Hej, ny på forumet, och undrar, inget ämne som sådant, men finns det några “introverts” här på RT?
Jag har alltid varit en sån som trivs bäst i tystnad. Inte för att jag hatar människor. Men för att människor…tröttar ut mig! Deras röster. Deras spel. Deras krav. Allt det där osynliga som händer i rummet - förväntningar, sociala koder, småpratets ständiga brus. Det har alltid följt mig som ett stort mörkt moln genom hela livet.
Jag fyllde 53 förra året. På jobbet skulle det blivit tårta. Kollegorna hade antagligen skrattat och sagt något om att “nu är du halvvägs till pension, gubbe”, och jag skulle låtsas skratta – för det gör man väl? Man ler, fast man helst vill vara någon annanstans. Helst ingenstans alls. Men, vi hade viktigare saker för oss (jobb) som tur var, så vi slapp det skådespelet.
För om sanningen ska fram: jag har varit trött i mer än +40 år. Inte trött som i sömnig. Mer trött som i… fullständigt urlakad. Trött på kontorslandskapens konstanta sorl. På chefer som spelar ledarskapsspel. På projekt som aldrig betyder något. På måndagsmöten som maler sönder själen, sakta, vecka efter vecka.
Jag började mina första “jobb” när jag var 7 år gammal (ja, olagligt kanske visst, men jag ville jobba), ambitiös var jag. Tyst, och alltid lojal. Gjorde det jag skulle. Satte mig aldrig emot. Det var ingen som direkt märkte mig, men cheferna visste att de kunde lita på mig (alltid!). Åren gick och det blev mer och mer legala arbetsplatser, men fortsatt var det alltid “han som levererar”. Aldrig “han som tar plats eller kommer med jobbiga frågor".
Och så rullade det på…
Men så hände plötsligt något. Runt 45 år gammal började kroppen säga ifrån. Inte med sjukdomar – inte än – men med en sorts konstant inre motvilja. Jag kände mig som en robot som släpar sig till skrivbordet, dag efter dag, för att låtsas vara engagerad i något jag i grunden skiter i.
Jag insåg: Jag har lånat ut mitt liv till en arbetsmarknad jag personligen aldrig valt och aldrig vill vara en del av.
Och jag vill ha mitt liv tillbaka.
Det var då jag snubblade över begreppet FIRE.
Först lät det som ännu en amerikansk dröm. Något för folk med techjobb och aktieportföljer. Men ju mer jag läste, desto mer insåg jag: det här handlar inte om lyx. Det handlar om frihet. Och frihet… DET har jag faktiskt aldrig haft!
Jag började gräva. Jag la undan pengar (har gjort det från dag 1 när jag var 7 år gammal också visserligen). Dra ner på onödiga utgifter. Skala av. Jag slutade köpa prylar jag inte behövde, slutade låtsas att jag brydde mig om status, slutade gå på AW:s där jag ändå mest stod i ett hörn och tittade på klockan (eller söp mig redlös för att komma undan allt sjukt jobb drivel).
Och jag sparade. Varenda krona blev en protest. Ett steg närmare utgången.
Idag är jag kanske nästan där. Jag har räknat – och räknat om och om igen. Om ett år kan jag kanske gå (jävla “one more year syndrome”, får återkomma med siffrorna).
Jag kommer inte se mig om. Ingen avskedsfest, ingen lång mejltråd med “tack för allt!”. Bara ett kort, tyst farväl på sin höjd (helt ärligt skulle jag vilja göra en “hoppa upp på chefens skrivbord och lägga en skit”, men har levt för länge med mina medararbetare för att faktiskt göra det). En inlämnad nyckelbricka. Ett kontor som inte längre behöver min själ och jag är faktisk nöjd “forever” tror jag.
Vad jag ska göra sen, efteråt då?
Inget särskilt. Och exakt DET är precis poängen.
Jag ska vakna när kroppen vill. Äta frukost långsamt. Läsa böcker jag aldrig hann läsa. Träna. Vandra stigar jag aldrig gick. Bygga saker med händerna. Tänka klart. Lära mig ett nytt språk. Vara ifred utan att känna skuld. Och bara vara mig själv!
Jag ska ta mig själv på en resa – inte till ett visst land, men bort från det liv som aldrig passade mig. (Well well, jag kommer att resa en jävla massa faktiskt så det kanske inte stämmer helt fullt ut ändå, men ändå alltid själv!
)
Men så har vi människor som ofta säger att “livet är kort”.
Men vet du vad?
Livet är längre än man tror – om man slutar ge bort det till folk som inte förtjänar det.
FIRE är inte en guldgruva.
Det är bara en brandutgång. En flyktväg ur ett liv där man varit fast för länge.
Och JAG är förhoppningsvis på väg ut…(tror jag
)
Inte för att jag hatar människor.
Bara för att jag äntligen älskar tystnaden mer.
Är du introvert som jag så bara spara undan det du får över och häng kvar där och räkna, räkna, räkna vidare, det finns ett slut (förhoppningsvis) på det där jobbiga med andra människor, fingers crossed!
Lite lustigt, konstigt första inlägg kanske, men “that’s me”…om jag skriver igen så blir det garanterat samma eller mer konstigt igen, ha det! ![]()