Strävan efter ekonomisk frihet - kanske blott ett symptom på ett annat problem, trots allt

På senare tid har jag reflekterat en hel del kring mitt eget strävande efter FI/FIRE. Varför just jag själv tycks besitta en sådan stark drift att uppnå detta mål tidigt i livet jämfört med många i min omgivning. De svar och förklaringar som källan till mina tankar försett mig med har dock alltid känts haltande. Som efterhandskonstruktioner.

Ärliga försök att inför mig själv och andra försvara varför detta är den rätta vägen att gå i livet. Rätt sätt att spendera och prioritera den tid jag har fått till mitt förfogande. Rätt sätt att leva mitt liv. Argumenten har varit fullt logiska, rationella och till och med rimliga. Men detta till trots har de aldrig riktigt lyckats övertyga den där juryn i det egna samvetets rättssal.

@janbolmeson har i en annan tråd fört fram ett resonemang om att FIRE egentligen bara är ett symptom på ett annat problem. Jag tror verkligen att detta stämmer, men jag har själv haft svårt att sätta fingret på exakt vad problemet bestått i för egen del.

Det som jag tror gjort det svårt för mig själv, och säkerligen för många andra med samma målsättning, är att vi människor tycks ha en oerhört stark drift och förmåga att rationalisera våra egna val i livet för oss själva. En slags självbevarelsedrift med den olyckliga och ofrånkomliga konsekvensen att vi ofta tenderar att vara och förbli blinda inför våra egna tillkortakommanden och våra innersta önskningar.

Blinda inför varför vi agerar som vi gör egentligen. Jag tror att majoriteten av oss helt enkelt är oförmögna att på djupet och på riktigt förstå oss själva genom oss själva. Därför behöver vi vår omgivning. Familj, vänner, kollegor. Ja, till och med främlingar på gatan. Genom andras ögon, ord och återkoppling lämnas dörren på glänt för oss att kliva in och se det vi på egen hand inte förmår att se. Det som vi själva ofta inte vill se.

Som ett resultat av min övertygelse om att det som nämnts ovan är sant har jag alltid välkomnat återkoppling från människor i min omgivning avseende saker de anser att jag kan förbättra och jobba på. I arbetslivssammanhang har det inneburit att jag på eget initiativ och med jämna mellanrum begärt denna typ av återkoppling från min närmsta chef, och det var just precis vid ett sådant vanligt avstämningssamtal jag nyligen fick en ovärderlig insikt kring den faktiska orsaken till mitt starka driv att uppnå ekonomisk frihet tidigt i livet. Argumentet inte bara lät och/eller såg rätt ut denna gång. Det kändes rätt. Det övertygade den inre juryn.

Ända sedan barnsben har jag varit smärtsamt medveten om att något i min person, mitt varande, inte riktigt gift sig med de förväntningar och normer som präglat min omgivning. Först långt senare i livet kom jag att lyckas sätta ord på och konkretisera vad “problemet” egentligen bestod i.

Det hela kom att grunda sig i att jag tillhör den skara av individer som faller väldigt långt ut till vänster på introversion-extraversionspektrat. Utmärkande för personer långt ut på vänsterkanten är att vi tenderar att uppvisa en återhållsamhet i sociala situationer samt en preferens och ett behov av lugn och ro i form av avskildhet. Precis som vissa personer föds med en viss ögonfärg, hårfärg och kroppslängd har vi alltså även biologiskt medfödda personlighetsdrag.

Vi människor kan förstås maskera våra medfödda attribut genom att bära kontaktlinser eller färga håret i regnbågens alla färger. Vi kan dra på oss klackskor för att ge intrycket av att ha försetts med några extra vertikala centimeter vid det genetiska lotteriets vinstdragning. En sak är dock given. När väl kontaktlinserna avlägsnas inför nattens mörka timmar. När klackskorna sparkas av vid festens skymning. När utväxten i hårbotten börjar göra sig påmind. Ja, då står vi där, nakna inför oss själva. Precis som vi är. Precis som vi var tänkta att vara.

