer filosofisk inriktning. Meningen att förvalta sin tid, sina relationer, sin inkomst, sin portfölj, eller vad det nu kan vara efter bästa förmåga och i den riktning man vill utvecklas. Det är ditt liv, Det_fria_livet AB som du har ansvar för.
Sen är det många som hakar upp sig på definitionen av FIRE, där de har alldeles rätt att det betyder retire early men det var inte poängen med mitt inlägg.
Poängen var att man ser jobb som jobb, inget annat. Min syn på det är inte så svart eller vitt. Vart ligger intresset? Vad är jobb enligt dig? Förvärvsarbete är ju svaret för de flesta, men det kan lika gärna vara att renovera huset för att få en högre värdering (bara exempel) som också det är en typ av förvaltning, precis som att arbeta för att dra in pengar.
Det jag skrev är alltså inte om att bli FIREnär, utan att skapa frihet för mig själv, som ekonomiskt oberoende, utan att sätta en stämpel på situationen.
Jo du har nog rätt att jag egentligen inte är ute efter FIRE. Det har mer blivit ett sätt att förklara vårt sparande, att säga att vi satsar på FIRE. MEN, jag ser inte en framtid där jag pensionerar mig i den bemärkelsen att jag ska sluta bidra. Nu när vårt kapital växt så pass mycket att jag snart kommer kunna göra val i livet där jag inte behöver en förvärvsinkomst uppstår frågorna om vad jag ska göra om dagarna som potentiellt kan vara mycket roligare och mer givande jämfört med min nuvarande sysselsättning. Det kanske är att jobba inom en annan sektor som inte ger lika bra betalt, jobba ideellt etc, men jag vet inte hur jag tar mig vidare från den situation jag är nu, känner mig helt låst i tanken hur jag ska tänka för att komma framåt.
Hur har du kommit fram till vad du ska fylla dina dagar med och att du komma må bra på insidan? Att resa, äta och uppleva ligger för mig ett steg under den högsta nivån av mening vilket är att bidra till andra. Jag har redan provat att vara tjänstledig där jag reste, åt gott, kunde göra vad jag ville. Men jag mådde inte bra. Det kanske bara jag som är drillad på det viset att jag måste prestera för att må bra och behöver jobba med det, men blir nyfiken hur du tänker?
Många av oss som väljer FIRE gör det för att vi har en plan för vad vi ska göra istället för att jobba. Vi sparar för att planen kostar pengar och tid.
Nu blir jag nyfiken, hur kommer det sig att du väljer FIRE utan att veta varför? Om det är för att prova något så går det ju att ta lite semester istället sen se hur det känns.
Det vanligaste för de som inte vet vad de vill med livet är nog att de kör på som vanligt… jobbar vidare som de flesta andra, tills något händer eller tills de kommer på vad de vill
Alltså det kanske låter cheesy men att göra något för andra känns verkligen meningsfullt. Om jag hade möjlighet att sluta lönearbeta skulle jag volontärarbeta på något sätt. För mig skulle det vara nåt med människor men vill man inte det kan man ställa upp på tex djurskyddet el liknande.
Har du provat en sådan vardag och hur du mår då? Jag har som jag skrev i ett annat svar provat att vara tjänstledig där jag kunde resa, äta vad jag ville, göra i princip vad jag ville. Men jag kände mig ändå vilsen och inte glad och nöjd med min tillvaro.
Det är just det här som är min nöt att knäcka. Jag har mer flytt från en situation som jag inte gillat snarare än att sikta mot något som jag verkligen vill ha. Nu när jag närmar mig situationen där jag kan hoppa ifrån det jag inte gillar så har jag ingen plan för vad jag ska ersätta det med…
Jag blir ändå lite inspirerad att lista upp saker som jag gillar/vill prova och kanske ta en period där jag tillåter mig att utforska nya saker för att få in ny input kring vad jag vill göra med min tid!
Ja tycker inte det låter cheesy alls Jag tror du är inne på något viktigt, i alla fall för mig. Jag tror på att ha något i min tillvaro där jag gör något för någon annan (idag gör jag det för företaget jag jobbar för och de visar uppskattning tillbaka). Slutar jag att jobba vill jag få en sådan känsla/upplevelse från något annat och volontärarbete är nog ett bra tips! Jag tänker också att det kanske finns yrkesroller där man gör saker mer direkt kopplat till människor för att få meningen (sjukvård, lärare etc) som jag eventuellt kan skola om mig till och försöka ha ett sådant jobb men att kanske jobba deltid för att få balansen i livet/vardagen.
Hoppa inte av helt innan du vet vad du vill göra istället. Bättre att byta till något annat jobb isf. Kanske deltid? Betalt eller ideellt spelar väl inte så stor roll om ni/du uppnått FIRE.
Tänk på att 8 timmar mer ledigt varje dag kräver mer planering för hur de ska användas jämfört med några få timmar efter jobbet.
Jag kan varmt rekommendera att läsa Paul Millerds bok ”The Pathless Path” och kanske ännu mer hans senaste bok ”Good Work” för tankar om ett annat typ av arbetsliv.
Jag har varit borta från heltidsarbete i ca 3 år nu och jobbar fortfarande med dessa tankar. För mig var det i flera år fokus på att varva ned, och när jag nu känner lite mer vilja och energi så funderar jag istället mycket på hur jag utformar ett så genuint och positivt ”arbetsliv” som möjligt, även om det för mig högst troligt fortfarande ska vara ett deltidsarbete utan egentliga krav på intäkter. Ska så småningom skriva en längre post med reflektioner efter dessa år.
Jag har inte gjort det fullt ut men levde ungefär det livet när jag var arbetslös i två år och det mådde jag bra av. Jag gjorde det jag som arbetslös måste göra men det var väldigt lite, det fanns inga jobb att söka och på den tiden fanns det inget krav på antalet sökta jobb.
Min hustru var också arbetslös och att få dagarna att gå var inget problem.
Hmmm…
Flera av dom panshisar jag känner får man boka in en bra bit i förväg… Busy busy.
Har provat på att vara helledig sammanlagt nåt år.
Man kan utan problem dra ner på tempot rejält.
Sov lite längre
Ät frukost avspänt.
Tag det lugnt och läs lämpliga tidningar. ( Readly rekommenderas )
Tag en tur till trevligt promenadstråk. Vacker skog eller vatten. Tag en rejäl promenad där på säg 1 timme. Titta på allt vackert…
Vintertid kan man åka till lämpligt stort shoppingcentrum och gå några varv där.
Gå på gym om man gillar sånt.
Välj ett trevligt luchställe om budgeten tillåter. Ät där i lugn och ro
Åk hem och sov middag nån halvtimme.
Pyssla hemma är trevligt.
Ex. LAcka om skabbiga klarlackade lister i köket.
Pyssla i trädgården.
Kolla på något intressant eller utbildande på Youtube ( betalat för fritt från reklam)
Ta upp kontakten med ex gamla vänner eller gamla kollegor du inte träffat på länge.
Rekordet för mig var kontakt med en (bra) projektledare jag jobbade åt för 40 år sedan. Vi träffades på en lunch.