Finns det några introverta här på RT?

Hej!

Känner igen mig i det du skriver om att ta in för mycket av det som händer “mellan raderna” i rummet. Allt som inte sägs, det sociala spelet, det meningslösa…

Har du hört talas om högkänslighet? (High sensitive person, HSP på engelska. Finns rätt mycket info på nätet, dels jättebra, dels sådär, man behöver sålla lite. Kolla evtlt även scanner-personlighet.)

På samma sätt som människor inom autism-spektrat har svårt att uppfatta det osagda (och dräneras av att andra då blir totalt oberäkneliga i deras ögon) kan högkänslig-empatiska människor vara tvärtom, att de uppfattar för mycket av det som inte sägs, att allt detta går rakt in (ofiltrerat) och tar kraft. Att man blir helt dränerad av att vara tillsammans med (de flesta) andra. Då har man högre risk att bränna ut sig.

Man behöver hitta rätt sammanhang och rätt människor att umgås med. Och tillräckligt med tid för vila. Fast inte isolera sig själv totalt.

Du är absolut inte ensam med att känna detta! :hugs:

7 gillningar

Känner igen mig i mycket du skriver.

Något som gjort att livet och arbetet känns lättare för mig är att skifta fokus. Istället för att fokusera på det jag inte tycker om med mitt arbete (för inget jobb är perfekt) så försöker jag nu alltid fokusera på det som jag faktiskt gillar och det som ger mig energi med mitt arbete (brukar alltid finnas en del saker som man gillar annars måste man byta)

Exempel:

Förr när jag vaknade en tisdag och visste att jag skulle ha onödiga möten, som kunde varit mail istället, hela förmiddagen så kändes det tungt och lite deppigt och allmänt motstånd till dagen så att säga.

Nu när jag går upp en tisdag och vet att jag skall ha onödiga möten hela förmiddagen så lägger jag istället fokus på att efter lunch är min kalender blank och då skall jag fortsätta koda på lösningen (det jag gillar att göra).

Fokus och energi på det jag gillar = mår bättre.

6 gillningar

Min första tanke när jag läser inläggen är att det kan handla om en lättare form av autism. Det som tidigare kallades Aspergers syndrom. Det är inte ovanligt att vuxna med liknande upplevelser går odiagnostiserade genom livet. Jag säger inte att det ÄR så och det går förstås inte att veta säkert utan att en utredning görs av psykiatrisk expertis. Så se det inte som att jag försöker sätta en etikett på upplevelserna utan bara att jag vill lyfta något som kan utredas om man vill. Kanske ger det något. Kanske inte. Men lycka till oavsett. Jag hoppas att du hittar en väg framåt som passar dig.

1 gillning

Nej, tror inte jag är autistisk, men det skulle väl inte en autistiskt person kunna avgöra själv ändå? :wink:

1 gillning

Som sagt, det kan bara psykiatrisk expertis bedöma. Men lättare autism och att ”bara vara introvert” är lätt att förväxla. Och mycket av det du beskriver liknar det som jag läst om autism. Ville bara säga det så att du kan utforska det spåret om du vill. Huvudsaken är att du hittar en lösning som är bra för dig.

1 gillning

Det är denna inställning jag hatar. Är man introvert blir man utmattad av för mycket eller fel folk och längtar oftast till att vara och göra saker själv. Då får man energi. Andra människor tär på din energi. Är du extrovert ger andra människor dig energi och du hatar att vara själv eftersom detta då tär på din energi.

Det är inget fel på trådskaparen men det är lätt för en extrovert att tro det eftersom de inte kan förstå och sätta sig in i situationen att mest gilla sitt eget sällskap och må bra av det. Introverta gillar rätt sällskap på deras villkor och kan få energi från andra människor om förutsättningarna är rätt, vilket de oftast inte är i en gruppmiljö.

Ett kontorslandskap är inte designat med introverta personer i åtanke och bör undvikas, men det finns andra jobb i miljöer som passar mycket bättre. Introverta är ofta “duktiga” och bra på att fokusera och få saker gjorda effektivt, villket ofta inte ses som en lika värdefull egenskap som att vara utåtriktad.

16 gillningar

Det har du förstås rätt i och det är mycket möjligt att du har djupare kunskaper än jag. Men det som för mig talar emot depression och utmattning är att TS mått likadant i +40 år. Min poäng är inte att det nödvändigtvis är på ett visst sätt med TS. Bara att ge ett perspektiv till om TS vill analysera sig själv och sitt mående.