Frågan jag ställde till min chef om vad hen ansåg att jag kunde förbättra besvarades med ett råd. Ett råd som kan te sig harmlöst och välmenande men som varje gång jag hört det yttras genom livets resa rivit upp ett inre sår. Det har återkommit i olika förklädnader så långt bak i tiden jag kan minnas. I grundskolan formulerades samma råd av klassföreståndaren i form av att jag borde räcka upp handen mer frekvent. Att jag borde tala och höras mer i diskussioner.

Redan där och då tycktes det inte spela någon större roll hur pass bra betyg som uppnåddes vid veckans läxförhör. Huruvida man stod för majoriteten av förarbetet och utförandet vid grupparbeten. Om man hjälpte sina klasskompisar med läxorna. Så länge man inte syntes och hördes i samma utsträckning som grabben vars hand fladdrade likt en flagga i orkanvindar så fort en fråga ställdes av läraren, ja då var man helt enkelt på efterkälken. Otillräcklig. I behov av förändring. Rådet som min chef gav mig var att jag borde ta för mig mer.

Ända upp i vuxen ålder har detta råd fortsatt följa mig likt en mörk skugga och färgat min tillvaro i en utsträckning jag nog inte riktigt själv förstod förrän jag hamnade i en freudiansk schäslong vid närmsta psykosociala mottagning inom primärvården. Jag hade då under många år byggt upp ett starkt självförakt som efter att ha filtrerats genom vårdens diagnostiseringsfilter mynnade ut i en diagnos i form av social ångest och depression. Eller social fobi, som det förra också benämns.

Likt en person som bär klackskor för att dölja sin egentliga kroppslängd har jag genom livet känt ett behov av att bära en förklädnad över min egen person. Av omgivningen har jag uppmanats till och försökt vara mindre som mig själv, om än oftast uttryckt i mer socialt accepterade ordalag. Men likt en person som vandrar i klackskor dagarna i ände uppstår det förr eller senare problem.

Ryggsmärta som börjar smyga sig på. Fotleder som börjar krångla. Skavsår vid hälarna som gör sig påminda. På samma vis uppstod till sist problem hos mig själv som yttrade sig i form av ett starkt självförakt. Ett slags inre hat mot min egen natur. Mot de kort jag tilldelats vid livets gryning.

Kvällen efter att min chef uttryckt denna för mig mycket bekanta önskan om förändring stod det klart för mig att det var detta allt egentligen handlade om. Det var detta som i grund och botten var och är källan till min strävan mot ekonomisk frihet. Det handlar inte alls om pengar eller om att bli fri att göra vad jag vill med min tid.

Det handlar om att bli fri från att ständigt påminnas om att vara fel. Fri från att behöva bära en förklädnad för att bli accepterad. Fri från känslan av att vara otillräcklig och ofullständig. Fri från att få mitt värde mätt i antalet handuppräckningar i klassrummet. Fri från den omättliga törst efter att få vara och bli accepterad för den jag är. Fri att bara vara. Mig själv.

81 gillningar

Starkt skrivet och tänkvärda ord! :clap: :clap: :clap:

4 gillningar

Mycket bra skrivet. Jag känner igen mig i mycket av det du beskriver.

3 gillningar

Visst är det himla skönt att hitta såna här insikter. Tänk vad många år som jag " slösade " tid på att göra sånt som jag trodde jag var tvungen till. Att hänga på krogen till sena natten, umgås med massa folk , åka på nyårsfester o så mycket annat. När jag kom på att jag var introvert och att det inte var några fel…när jag kom att acceptera att jag inte roas av att umgås i stora kretsar då blev mitt liv så mycket enklare.

17 gillningar

Väldigt fint skrivet. Känner också igen mig och du sätter ord på något jag själv funderat över länge. Tack :pray:

3 gillningar

De bästa minnen jag har från studietiden var när jag satt ensam på mitt studentrum sent upp till natten och chattade med folk på nätet om gemensamma intressen. Efter några år fick jag för mig att det var dags att rycka upp sig, bli social och hänga med kompisar och gå på fester och allt det där.

Samma sak när jag flyttade till en ny stad och skaffade nya bekantskaper. Ut och hänga, träffa mycket folk, umgås och festa. Om och om igen vid varje bostadsflytt.

Sedan kom pandemin och alla skulle stanna hemma. Plötsligt hittade jag mig själv, började fokusera på att bara vara och ta hand om mig själv. Det var då jag insåg att jag under hela livet gått i tron om att jag minsann är extrovert och att jag gillar att hänga med folk hela tiden. Idag vet jag att jag är introvert och trivs jättebra med det. Har nog aldrig mått bättre.

Mitt tips till dig @Anonym är att hitta din fristad där du slipper alla andras förväntningar på att du ska synas, höras och vara i fokus.

8 gillningar

Väldigt bra skrivet. Och väldigt bra att du kommit på vad i jobbet det är du vill pensionera dig ifrån. Tror många blundar för den verkliga orsaken och målar upp massa jobbiga ideer om slaveri och annat för att motivera sin pensionsiver. Ideer som bara gör det ännu värre.

Sen tror jag att chefer många gånger påpekar att någon bör ta för sig mer som en komplimang att det man gör är värt mer uppmärksamhet, eller ett råd om att det man gör skulle värderas högre om man marknadsförde det mer. Eller rent av att den önskade få ens spontana inputs oftare. Så det behöver inte va menat som kritik även om man såklart upplever det så när det är något man inte kan eller vill leva upp till.

Det bästa med din insikt är ju att du kan försöka påverka din situation i rätt riktning. Chefer är också männior och vill oftast få ut så hög lösamet som möjligt ur sina anställda. Så oavsett om man tar det med sin nuvarande chef eller som en punkt på nästa anställningsintevju kan man komma långt med att berätta att man trivs som allra bäst och får mest gjort under vissa förhållanden. Och att önskemål om mer offentlighet inte känns som en komplimang utan ett ok man hellst vill slippa. För målet att hitta en chef som är ok med det är troligen lättare att uppnå än Fire.

3 gillningar

Tänker att du ändå ber om feedback vilket ju är bra och säkert uppskattat av chefer också. Så när du gör det nästa gång kan du redan i frågan baka in att just det här är inte min grej. Men finns det annat jag kan förbättra.

2 gillningar

Så himla fint skrivet @D.B.Cooper! Grattis till insikten. :heart:

Jag tror att det är det här många av oss egentligen strävar efter - att få vara oss själva, precis så som vi är - med alla styrkor, med alla brister, med alla tankar, ambitioner och önskningar. Vi glömmer ofta bort att vi är älskade, vi är förlåtna och vi behöver inte förändra eller fixa med något.

(Och med risk att sparka in en öppen dörr - ovan (eller att friheten att få vara sig själv) har inget med ekonomisk frihet eller pengar att göra. :wink: )

ping @tankespjarn

3 gillningar

Det är gott :pray:t2:

1 gillning

Hur har du tänkt kommunicera detta till din chef så att du kan få en arbetssituation som du kan trivas med ?

3 gillningar

Fantastisk läsning och känner igen otäckt mycket…
Efter en snabb reflektion, så kan nog en stor del av mitt svar vara att jag vill “slippa” vara tvungen att ta del av ett samhälle, där jag inte riktigt passar in.

3 gillningar

Känslan av att inte passa in och ofta uppleva att man ser och uppfattar omgivningen annorlunda än de flesta andra tror jag många gånger kan förklaras genom att titta på neuropsykiatriska funktionsvariationer som ADHD och Autismspektrumtillstånd.

Jag är en av dem men det är inte det första man blickar mot när man är högfungerande och ofta presterar starkt i allt man tar sig an. Vardagsgrejerna tenderar ju dock bli lidande och en intermittent eller ständig närvaro av ångest kommer som ett brev på posten.