Vilken inställning syftar du på? Att trådstartaren visar tecken på utmattningssyndrom? Att det kan vara bra att prata med en terapeut? Jag är själv introvert (ISFJ-T) och har inte sagt någonstans att det skulle vara något fel på trådskaparen. Man kan som sagt bli utmattad av olika saker, som tex människor.

Känner igen mig i väldigt mycket av det du skriver.

3 gillningar

Hej, jag vill bara säga att du och jag är precis lika. Jag är introvert, den som aldrig säger ifrån. Den som alltid jobbar. Är tyst. Aldrig sjuk. Men i skymundan har jag sparat livet igenom för att ta mig ur det. Frihet. Fire (även om begreppet inte fanns när jag började min sparresa) Jag är 10 år yngre än dig, men börjar se ljuset i tunneln. Jag vill inte jobba för 5 veckor semester. Jag jobbar för att få 52 veckors semester.

8 gillningar

Ja förmodligen lite introvert. På jobbet kan det gå rätt bra så länge jag slipper ha folk omkring mig. Jag vill göra det jag ska ensam. Sen kan jag småprata med mekaniker och tekniker men det får inte bli för mycket.

Det kan finnas en utlösande faktor till det introverta. Nu är det 15+ år sedan och efter det är jag väldigt försiktig. Jag säger ofta nej till saker för att inte bli låst till något som jag måste göra.

Det finns mycket som jag har tyckt varit riktigt kul, till och med något som var “veckans höjdpunkt” vill jag nu undvika helt.

I det här tror jag att FIRE kommer passa mig perfekt. Då kan jag va lite för mig själv och eventuellt söka kontakt när det känns bra.

Hemma och utomlands där mår jag toppen.

3 gillningar

Jag räknar definitivt mig själv som introvert men det innebär inte att jag inte säger ifrån eller bara är tyst. Snarare tror jag att, eftersom jag inte kräver beundran från de runt mig, det är enklare för mig att säga ifrån. Jag bryr mig inte så mycket om andra tycker jag är en ohyvlad typ, så att säga… :grinning_face:

3 gillningar

En till introvert, ISTJ :man_raising_hand: Väldigt selektiv med vem jag umgås med just för att kunna hämta energi även i sällskap av andra, även om jag primärt laddar batterierna när jag är själv.

Trivs bra på mitt jobb och funkar bra med andra där men har också en roll där jag i väldigt stor utsträckning kan styra vilka jag jobbar mest med = energitjuvarna reduceras oftast till mailkommunikation, undantaget veckomötet och då blir också den dagen den klart segaste under veckan. Men tänker att det är en dryg halvtimme av en hel arbetsvecka och det är många som vantrivs dagligen så har det trots allt bra i det stora hela :blush:

Kan va nyttigt att göra ett personlighetstest (alla på mitt jobb gör ett för att öka förståelsen mellan olika personlighetstyper) och kan också va kul och nyttigt att läsa på om sin egna personlighetstyp, om inte annat för att inse att det inte är något fel på en bara för att man inte vill ha människor omkring sig 24/7 :wink: Sökte lite på nätet och tror att det här testet funkar och är gratis sen är det bara att googla på resultatet, det finns hur mycket som helst att läsa i ämnet. https://www.16personalities.com/sv/gratis-personlighetstest

3 gillningar

Jag känner igen mig både i definitionen av introvert och det nya fenomenet otrovert. Mina erfarenheter från arbetslivet är generellt att jag trivs med självständigt arbete eller arbete i mindre grupper - inte stora kollektiv. Personkemin med kollegorna är viktig att den stämmer men det är svårt att välja. Afterwork har jag (tack och lov) ofta sluppit förväntningar att delta i, men tror samtidigt att med rätt människor omkring mig hade jag kunnat tycka det hade varit riktigt kul.

2 gillningar

Hej TS, i min läsning av din trådstart finner jag en aggression riktad mot andra människor som jag undrar lite över.

“hoppa upp på chefens skrivbord och lägga en skit”

Det framgår inte vad chefen gjort för att förtjäna din vrede. Du hatar jobbet men har ändå stannat och är nu som jag förstår ytterst nedbryten. På vilket sätt är detta chefens fel? Skrivbordet du först borde skita på är kanske ditt?