Det kan bli lättare när man förstår att hjärnan är kopplad annorlunda och inser att samhället är konstruerat för den andra 97% av befolkningen. De 3 övriga %-en är de som driver förändring, andra är nöjda som det är.

Dock känner jag ingen strävan efter FIRE. Det har för stor påverkan i närtid. Bygger välmående och frihetskänsla på annat vis.

3 gillningar

Jag tror att en nyckel för mig har varit just acceptans. Acceptans av mig själv, spelkorten jag fick tilldelade i livet, acceptans att andra människor är som de är och att de inte kommer förändras för min skull, acceptans att min partner är som hon är, acceptans för att jag aldrig kommer bli någon VD (var viktigt för mig ett tag) och så vidare.

Det vill säga att vissa saker är som de är för att de är som de är. Jag och Caroline har mycket diskussioner på temat eftersom hon gärna vill veta ”varför” vissa saker är som de är medan jag är snabbare till ”taket är vitt för att taket är vitt”, ”person x är som person x är” etc.

Lite som ovan ”this is it and it is perfect”

3 gillningar

Jag antar att du skriver detta på ett anonymt forum för att få olika typer av feedback och inte i första hand stöd.

Allt detta låter som att du har identifierat en resa som du är på, jag tycker det är jättebra.

Jag förstår dock inte varför detta har med din ekonomiska plan att göra.

Det där behovet och utmaningarna, viljan och drivkraften kommer nog vara exakt detsamma med eller utan ekonomisk frihet.

För mig handlar ekonomisk frihet om konkreta saker jag vill göra, inte något jag vill eller inte vill vara. Du skriver också om beteenden och förhållningssätt som “hur du vill leva”, “vad du vill göra”. Det tycker jag hör ihop med FIRE. Sedan skriver du om hur du vill vara eller inte vara, tex bli accepterad av andra. Det är nog en heeelt annan resa. Det kanske hjälper att försöka dra isär de där två helt olika sakerna lite mer.

Jag önskar dig stort lycka till med både friheten att göra vad du vill och den mer existentiella livsresan du har hittat :nerd_face:

3 gillningar

Det här var nog det finaste jag läst på ett forum.

Hög igenkänningsfaktor dessutom.

4 gillningar

Stort tack för alla fina ord och tänkvärda kommentarer. De värmer verkligen :heart:

5 gillningar

Väldigt bra skrivet.

Jag har kämpat hela min vuxna ålder med att inte försöka bry mig om vad andra tänker eller tycker att jag bör göra. Det är svårt, det känns som jag aldrig lär mig.

Det är just nu klar bättre, men jag är inme i en fas för jag inte vet vad som är nästa steg. Och då kryper tankarna på mig om vad andra tycker eller tänker kring mig fram igen.

3 gillningar

Först och främst - du skriver fantastiskt bra @D.B.Cooper - och dessutom innerligt. Så tack för att du delar med dig.

Ja. 100% medhåll. Vi blir till i relation. Den relationen är OCKSÅ en relation med mig själv/olika delar av mig själv, men framför allt i relation till andra/annat. Martin Bubers Det mellanmänskliga är en fantastisk liten bok som pekar på just detta.

Och det är pga detta som skrivande och terapi/samtal med vänner för mig är en så viktig och bra kombination - det gör både att jag upptäcker mig själv i mitt skrivande och att jag får och tar emot tankespjärn från andra, som kan utmana, puffa, peppa mig att dra steget lite längre, titta bortom, våga glänta på sånt jag dolt för mig själv.

:heart:
Mmm.
Detta är en stark drivkraft i mig.
Har under ett antal år haft olika årsintentioner som handlar om detta, som inspiration/knuff i häcken för mig själv att våga vara mer av den jag är i grunden och hålla tillbaka mindre (oavsett om det jag släpper fram tar sig uttryck i att jag är mer synlig eller med osynlig för utomstående, märk väl).
Påminns också om ett av Nic Askews TED Talks på temat.