Att efter ett antal år sluta utan att ens skriva ett kort hejdåmail till närmsta gruppen i samband med att du går kommer för de flesta vara ett starkt budskap av att du upplever att de behandlat dig illa, och kommer troligen därför göra många av dem ledsna. Upplever du att de behandlat dig illa? Att du inte uppskattar dem framgår tydligt men jag ser inte vad de objektivt gjort fel. Ett mail som AI kan skriva åt dig kan ta 5 min av din tid.

3 gillningar

Som newbie här blev jag spärrad att posta fler svar igår, därför blev det lite tyst från min sida.

Ja, min första post var skriven i affekt så det blev allt lite överdrivet. Hade en extra intensiv vecka som är obligatorisk på jobbet och det var anledningen till min något barnsliga “rant” här, men det blev som en stor sten som föll från bröstet och man kunde andas fullt igen efter jag hade blåst av lite ånga iaf :wink:

Har haft mer än 6 chefer över +20 år i jobbet och det är inget särskilt med min nuvarande chef heller, han fick nog bara klä skott i stundens hetta så att säga. Med det sagt är jag ändå trött på alla ständiga omorganisationer och att varje chef ska sätta sin prägel på arbetsplatsen med den ena jobbiga nya rutinen efter den andra, det kan jag väl ändå inte vara ensam om att uppleva? :wink:

Jag önskar jag hade kunnat förklara mitt jobb lite mer ingående men det är lite speciellt så jag vill undvika det. Det jag kan berätta är att det är nog ett hyffsat jobb för min del som ändå funkar, därför har jag stannat. Jobbet innebär skiftgång så det är ju egentligen bara de dagar när man jobbar förmiddag som det är ett verkligt problem för mig, eftermiddag och natt är överkomliga då det är 90% mindre folk på plats.

Alltså, på något sätt misstänker jag att den där jobbiga 1/3 har växt till orimliga proportioner nu när jag börjar inse att det faktiskt kan bli så att man kan gå FIRE snart, det är så nära men ändå så långt ifrån. Lite som att jag har börjat snubbla nu när jag nästan kan se mållinjen. Får försöka fokusera mer på livet i pension än den del som är kvar.

Sen när det gäller kollegorna så är det mer min aversion mot bli tvingad att umgås med dom än det faktum av att vi umgås som är problemet för mig, så det blir lite som med chefen, att dom är en del av mitt upplevda problem mer än att det är dom som är problemet egentligen.

När det väl kommer till sista dagen och avsked från kollegorna så kommer jag nog iaf att lalla med och lajva “normie”, jag menar har jag lyckats gå under radarn i +20 år kan jag lika gärna göra det vid hemgången också.

Ja, just det, jag glömde av att berätta att jobbet faktiskt kan vara bra att ha ibland när det gäller att slingra sig ur saker privat som man vill försöka undvika. Speciellt saker som storhelger som har en förmåga att mobilisera dåliga planer som inkluderar mig, då har det faktiskt varit perfekt om man lyckats ta ett extra eftermiddags- eller nattpass av någon som vill vara ledig och umgås med familjen istället. :+1:

3 gillningar

Enligt det här inlägget är 42,1% av befolkningen i stort introverta. Men enligt undersökning är 70% av forumet introverta. Enligt MBTI, då - men det indikerar ju något.

2 gillningar

Du har min fulla förståelse, vi är nog många som har en hel del av de känslor och beteenden du beskriver i oss. Varje gång min chef pratar om arbetsgruppen som “familj” så spyr jag lite lätt inombords.

Har du funderat över vad du ska fylla dina dagar med bortom “inte jobb”?

2 gillningar

Hehe, ja den där har man ju varit med om, med samma resultat :wink:

När det kommer till FIRE-livet så har jag hundratals saker som jag vill ta mig an och utforska, det är ingen brist på det området. Jag har levt och jobbat efter scheman och “att göra listor” så länge jag kommer ihåg, det är dags att det blir lite mer på impuls/spontant framöver.

Tänker nog initialt börja med en helt tom agenda, inga planer alls det första halvåret eller så, kommer bara ta mig an det som faller mig i smaken för dagen. Men visst finns det ändå en liten “bucket-list” där bak i huvudet som nog kommer att krypa fram tillslut :wink:

3 gillningar

Nice! Tio tecken