Hm.
Starka ord.
Jag funderar dock på hur FIRE kommer möjliggöra detta för dig? Vet du? Vad vill du? Vad tror du?
Jag menar… är det enkom i arbetssituationer som du upplever att du inte kan/får/förväntas vara dig själv?
Här ytterligare två återkopplingar/funderingar med samma typ av frågeställning som jag ställer:

Och.
Det leder mig in på nästa fundering: ÄR du ditt nakna jag i någon situation idag? Ofta? Sällan? För utifrån mina egna personlighetsförändringar sprungna ur insikter så är det en sak att landa i insikten och en annan att faktiskt GÖRA/VARA den där förändringen. Därav att jag började på det som blev min boj Doing Gentle with an Edge. Jag var tvungen att LÄRA mig att VARA varsam med mig själv, när jag väl fått insikten att det var möjligt. Insikten i sig var inte tillräcklig - jag var tvungen att få syn på vad i mitt agerande som INTE var varsamt och sedan successivt försöka lära av och lära om.

Just nu är vi ju (sedan ganska många decennier) i en pendel i samhället som haussar extroverta personlighetsdrag, medan det t ex på 40-50-talen fortfarande var introverta drag som premierades. Nu ska alla vara först på bollen, tycka om att grupparbete och hålla tal osv osv osv.

Och att väldigt många som är lagda åt starkare introverta drag ‘lär sig att agera extrovert’ just för att platsa. Linus Jonkmans bok om Introverta grundar sig i hans insikt om att han egentligen var väldigt mycket introvert fast han inte visste det.

Jag undrar om inte den kultur vi lever i håller på att implodera. För det är väldigt väldigt många, inte minst unga, som verkligen inte upplever sig passa in i samhället, skolan är, tyvärr, fylld av dem. Finns inte en så kallad hemmasittare som inte upplever det, skulle jag vilja påstå.

Naivt skulle jag vilja vifta med magiska trollspöt och på något vis ge alla människor lov att vara som de är istället för som vi lärt oss att vi borde vara, fast det inte funkar för mig.

På sätt och vis är det ju faktiskt detta vi är hårdkokade ATT göra. Vi SKA bry oss vad andra tycker och tänker för det är (var) så vi lyckades hålla oss väl med resten av vår lilla tribe och därmed så säkrade vi vår överlevnad. Nu när vår lilla tribe inte är så liten och definitivt består av många många ytliga bekantskaper och än värre, folk vars budskap vi tar åt oss av, fast de är totala främlingar för oss… så slår den där hårdkodningen backut rejält, med extremt hög grad av t ex mental ohälsa som ett resultat.

Klurig balansgång att gå. För igen, vi blir ju till i relation till andra men HUR jag lyssnar, till VEM jag lyssnar och VAD jag lägger för värdering på det blir avgörande.

Teddy Roosevelt sa:

*“It is not the critic who counts; not the man who points out how the strong man stumbles, or where the doer of deeds could have done them better.

The credit belongs to the man who is actually in the arena, whose face is marred by dust and sweat and blood; who strives valiantly; who errs, who comes short again and again, because there is no effort without error and shortcoming; but who does actually strive to do the deeds; who knows great enthusiasms, the great devotions; who spends himself in a worthy cause; who at the best knows in the end the triumph of high achievement, and who at the worst, if he fails, at least fails while daring greatly, so that his place shall never be with those cold and timid souls who neither know victory nor defeat.”*

Brené Brown har riffat vidare på Teddys citat och sagt om alla de som kritiserar henne att hon lyssnar till de som OCKSÅ befinner sig på arenan, ingen annan.Anonyma internetkrigare går fetbort, medan författarkollegor som också skriver om sårbarhet eller nära vänner som öppnar sig (naken!) är värda att lyssna till. INTE för att de nödvändigtvis har rätt men för att deras perspektiv kan vara värt att reflektera kring.

Än en gång - tack för en fin trådstart som ger upphov till många lika fina kommentarer.
Vi blir till i relation!

6 gillningar

Vill verkligen inte kapa en bra tråd med ett väl diskuterat personligt ämne. Men blev nyfiken på om det fanns mer om detta när jag läste det?